Ein dag over ein dag nærare

På hjul fram mot jul, utan å nå enden av lista.  Utan og ha fylt alle boksar, berre ha tømt seg tom.

 

No har eg fylt meg med mat. Rakefisk med tilbehør. Det smakte godt, både maten og å sette seg ned i ein stol. Vi ha vore på tur og fylt bilen. Likevel rakk vi ikkje alt. Så det betyr meir fart i ein allereie travel tid framover.

 

Dotrene og eg sto opp halvsju.  Vi skulle til Trondheim, og eg til Ikea. Det var noko eg måtte der. Eit kjøken igjen, og etter to timar var alle dei tinga på plass. Etter litt mat tok vi underetasjen. Slike ting som kvitvinsglas og likørglas har eg for lite av. Det vart og julegåvehandel. Ein kan kanskje tru at ein laurdag like før jul ville væra forferdeleg, og det var nok mange som hadde trudd det. For det var eigentleg nokså romsleg og fritt for stress, så langt som ein kan seia det om denne giganten. I sommar kjøpte eg nytt trekk til sofaen men dei hadde ikkje trekk til stolen da. I dag skulle vi undersøkje og da viste det seg at denne farga hadde gått ut av varesortimentet. Dei hadde bare eitt trekk på ein stol som var utstilt att. Og så fekk vi kjøpt det og til redusert pris. Eg synest vi hadde flaks, så no har vi stol og sofa likt. Skal skifte puter fann eg ut, har nokre som er lagt bort.

 

Fekk og lyst til å kjøpe meg raude handdukar på bade, men dei hadde ikkje nokon igjen. Men kjøpte ei raud badematte. Skal det være jule skal det være jul. I år satsar eg på raudt. Kan vise bilete seinare. Om eg ikkje gløymer det.

Det var godt å koma seg ut frå det blå varehuset. Vi fekk levert pakkar og kjøpt blomster.  Skulle handla på Orkanger var tanken, men ikkje rakk vi polet og ikkje fekk eg sett meg etter noko nytt til jul. Det er heilt forferdeleg, men eg har visst ikkje kjøpt meg eit nytt antrekk til jul sidan nittitalet. Eg er for flink til å sette meg sjølv heilt attast i køa. Eg har eigentleg lova meg at det skal væra slutt på dette.

 

Yngste var fortvila, ho hadde ikkje på nokon måte kome gjennom julegåvelista si. Så ho vart att hos faren for å handle i morgon.

 

Derfor er det berre mellomste og eg i kveld. ?Det er så godt å slappe av?, seier ho. Og eg er einig. Men i morgon må myke skje. For eg ser vi får det travelt. Vi har for mykje igjen, og vi må også ut på for mykje.

 

Men snart snur sola, da alt skal til å bli betre. Har eg bestemt. Og det trengst. For akkurat no er det mykje alt for mykje som er alt for krevjande.  Eg er i ei dårleg flytsone. Det skal bli godt når den er over. For den blir det. For det veit eg. Og snart er det jul.

 

6 kommentarer
    1. Ojojoj, dette høres ut som en heftig dag! Det er slitsomt når det blir igjen for mye å gjøre til slutt. Håper veldig at søndagen din blir bedre for deg!
      Og nå er det solsnu!! 😀

    2. Noen dager blir fullpakket,derfor har jeg alle tider det meste av julegavene i boks i god tid før advent:))men vi kommer i mål til julekvelden,står noe igjen på lista,ja så blir det jul alikavel :))men noe fint til deg selv høres ut som att du bør få tid til :)) ha en riktig fin dag

    3. Ja, det er en forferdelig stressende tid. Julegavene prioriterer jeg tidlig, sånn at jeg i alle fall ikke skal stresse på slutten. For om jeg ikke får alle julekakene i boks, så blir det jul likevel, og jeg kan smile lykkelig fordi alle kan åpne julegave fra meg 🙂 Men utenom det, så har jeg funnet at det ikke er så viktig med kakene. En sort eller to er i grunnen bra. I år har jeg 4, men den ene er kjøpt. Pepperkakene. Og muligens skal jeg bake krumkaker. For det liker de fleste så godt.
      Det å finne tid til seg selv, der er jeg også utrolig flink til å utsette. Men jeg har blitt flinkere med årene. Man trenger den lille pausen. Den ER viktig. Jeg har funnet ut hvor mye bedre jeg har det, når jeg en gang i blant rett og slett blåser i alle andre, og tenker kun på meg selv. Høres kynisk ut, men jeg tror det er nødvendig for oss “Ja” mennesker.
      Jeg opplevde det samme som deg om Ikea på lørdag før jul. Men jeg kan love deg, at søndagen var kaotisk. Så skygg unna Ikea på søndager før jul 😉 Bare som et lite tips 😉
      Nå er det like før den store dagen, og jeg håper du klarer å sette ned tempoet bitte litt. Ikke gnag på det du ikke fikk gjort. For hovedsaken i julen er jo å ha mye tid med familien og dem som betyr noe. Og ingen av dem forlanger at man skal ha alt på stell i disse dager. Julen er en tid for hygge og nære relasjoner. Det handler om kjærlighet 🙂
      Jeg ønsker deg en kjempefin tid nå resten av dagene frem til jul, og ikke minst en nydelig, fredelig og minnerikt god julehøytid når den endelig setter inn ♥
      Klem 🙂

    4. Fruemmel: Jepp, solsnu :D, 3 minutter over midnatt til natta er årets desidert mørkeste tidspunkt……så går det bare over. Føler det allerede :).
      Dagen i går var krevende, men jeg overlevde, he, he. Faktisk var veiene ganske sleipe, så kanskje jeg heller skal være takknemlig framfor å le.
      Det er vel egentlig ikke så ille for meg, bare jeg får tilbake overskudd kan det bli riktig så bra. Men takk. Du må også ha en riktig god søndag 🙂

    5. fruensvilje: Jeg har egentlig en plan, den har jeg hatt i årevis, starte med forberedelser til jul to måneder før, og i tillegg kan jeg starte på nyåret å kjøpe gaver…. Men hittil har jeg ikke lyktes med denne gode plana. OG – jul blir det uansett.
      Får se om jeg kan finne noe i morgen, har vært artig med noe nytt – veit liksom ikke hva jeg skal ta på. Men så klart, noe pentøy har jeg.
      ‘Du må også ha en riktig fin dag :).

    6. Eva: Takk, ja du har så rett at jula er for kjærligheten. For å hygge seg sammen. Det er viktig.
      Kakene jeg har tror jeg skal få holde, veit det er nok. Har bare en kransekakedeig å trille ut, men bygger ikke kaken – bare pinner. Men noe desserter og sildesalater står igjen….og så kan jeg tenke meg marsipan. I dag skal treet hogges. Og alt blir.
      Jeg er litt slem til å utsette ting til jeg MÅ, en uvane. Før greidde jeg å sette opp dampen, men det har blitt vanskelig. I år var det vanskelig å gå i gang med mye tidlig, fordi den økonomiske situasjonen min gikk over en veldig smalere linje i oktober/november og jeg visste ikke helt hvor ille. Har faktisk ikke helt oversikten ennå. Dette paralyserte meg.
      Men jeg bør til å tenke mer på og gi meg selv tid, jeg arbeider med saken og er på vei. Vi må hjelpe hverandre med å huske dette :)))). Jeg har planer om å bli bra.
      Ha en riktig fin og godt tid du også.
      Klem :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg