Livstilsendring

Det har starta. For tre veker og tre dagar sidan starta den.

 

Eg har vore sliten, sliten og sliten i mange år. Dette ville ingen ende ta. Inn i mellom har eg forsøkt å trena, forsøkt å leggje om kosthald og gått ned opp til femten kilo. Men eg har ikkje fått det til, eg har hamna attende til det utgangspunktet eg opparbeidde for mange år sidan. På eitt år klarte eg å plussa på førti kilo ekstra på mi eiga vekt.

 

Det har vore mykje som la seg i sekken min, men vekta er nok ein viktig årsak til at eg føler meg sliten. Eg vart til slutt sjukemeldt i mange prosent og klarte etter ei stund og redusere den med tjue. Da var det stopp. Inn i mellom opplevdes det også for mykje, for lite skulle til for eg mista oversikta.

 

Til slutt fekk eg tilbod om rehabilitering. I tre veker og tre dagar har eg vore her. Fokuset har vore delt i fire; arbeid, kosthald, trening og tankar.

 

Kosthaldet er mykje grønt, lite feitt og hyppig. Vi et fire måltid om dagen og skal helst rekka mellommåltid. I starten følte vi at vi åt og åt og åt. Da eg vog meg etter tre veker hadde vekta redusertes 5,4 kilo.

 

I tillegg har vi treninga, som eg datt delvis ut av på grunn av kne og gnagsår. Men pulsen har vore auka kraftig opp til mange gong. Vi har treningsrom, spinning syklar, basseng og naturen. Det er gymsal med klatrevegg. Så tilbodet er mangfaldig.

 

I tillegg har det vore fokusert på tankar og korleis mønstra i tankane kan dra oss ned og bort frå målet.

 

Vi er komen til enden. Til evaluering og til framtida. Eg har ei føling med at eg har teke sertifikatet på nytt. No skal vi ta over ansvaret for bilen sjølv. Ein av mine første planar er å lage meg ei plan. Ei timeplan. Og eg har teke av søndagskvelden til å sette den opp. For no er eg straks i gong på eiga hand. Med livstilsendringa mi.

 

18 kommentarer
    1. Så fantastisk :)) og att du har gått ned alle dei kiloane også,er jo også fantastisk,hmmmmm jeg gikk ikke ned i vekt på mitt opphold hi hi.
      Jeg tror også att en plan er lur å ha,selv har jeg vært flink og veldig aktiv,litt for aktiv for i går sa det pang og ryggen streika igjen,men no skal eg være flink å roe ned så ryggen får komme seg til igjen.
      Ha en fin dag,og ps det var et flott bilde av deg 🙂

    2. Flott bilde av deg! Så bra! Det er bare å bestemme seg, og sette igang. Viktig å ha en plan å følge. Vi kan jo heie på hverandre. Flott at du deler med deg av ditt, for det motivere meg og andre til at det virkelig går an om man vil. Lykke til! Vi tastes!:)

    3. Bra resultat med kiloane og lukka til med livsendringa, det blir nok ikkje lett, men er du viljesterk så skal det gå. Viss ikkje får du ta fem/sju kuren, livet ut. Det har eg sett virkar, og dei som driv med den, er fulle av lovord og har drive på lenge.. På ferie og slikt, tek dei ferie for kuren, men etterpå, er det på’an igjen.

    4. Åååhhh dette var fint å lese! Og så mange kg du har gått ned på kort tid. Så godt det må være med en sånn fin start. Jeg gleder meg til å følge deg videre <3
      Jeg tror også det er lurt å sette av noen t en kveld i uken, og legge en plan. Så godt det er å vite hva man skal 😀
      Heia fine deg <3

    5. Lykke til ; det går nok flott 🙂 en sånn timeout er fint, hadde min på Røros for noen år siden. Legg opp til en kostholdsendring som ikke er for stram, for da faller man av lasset. gi rom for litt utskeielser for du skal jo leve med det 🙂 Har du sjekket stoffskiftet ditt ?

    6. fruensvilje: Nei, ikke så rart du ikke gikk ned – du var slank :). Men jeg skal ikke være så fryktelig opptatt av kilo.
      Du var veldig aktiv før du drog også, men ikke bra at du er så aktiv at du ødelegg ryggen din. Så nå må du ta vare på deg selv.
      Takk, og ønsker deg en fin dag av det som er igjen av den :).

    7. natheless: Takk :). Nå er jeg i gang, og jeg skal ikke slutte…men avsporing må jeg så klart regne med. Er du i gang med samme prosess du også….ja, vi må heie på hverandre :).
      Alt går for oss alle om en bare vil nok, og å motivere hverandre er så bra vi kan.
      Takk og lykke til du også :))).

    8. Oldemorbloggen: Eg har ete meir og mista kilo. Eigentleg fantastisk…. Å eta ofte nok er ei utfordring synest eg, men skal legge inn måtida på telefon. Kur får ein forsøkje å unngå. Eg har prøva 5:2. Kilo er ein ting. Men det er å få opp energien som er viktigast :).

    9. Jeg leste det forrige innlegget ditt også. Skjønner at du er spent på å reise hjem, men det virker absolutt som om det er en optimistisk tone i det du skriver nå. Kanskje dette er starten på en ny og bedre periode! Takk for deling av flotte naturbilder(og andre bilder underveis)! Flotte omgivelser og gode muligheter både for rusleturer og turer som kan få opp pulsen. Det gjør ikke noe om du er siste dame opp til toppen…… bare du når toppen! 😀

    10. Fruemmel: Det er vel slik når en starter opp, kiloa sitter litt løsere i starten. Det blir fryktelig spennende å komme hjem.
      Ja, jeg skal allerede se på dette i kveld, dette med planer. Ellers syns jeg du har vært veldig flink i arbeidet ditt mot et bedre liv :).
      Vi heier på hverandre :)))))).

    11. Mariann Sæther Tokle: Takk :). Har du vært på Røros, det var flere som snakket om det. Du hadde forhåpentlig en positiv opplevelse der. Det er sikkert lurt å ikke legge opp et for strengt program.
      Tror stoffskiftet mitt har vært sjekket en del oppover åra.

    12. karidansen: Jeg er veldig glad for at jeg fikk dette tilbudet, for jeg satt skikkelig fast mot slutten. Så tror nok absolutt dette kan være en ny start. Men jeg har en vei å gå før energien min er mye mer på plass. Men det er godt å føle at jeg er på rett vei.
      Bilder er fint å kunne bruke tid på, gir meg masse glede. Akkurat nå sitter jeg og motiverer meg for å ta på sko og ta fatt på siste tur her i Valldalen:).

    13. Ønsker deg såå mye lykke til. Er så flott at man kan få tilbud om rehabiliteringsopphold , og få starthjelp på den måten. Du er jo langt fra alene om å streve med energi- og vektproblemer.
      Fin blogg du har forresten.

    14. maiken: Takk skal du ha. Ja det er godt og få hjelp, og veit det er mange som sliter med det samme. Så får håpe flest mulig finner noe som kan hjelpe dem. Ha en fin dag :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg