Sommaren og energien

 

Eg ser på gamle bilete frå ein datapinne. Bileta er frå 2012. Det er tre år siden.

 

Dei passar meg godt. Bileta. Sjå på sommaren for tre år sidan. Sommaren i kommunen min. Den vakre sommaren er som balsam for sjela.

Dagen i dag vart litt for lang. Eigentleg vart den alt for lang.

For lang.

Til frukost greidde eg å dekka på til stress. Det har blest friskt eit par dagar. Eg oppdaga eine sofaputa ut på jordet da eg sto opp i dag. Dei to andre låg på terrassen men den tredje var………..borte.

Så eg tok meg ein runde utan å finne den fjerde. Det einaste som skjedde var lita tid og ein hund som heldigvis kom da eg ropa. Brødskiva vart fortært i bilen.

Puta vart funne under hagebenken da eg kom heim i kveld.

Heldigvis.

Eg hadde dette møtet om framtida som første oppdrag. Berre dei første to, tre månadene vart set ned på papiret. Gjorde ein avtale om å tur kvar dag. Greitt å gjere den type avtalar, for eg har ei plan om å fungera langt betre enn kva eg gjer no.

Neste gong, neste møte, håper eg at eg har teke eit langt skritt framover.  

Fortalte om rehabiliteringa, som eg forresten fekk ringt og meldt meg på. Samtalen gjekk fint og greitt og alt det der. Dama eg snakkar med er veldig søt. Likevel, etter den timen var eg pumpa. Og eg hadde mange timar igjen av dagen.

Derfor var det godt i kveld, å rømme attende til sommaren for fleire år sidan. Det grøne, vatnet  og blomane ga meg ein oppleving av energi.

Snart er det helg. Denne helga reknar eg med ingen kjem heim. 

I morgon står eg anonymt fram i avisa.

“Dette bør du heller fortelja legen din” sa mor. Ho syntest ikkje om det.

“Tenk om dei skjønar det er deg”, sa ho.

Eg sa at det brydde eg meg ikkje om. Skal ein ikkje ha rett til å ha sitt eige “uperfekte” liv………..

Kanskje eg skal skrive ei novelle i helga, eller berre skrive mange blogginnlegg?

Og nyte våren og glede meg til sommaren 2015.

10 kommentarer
    1. god morgen.en daglig spasertur høres fint ut og litt alenetid også alle treng det.
      et anonymt avisinnlegg høres helt greit ut spør du meg,hvorfor ikke?
      det var noen utrulig bonderomantiske og fine bilder fra deg,heldige vi som får bo på landet om våren når jordene blir grønne og grøftene fulle av dei finaste markblomster

    2. Åh så fantastisk nydelige bilder. Jeg ble helt betatt <3
      Og det møtet ditt, jeg hadde sånne møter for flere år siden. Og husker godt det rådet selv. Jeg måtte gå tur i minst 10 minutter. Etterpå fikk jeg i oppgave å lese minst en side i en bok hver dag, selv om jeg ikke husket hva jeg leste.
      Og i dag, når jeg kjenner at jeg er i ferd med å synke tilbake til "gamle synder", så vet jeg hva jeg skal gjøre 🙂
      Det med avisen er jeg faktisk enig i. Du gir det hele en stemme, og mange vil nok kjenne seg igjen. Og på den måten kan du jo være til hjelp både for deg selv og for andre. Selv om noen skulle kjenne deg igjen.
      Jeg er også åpen om mine egne problemer. Jeg føler det er viktig. Det er ikke en skam. Og jeg har lært at folk forstår meg bedre, enn om jeg skulle gått og holdt alt skjult. Og ikke minst, det er flere enn man tror som har det likt.
      Ha en kjempegod dag i dag. Jeg er så glad for at du har fått unnagjort litt, og at du tar det med ro nå, og koser deg med bilder, og andre gode ting. Og skrive, det er helsebringende 🙂 Så gjør gjerne det, enten det er noveller eller blogg 🙂
      Klem <3

    3. Flotte bilder som ga godog rolig stemning..og det med den gule døra var jo som et kunstverk 🙂 Håper du får til de daglige turene dine, og har utbytte av dem 🙂
      Og stå frem anonymt eller med navn, det er noe hver og en må gjøre som de føler for…jeg synes det er flott når folk forteller sine historier..så jeg syns det er bra gjort av deg..får vi se avisinnlegget?…skriv ei novelle du..du er jo en mester med ord <:) Klem fra Mjøndalen<3

    4. fruensvilje: Her sludder det, gruer meg litt fos spaserturen….men får kombinere med ved henting.
      Syns kanskje det er rart at utbrenthet skal være så tabubelagt at en må gjemme seg bak anonymitet.
      Ja, landsbygda er fin på våren/sommeren :).

    5. Siv Svanem: Takk skal du ha:). Jeg ble overraska da jeg ble tilrådd og være anonym, at utbrenthet var tabu….noen overraskelse får en seg :).

    6. RosaSub: Takk, så trivelig.
      Gode råd er gode råd, spesielt når de er til hjelp :).
      Med ¨å gi “utbrentheten” et “ansikt” var det identifikasjon jeg tenkte på. At folk skulle kjenne seg igjen og forstå at det er en flokk av oss. Det å få utfordringer i livet utvikler oss, paradoksalt syns jeg livet har blitt bedre etter utfordringene. Skambegrepet er egentlig noe stort tull, det å få LOV til å være den en er er viktig. Og ja, jeg er enig med deg, tror det er mange som har utfordringer på hvert sitt vis.
      Håper dagen din har vært fin, her har det sludda. Gruer meg litt til den der gåturen min :).
      Riktig fin kveld. Klem 🙂

    7. annebe: Takk, de var tatt noen nydelige dager :). Den gule døra var fra et uthus på en forlatt gård et aldeles nydelig sted. Et slikt sted en kunne levd om en har hatt tilgang på flere liv.
      Har ikke tatt turen ut ennå i dag, men er nettopp kommet hjem fra jobb. Skikkelig guffentvêr…..
      Skal se om jeg kan legge ut avisinnlegget, men det må bli som et bilde…så det spørs lesbarheta.
      Får se om det blir blogg eller novelle…elsker å gi meg fantasien i vold:).
      Håper dagen din har vært super. Klem <3

    8. har møtt flere her på muritun i løpet av dei oppholda jeg har hatt ,som har vært utbrent,er nok mange som sliter med det,ikke viste eg att det var hysj hysj heller

    9. fruensvilje: Nei, det visste ikke jeg heller, men først frarådde legen min det…og så i familien. Liker i grunn ikke tabu av noe slag jeg, om det er den ene eller den andre lidelsen. Syns åpenhet er mye bedre. Fortalte om syndrom i klassen til barnet mitt som har det, da det fikk diagnose i ni års alderen ….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg