Det er kvitt og det er litt av kvart

 

 

Det dalar ned det kvite vi ynskjer oss til jul. Så da er alt slik det skal være.

 

Vi må gå ut frå det, at alt er slik det skal være for den enkelte. Her er det brødbaking på gong. Svært grovt brød med både aprikos, svisker og mandlar i, og grov rug. Svært godt under ribberull og anna salt pålegg av kjøtt. Elles skal eg bake ut noko lefse som skal steikes. Kanelstjerner står på programmet, kanskje rekk eg sette ein gorodeig. I år må vi ha det på kakefatet.

Juletreet kan venta, juletreet må venta. For no er det mørkt. Timane har gått. Eg ryddar og bakar og ryddar. No har vi ete risgraut. Fann så mykje eg måtte ta opp frå fysaren da eg skulle få plass til kalkunen til nyttårskvelden. Blant anna risgraut.

 

Jul er lik mat. Mat og talglys og blomster og folk. Folk ein kan dela varmen med. I år vert vi åtte . Og nokre kjem på veslejulaftan. Da skal vi ha lutefisk. Det var eg van med i min oppvekst at vi hadde om julekvelden. Så tenkjer eg vi skal sjå Hovmesteren og grevinnen til ein kopp kaffi, eller kanskje gløgg. Men vi startar julefeiringa eit døgn tidlegare enn kva vi tidlegare har gjort i år. På julekvelden kjem resten av gjestane. Eg er ikkje sikker kva tid enno. Men vi skal uansett ha graut med mandel i midt på dagen, og om kvelden vert det kveite. Første juledagsmorgon skal vi ha ein stor frukost. I år vert det fleire brødsortar enn tidleg, det er viktig at denne frukosten er innhaldsrik, riktig lang og triveleg. Til middag første juledag er det ribbe med riskrem etterpå.

 

Sa eg at jula er mat. Altså mat.

 

Eg reknar med at nokre gjestar fer andre juledag, og dei siste fjerde dag jul. Den dagen er eg bedt bort.

 

No må eg nok avslutta denne kvilestunda med mattankane. Skal det verta slik som tenkt må eg berre attende til arbeidet.

 

8 kommentarer
    1. Så koselig dette hørtes ut :)..og brød med dadler o.l skal jeg jammen prøve..men nøtter tåler jeg ikke broker solsikkekjerner eller noe slikt i steden…Her er det bare bittelitt snø…så håper på litt mer en av dagene…Fortsatt trivelig kveld til deg <3

    2. annebe: Det er godt med frukt i brød, blande søte og salte smaker. Tåler du ikke mandler, uff da. Jeg er så glad i mat med mandler, så håper aldri kroppen min reagerer negativt. Men har faktisk opplevd helt i det siste at jeg kan reagere negativt på reker, og paranøtter tør jeg ikke spise mer pga. reaksjoner. Kjedelig slikt. At en ikke kan spise all mat.
      Her tror jeg det blir regn i slutten av uken, så har peka ut fredag til og hente juletre. Trivelig kveld til deg også 🙂 <3

    3. Jeg har ikke særlig matlyst, men kjenner at det frister når jeg leser om mat 😉 Og det brødet høres virkelig godt ut. Jeg spiser en del brød 🙂
      Her er ikke snø. Men masse hagl, lyn og torden. Er ikke fred ei eneste natt for tiden.
      Kos deg med juleforberedelsene….det er mye hygge i det 🙂

    4. fruensvilje: He, he, ja ikke sant…..er allerede i gang med planene i hodet :). Men først skal vi kooose oss. Brødet er veldig godt – kanskje jeg skal legge ut oppskriften om folk er interessert.

    5. Eva: Har du dårlig matlyst, håper du får i deg det du skal…..ble litt bekymra nå. Jeg legger ut oppskriften:).
      Har dere så masse vær? Det kan være krevende.
      Jeg koser meg, og vi koser oss her – har midterste hjemme. Hun har sagt klart ifra at hun ikke vil ha stress.
      Kos deg i denne julestria du også…..spilte forresten av musikken til datteren din til henne(datteren min synger også, og har vel mest lyst ti å drive med det). Det endte med at vi begge fikk sangen på hjernen :)))).

    6. Jeg får nok i meg det meste, bare i litt mindre mengder. Det pussige er at jeg hadde litt lite D-vitamin, etter den knallsommeren. Noe som både lege og de fleste andre undret seg over. Og jeg er glad i fisk, og spiser godt av det når vi har det. Men likevel hadde jeg lite D-vitamin. Så det tar jeg tilskudd av nå.
      Jeg er enig med datteren din…null stress i julen. Jeg har vel stresset mindre enn noen gang denne førjulstiden her. Helsa mi sier at stress er usunt 😉 Gleder meg til brødoppskrift <3
      Så koselig at du også har en syngende datter, og at dere hørte på Amalies sang til meg 🙂 Ja, er rart med det når man hører en spesiell sang, for å lytte, så kan den av og til sette seg litt fast og vi får den på hjernen 🙂
      Ha en flott dag, hva enn du finner på å gjøre. Selv skal jeg ut og handle to ting for min mor, og så skal jeg til henne etterpå, og ordne med julegavene, sånn at de er klare til utlevering 🙂 Får tenke på mine ting en annen dag 🙂
      <3

    7. Eva: Får håpe D-vitamin nivået retter seg snart.
      Det kan være en kunst å få unna seg arbeidet uten og stressa. Jeg greier heller ikke usunt stress lengre (har nok aldri vært godt det), men kan like litt travelhet der der en får unna seg det en skal. Men jeg kortslutter så fort.
      Det var nok mi midterste som fortalte at når en får en sang på hjernen er det fordi vi trenger det lydbildet :).
      Du må også ha en riktig fin dag. Det er godt og ha foreldre eller en forelder og kunne hjelpe syns jeg. Mine gamle foreldre bor en halv times kjøring fra her jeg bor, de bor hjemme og klarer seg selv – men i en alder på 82 og 90 er de selvsagt ikke unge :). Så noe hjelp trenger de. Så kjenner meg igjen, noen ganger må en sette sitt på vent. Nå er brødet postet :). Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg