ChiaX SUPERFRØ

 

Frukost er ferdig for ei stund sidan. Enkel og spesiell. Den smaka godt. Faktisk.

 

Snart er første veka ferdig. Og eg er midt i denne to vekers kuren. No ser eg at eg nok må avbryte den på torsdag. For eg skal i gravferd der eg vil væra med i etterlaget, og til helga blir det nok feiring av ho som fyller 18 år. Men eg reknar med eg vil prøva å finne to veker seinare der eg kan få gjennomført begge vekene. Ein gong fram i tid.

 

Eg må seia at dette har gått greitt denne veka. Har nok vore litt slapp, men det er ikkje rart. Vart freista til å vega meg i går og fekk eit lite sjokk. På desse dagane frå måndag til i går hadde vekta minka 3,7 kilo. Er absolutt klar over at det ikkje er så bra akkurat. Men no er altså det resultatet. Elles har eg ein ny tilnærming til dette med vekt, og tenkjer å laga eit innlegg om det seinare.

 

Frukosten min i dag var ein ny variant. I menyforslaga sto chiafrøgraut med mango. Frøa handla eg inn for ei stund sidan på helsekost. Dei var nokså dyre.

 

Dette står om dei:

Dette er eit superfrø og eit av dei mest fullverdige, naturlege næringsprodukt som finnes. Det er glutenfritt. I tillegg er det eit av planteriket sine kjelder på og ha mest omega-3.

 

Eg skulle legge frøa i soyamjølk i gårkveld. Fraus ned nokre bitar mango som skulle i. I dag hadde frøa utsondra ein gelesubstans, så om det ikkje var graut, så var det ein tjuktflytande velling. Opp i dette la eg dei frosne mangobitane. Eg likte det, litt artig å eta – på ein måte. Smakten var mild og det var frøa som gjorde at det var artig å tygga på.

 

Både frøa og geleen kan brukast i matlaging, i brød, i drikke…..altså bruksområdet er mangfoldig. Dette skal eg testa ut etter kvart. Eg likar så godt å bli kjend med nye matvarer. Det er ei heil verd å leika seg i.

 

Likar du å prøva ut nye matsortar og har du prøvd desse frøa?

 

8 kommentarer
    1. Jeg har hørt om det, men aldri prøvd det. Skal visst Være bra næringsrikt og sunt ja. Jeg pleier å spise havregryn til frokost for det synes jeg metter så lenge. Du har vært kjempe flink som har klart en uke 🙂 Ganske så utrolig at du har gått ned så mye også. Det må være bra motiverende 🙂

    2. Åse Helen: Havregryn er absolutt sunt, så den har nok vært mye brukt her også. Det er ingen sak å være konsekvent og strukturert i en kort periode. Så regner det skal gå greit fram til torsdagen.
      For så vidt greit med et slikt byks, men veit at det ikke er slik det skal gjøres. Denne gangen kan det være både noe med sammensetningen av menyen og at det er en del å ta av :). Regner med at det kan gå opp noe, nå har jeg et par dager med tilnærmet normalt inntak.

    3. Hurra for flinke deg! Jeg har ikke hørt om disse frøene. Men jeg skal sjekke det ut. Ellers gjør jeg som Åse-Helen. Jeg spiser havregrøt til lunsj, hvis jeg er hjemme.

    4. Jeg har hørt om frøene. Men jeg er ikke en ivrig bruker av sånne spesielle greier som skal være så supersunt. Jeg tror på at et norsk og variert kosthold skal gjøre samme nytten. Men det kan også være fordi jeg ikke er så strukturert selv når jeg skal gå på dietter osv. Fordi jeg aldri har opplevd at det virker på meg. Og det at du har gått ned såpass mye, er vel normalt det, når man endrer noe så dramatisk. Tror ikke jeg ville bekymret meg så veldig over det 🙂
      Masse lykke til videre med disse tingene. Spennende å følge med 🙂
      Nå ligger jeg kraftig bakpå med blogglesing her, men får nå se om jeg ikke kan komme meg gjennom dem som står på dagens liste 🙂
      En fin søndagskveld ønskes deg <3

    5. Eva: Norsk variert kosthold er absolutt bra. Men jeg syns det er artig å prøve nye ting, har alltid syntes det. Når det gjelder dietter kan jeg være veldig strukturert over en periode, jeg stiller liksom bare inn “knappen”. Men så blir jeg bare fryktelig lei etter en stund, da kan ikke ti ville hester få meg videre. Og når strenghet og disiplin går over kan jeg skikkelig fråtse. Så jeg er ikke helt enkel å ha med og gjøre for meg selv :)))).
      Mitt problemer vel i hovedsak og ete ofte nok og lite nok. Det egentlige problemet, for jeg spiser både variert og har et rimelig bra øye på sunt kosthold.
      Uff, kjedelig når en føler en må ta slike skippertak på blogglesing, men vi må huske på at dette bare skal være lystbetinga :).

      Skikkelig god søndagskveld til deg også. Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg