Kvit overrasking

 

Det lyser kvitt imot meg da eg dreg gardinene til sides i dag. Som i ein ny og uskriven start.

 

Mest annakvar morgon er scena forandra og omsnudd. Kvitt – gult, kvitt – gult. Det er snø og bart, snø og bart. Trur ikkje eg har opplevd ein så ustabil vinter før. Men været må få væra som det vart etter kvart, eg kan ikkje noko gjera med det. Om ikkje anna enn å verta enno meir miljøbevisst, men det hjelper nok ikkje på denne vinteren.

 

Utsikt frå kjøkenglaset

Noko eg kan påverke er meg sjølv. Eg er nok eit tungt materie, i dobbel forstand. For det er vanskeleg, så inn i hampen vanskeleg. Men er det verdt det kan ein spørje seg sjølv om……at kvar dag startar som eit kaos og ein motstand? Eg vil drøyma meg vekk frå det eg må i gjennom. Frå horisontalt til vertikalt. Likevel går det greitt når ein er i gong, står på to bein og ser på seg sjølv i spegelen på badet. Tenkjer – at ja, var det slik du vart ja. Prøver å strekkje ørlite grann på samanknytt muskulatur. Kjenner på kor dårleg kroppen er på parti, – eller slik eg lever med den.

 

Etter jul tenkte eg at først måtte eg få unna meg slikt eg hadde laga til jul. Da kunne eg gå i gong. – Men engelsk konfekt kan eg unna meg denne helga, tenkte eg fleire helger. Og så kom berlinarbollane marsjerande, og eg tok i mot med opne armar og munn. – Etter fastelavn tenkte eg så, etter krembollane. Men så hadde vi vinterferie. Og det var så koseleg med yngste heime at vi berre måtte kosa oss. Måndag er ein bra start tenkte eg til slutt, måndag etter vinterferien.

I morgon er dagen der – eller her, eller noko slikt.

 

Og kva er det vi tenkjer oss no da, spør eg meir eller mindre retorisk meg sjølv. Har vi plana klar?

Plan???

Nja, ei slags plan utan at det eigentleg er ei plan……kan ein seia, seier eg. Kanskje håpar eg at undrenes tid ikkje er forbi. Men inst inne skjønar eg at det må sterkare lut til.

Eg må!

Samstundes har eg kjent på denne utsklidinga i tankemønster, litt lobotomert liksom… Skal eg væra streng og puritansk, leve restriktivt og passa på meg med argusaugo eller skal eg leve livets glade dagar, gjera det eg har lyst til i noet, nyta og fråssa om eg vil det…..og det vil eg så klart, heile tida. Slik har tankane mine virra.

 

Slik statistisk har eg i rundt tjue, fem og tjue år igjen. Korleis vil eg leva dei???

 

Og det er det som er spørsmålet.

 

Eg synest ikkje det er så godt at kroppen er så dårlig på parti, så da er det vel likevel argusaugo som må på. I alle fall slik i starten. Eg veit at etter ei tid vil det følast godt. Når det ikkje er så mykje sukker i kroppen, når vekta ikkje er så tyngande.  Og eigentleg er det det ordinære livet eg skal fortsetta med, berre med nokre få justeringar. For å få inn noko meir overskot for å få til det eg vil.

 

Så i morgon har eg ei plan. For å koma inn på sporet vil eg gje meg ein pangstart. Derfor skal eg gjennom eit regulert farvatn dei neste to vekene. Eg skal eta vanleg mat, men eg vil regulera sterkt energi inntaket frå dag til dag. Frå nokre hundre kaloriar til rundt eit og eit halvt tusen om dagen. I går handla eg inn til dei første dagane. Trur dette vil fungera for meg. For å få kroppen lettare fort. Det for at eg i neste omgong skal koma meg ut. For det er hovudfokus, eg vil verta lettare for å ta med ut – i dobbel forstand.

 

Det er plana og målet.

 

Kanskje blir det toppturar denne sommaren? Eg vil i alle fall ha det betre med fysikken min, og eg seier ja takk til det dei sist åra eg har att. Så da får vi sjå.

 

Så i morgon er dagen.

 

 

12 kommentarer
    1. Gjenkjennelse…. igjen!!! For meg er det viktig å sette meg små mål, som det er en viss sjanse for at jeg klarer å gjennomføre; som for eksempel 15 min yoga (nesten) hver dag. Så har det vært en motivasjon i det å merke at det faktisk monner, sjøl om det krever relativt liten innsats. Jeg vil også gjerne ned noen kilo. Da føler jeg meg bedre og klærne blir mer behagelige. Etter den søte, gode sjokoladen kommer den sure svien i form av trøtthet og slitenhet – rett og slett en følelse av at kroppen er litt råtten……. Vi får heie på hverandre!!!

    2. Her er det blå himmel og sol i dag :)..men ikke umulig det kommer mer snø, sånn er det jo på denne tida 🙂
      Vi har stort sett bare sunn mat i skapene til hverdags..har en mann som trener vekter..så det går ganske greit ..også er det litt ekstra kos i helger og av og til ellers 🙂
      Så får du ha lykke til med målet ditt og mer bevegelse er nok veldig viktig..og så må man unne seg litt kos også..men ha masse magre ting i stedet for snop i huset…jeg er også litt slik at jeg må spise opp om vi først har noe godt i huset…
      Ønsker deg ei super uke …Klem<3

    3. cakemistress: Takk for det. Ser jeg må holde meg unna din blogg, så mange gode oppskrifter du legger ut – det kan bli for stor fristelse:)).

    4. karidansen: Det kan vi, heie på hverandre!

      Sukret har vi i grunn liten bruk for også, det er det dumme at en pakker i seg slik at kroppen blir – helt riktig som du sier – litt råtten. Yoga høres så bra ut, jeg har en enkel solhilsen som jeg har brukt sporadisk. Etter jul lærte jeg meg en som var mer omfattende. Men det var denne sporadiskheta, syns det er veldig godt når jeg gjør det. Kanskje jeg skal starte med en i morgen tidlig……?!
      Har vært fint og sett hvilke øvelser du bruker-. Og 15 minutter om dagen er så bra syns jeg.

      Veit du, jeg har rokering, stor gym ball, strikk, vekter….matte, så….ja. Sier ikke mer. Anna enn at jeg også har masse natur ute, både med oppoverbakker og nedoverbakker :))).

    5. annebe: Snøen som kommer nå blir nok ikke så langvarig.

      Greit med en trenende mann :), og ikke minst sunt kosthold. Jeg spiser vel egentlig ganske sunt, men det blir for sjeldne måltid og dermed for mye inntak. I tillegg ble det rot med vekta mi for mange år siden, og fikk ikke rettet det opp fordi jeg ville ikke forholde meg til det. Men det hadde vært ok at følelsen av kropp hadde vært lettere på flere plan.
      Men helt enig med at av og til er det på sin plass å kose seg med noe ekstra.

      Takk for gode ønsker, trenger det :). Ønsker også deg en superfin uke.
      Klem<3

    6. fruensvilje: Åå, det hørtes fint ut med fjelltur. Jeg kjørte over et par fjell i bil i dag, rimelige greie veier forhjul – leverte bil og tok buss tilbake. Skal innom bloggen din nå etterpå for å se om du har publisert noe om turen :))).
      Riktignfin kveld :).

    7. Det øverste bildet ditt er helt nydelig!
      Vi har jo samme mål du og jeg. Og nå har jeg kommet så langt at jeg kjenner en gryende energi, og jeg er inne i en periode med god søvn. Med andre ord spiller kroppen på lag med meg nå om dagen. Det er så herlig etter all motstanden jeg har følt den siste tiden.
      Jeg heier på deg, og gleder meg til å høre mer om dette 😀

    8. Her er det for det meste hagl som kommer for tiden. Veldig rart vær hele denne vinteren.
      Jeg prøver å komme meg ut og gå flere ganger i uka. Og motivasjonen er at jeg fotograferer på noen av disse turene. Maten…tror ikke jeg skal si så mye om den, men har en tendens til å spare litt når ikke ungene er hos meg. Men denne “friperioden” har jeg hatt så mange gjester, at det ikke har blitt mye sparing, ergo, jeg har lagt på meg et par kilo. Er ikke så fornøyd med akkurat det. Men, kjenner at motivasjonen ligger i de to kiloene, jeg vil ha dem bort igjen, så skal prøve å bli mer restriktiv selv om ungene kommer til meg i morgen.
      Lykke til med planen din. Lurt å ha delmål. Ikke sette seg det kjempestore målet som det eneste. Men ha små delmål underveis.
      Ha en super og effektiv uke med tanke på planen din 🙂

    9. Anonym: Takk skal du ha :).
      Så herlig at du har kommet så langt, jeg syns du er veldig flink. Ikke lett når en føler motstand, så da er det ekstra godt når kroppen er på lag etter en slik periode.
      Heier også på deg, og takk for din heiing :)))).

    10. Eva: Jepp, været er rart. Tenkte på det i dag at vi ikke er kommet lengre enn til februar, likevel vårlig.
      Turene dine er veldig fine å følge, du er veldig flink med bildene du tar. Enig med deg i at bevegelse er viktigere enn maten. Men jeg må nok angripe fra begge hold. Jeg har så lett for å gemme at jeg skal spise, så er for sulten når jeg kommer til matfatet.
      Ja, jeg bør nok lage meg delmål, det første er nok at knærne skal slutte og protestere og få bort noe av vondtene i kroppen.
      Takk skal du ha for gode ønsker for uken min.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg