Hals og rygg og sol

 
Ein slik sjuk dag har passert. Og så var den sjukt vakker.


Sola skin over ein bedrøveleg heim. Eller…… kanskje ikkje riktig bedrøveleg……..men sterkt redusert er den. Halsbetennelseskrigen herjar hos henne som har den.

Med smerte.

Ho går på penicillin og smertestillande. Eg krøker meg rundt om i tilvære. Eg har og bevega meg innover bretta med smertestillande. Feiring av ho som fyller er 18 er utsett til påska.

 

Vi har dessverre ikkje anset tenestefolk, så huset ber sterkt preg av dette fokuset på sjukdom og andre begrensnigar. Slik som kjøkenbenkar, bad og golv ber sterkt preg av situasjonen, rot og uorden.

 

Da eg sto opp i dag fekk eg meg ein skikkeleg overrasking. Inne på badet var det vorte rydda i løpet av natta. Eg fekk ein mistanke og stakk hovudet inn til ho med halsen.

“Eg fekk ikkje sova fordi det var så vondt” sa ho.

 

Så gjekk eg på kjøkenet, og da trengte det seg eit utbrot ut av munnen. For der var alle benkar BLÅST og alle koppar reine.

No søv ho.


 

 

Så har dagen gått og vi er framme ved kvelden. Ho som sov vakna igjen. Vi fekk besøk og hadde vår første kaffistund utpå terrassen dette året.

Da vi var for sjølv att, fann eg mellomste på badet oppløyst i tåre. Halsen vart ikkje betre. Legevakta vart kontakta, og her utmed kysten har vi ein legebåt som turnerer rundt. Den var eit stykke unna, så det var berre og sette seg i bilen. Vi tok farvel med yngste som skulle attende til byen og hybelen, så ho fekk berre pakke og ta bussen utan oss til stades. Ba henne ta med seg det ho ville av mat, for rakk ikkje laga middag før vi måtte dra. 

Det viste seg at det måtte sterkare lut til, for halsen var visst ikkje så vakker. Og jenta fekk beskjed om at enno nokre dagar heime, så byen og det som lokkar må venta.

 

På returen måtte eg ta ein stopp, desse polerte himlane, fargane, solnedgangen og sjøen. Prøvde å fange det til deg som leser. Men som du sikkert forstår var det vakrare i røyndomen.


No er senga neste post på programmet. Nokre gong vert det berre slik som det er no. Men eg får nok hyve innpå med litt C-vitaminer, neste helg skal eg til Trondheim og den etter det til Oslo. Noko anna enn ryggen tenkte eg ikkje ta på meg, synest vi har teke vårt ansvar av sjukdom i dette huset no.

 

10 kommentarer
    1. uff stakkars jeg føler med dere og en engel av ei datter som rydder nattestider tross sykdom,jeg tror dere har en god heim selv og baseluskane herjer hos dere.God bedring til dere.
      Det var magisk vakre bilder da 🙂

    2. fruensvilje: Takk, så vakre og gode ord.
      Jenta er full av godhet, det er de forresten begge. Det er så godt når en får lov til å trives sammen :))). Men det tror jeg du også har gode erfaringer med :))).
      Det var en svært vakker dag, burde egentlig vært ute og nyt hvert sekund.
      Riktig god natt :))).

    3. Miss Imperfektum: Takk og takk :). Ja, dette tok litt vel mye tid.
      Det var en vakker dag, men tror de rakk over hele andet :))).

    4. Huff altså, sykdom og merakkel er aldri kjekt. Og man håper jo at det skal gå fort over. Og enda sliter dere. Men det får ta den tiden det tar. Jeg hadde en gang for lenge siden, halsbetennelse som ikke ville gi seg. Ikke før den 3. penicillin kuren var fortært, begynte jeg å kjenne bedring. Grusomt vondt var det i alle fall. Problemet mitt var at jeg sjelden hadde feber den tiden der. Selv om jeg var syk. Så jeg tok ikke hensyn. Hadde jo bare vondt i halsen. Ikke noen andre symptomer. Så var det da at jeg troppet opp på legevakten for 3. gang, og møtte på en kvinnelig lege der. Hun spurte som alle andre før henne: “Har du feber?” Og nei, jeg hadde jo ikke feber. Så fortalte hun meg at da skulle jeg late som at jeg hadde feber. For infeksjoner har en tendens til å ikke bare trenge penicillin, men også ro og hvile. Og så lenge jeg ikke hadde feber, var jeg jo i full aktivitet. Så der fikk jeg den 😛 Så da jeg lot som jeg hadde feber, ble jeg faktisk frisk.
      Jeg var forresten sånn da jeg var ung, at jeg orket ikke ligge å kjenne på all vondten når jeg var syk, så da satte jeg i gang med husarbeid. Jeg er ikke sånn nå lenger altså 😉
      Men sånn ellers, så er det utrolig kjipt å ha så vondt. Ikke kan man spise ordentlig, ikke får man sove…Det er ille. Håper hun kommer seg nå, og at den sterkere kuren hjelper.
      Og guuuuri så fine bilder <3 <3 <3 Jeg ser for meg dem redigert i HDR 😉 Tusen takk for synet. Sånt er sjeldent å komme over når man har kamera innen rekkevidde 😉
      Ha en så god dag det lar seg gjøre, enten det er med smertestillende eller uten 🙂
      God bedring klem til dere <3

    5. Ble litt rørt over sjuklingen som ryddet og vasket. Det er ikke alle som hadde tenkt på det i en slik situasjon…. Vakre bilder. Skulle jeg ha valgt ETT, hadde jeg tatt det nederste – det med silhuetten av nakne busker. Håper du får noen gode helger i Trondheim og Oslo! 🙂

    6. Eva: Takk Eva, vært litt rolig på bloggen, men nå fikk jeg til å svare. Kjedelig med halsbetennelser, bra du kom tilden legen som ga deg det goderådet – som førte til at du til slutt greide å bli frisk.
      Datteren min reiste opp til Trondheim i kveld, redd for at det var tidlig – men håper det går bra. Hun skulle se på et teaterstykke – skjønner den. Men hun greidde å spise og snakke i dag.
      Jeg må huske og sette på HDR, har lyst til å prøve den leksjonen din. Tok bilder i dag også, men det var borte for meg.
      Takk for bedringsønsket fra deg, kanskje det var det som hjalp :)). Klem <3

    7. karidansen: Takk skal du ha….jeg ble forskrekka da jeg så hva hun hadde gjort i løpet av natta. Men hun er snill….og så kan hun være fryktelig utålmodig.
      Så fint at du foretrekker ett, det har vært noen veldig vakre dager her på nordvest landet, da får en lyst å fange syna digitalt.
      Trondheimhelga blir både sosial, men egentlig er det er hus som skal vaskes ned. Turen til Oslo håper jeg blir hyggelig, men der er det også noe som må utføres – håper det går bra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg