Velkomen helg

I kveld er eg ikkje til meir. Eg kom meg heim………eg kom meg på land. Eg trur eg somnar på stranda eller i stolen……men eg kom fram.

 

Når du sit på legekontoret ei veke før du skal føler du deg idiotisk. Når du leitar etter eit ark i ein perm utan å finne det berre for å oppdaga at det var i permen da blir ein oppgjeve. Når folk vert sint på deg for noko andre har gjort da er det berre å dra pusten roleg inn og slepper den fri……

Når ingen forstår da er det på tide ein forstår seg sjølv.

 

“Nei” sa eg. Det var dugnad. Eg klarte det, men lett var det ikkje.

 

“Korleis går det?”

Eg fekk telefon frå Muritunet.

“Det går ikkje så bra”, sa eg medan telefonane kima i rundt meg.

 

Ja da, eg veit det. Eg er på ville villa veger.

 

“Vi vil gje deg ein støttekontakt”……….nei det var ikkje det dei sa, men det eg høyrde. Eg var i eit møte som heiter dialogmøte.

Nei, nei, nei hadde eg lyst til å seia. Eg vil klara meg sjølv.

Men eg vil bli bra, derfor sa eg ja. Må berre arbeida med hovudet mitt en del først. Det vart søkt til i september, så eg har mykje tid på å visa for meg sjølv at eg klarar det sjølv. Trena og få opp forma!

 

Men i kveld er eg alt for trøyt, for eg vil så mykje, prøver så hardt og blir sliten, blir irritert på meg sjølv for eg ikkje klarar det eg vil.

Fordi det er så lett og taka det same mønsteret som før. Når det vert for mykje gløymer eg meg sjølv, gløymer det som er bra.

 

No er det helg. Smaken av ordet er fantastisk. Eg skal berre litt i helga, berre litt………..men kanskje eg noko i morgon også………..men det vil eg ikkje tenkje på no.

For no er det helg.

20 kommentarer
    1. Det høres ut som du har gått inn i noen gamle mønstre ,ja. Jeg er litt usikker på hva slags hjelp du skal få, men jeg synes jammen det er flott hvis Muritunet følger deg opp i etterkant. Jeg har vært på rekreasjon to ganger, men da jeg ble utskrevet var jeg “ferdig” og da var det hjem til et liv som jeg ikke taklet så godt. Det føles jo best å klare seg sjøl, men vi skal neimen ikke være redde for å ta i mot litt “drahjelp” når det butter. Kanskje det er derfor vi blir sjuke, fordi vi ikke er flinke til å ta i mot hjelp. Ønsker deg ei god helg! Klem! <3

    2. Du setter da i hvert fall ord på det du føler, og det er supert. Ta imot det du får, og liker du det ikke, så må du ikke! En dag av gangen, sies det. Ta deg tid til å lytte til vinden og se på gresset som vaier på enga, lytt til fuglene og nyt solas stråler i ansiktet. Jeg er sikker på at du finner din vei og kan nyte sommeren med et smil! 🙂

    3. god morgen.Godt du får oppfølging av Muritunet og godt att du sa ja,innimellom må en bare innse att det er godt å få hjelp fra andre,det er ikke noe å skjemmas av iallefall.Håper du får en rolig og god helg hvor du har td til deg selv,kanskje det er denne helgen du skal gå opp på setra 🙂

    4. karidansen: JA….det er akkurat det jeg har. Nav hadde et tilbud der de kunne bestille et menneske som skulle kunne være til hjelp der det butta…og det er bra, men samtidig vil jeg klare akkurat det SLØL!!!! Kasusfølelsen blir så framtredende. Opplegget jeg var med på Muritunet følger opp et helt år fram i tid, samtaler på telefon, Skype og to ganger skal vi møte opp der. Så det er kjempebra….så dette bør går bra.
      Jeg er innstilt på å ta i mot hjelp….eller støttespillere…..for nå har jeg vært for sliten for lenge….og vil få dette bedre til :). Det er ikke alltid så lett å få til dette livet slik vi føler vi burde, men du verden vi lærer mye når det famler i det “uperfekte”. Ikke helt bortkastet det heller :).
      Riktig god til helg til deg også. Klem<3 🙂

    5. natheless: Takk….det er godt og ha orda….litt slik kanal til å tømme og sette søkelyset på frustrasjonene – for meg selv.
      Jeg tenker å ta i mot hjelp, men jeg må nok arbeide litt og mye med tankemønsteret mitt……… målet er å få til ting bedre. Gi fuglene og gresset bedre tid i livet mitt :))). Jeg har vært for “flink” i for mange år til å sette på det høgste giret. Så jeg girer opp, men remmer og tøyler er helt frynsete….så effekten blir bare kaosaktig. Og tusen takk for at du tror jeg kan finne fram til det vakre :))).

    6. fruensvilje: Heia og god dag. Det er veldig bra opplegget Muritunet har på oppfølging slik. Jeg ser jeg må ha hjelp….men det er ikke helt lett å ta i mot, men jeg får fokusere på at det er energien jeg skal ha tilbake…det er ikke den “selvstendige flinkheta” jeg skal sette i “glass og ramme” :))). Jeg skal bare leve et godt liv.
      Helga blir delvis rolig, men har en hybel som skal tømmes, så må til Kr.sund i morgen og så skal jeg framom museet for noe billedtaking. Men vurderer at jeg kanskje ikke skal fyke noe i dag…..men tenkte også på den setra, da må jeg kjøre en halvtime, og så må jeg besøke foreldra mine når jeg først er der og så går mye av dagen til det…..

    7. Mariann Sæther Tokle: Det du sa der var veldig fint…liksom øvd seg tilstrekkelig og til slutt får en det til….takk :)). Jeg hadde planlagt noe hjelp men etter det møtet ble det i overkant…..men har jeg ikke fått “skuta” på rett kjøl til i september er jeg nok glad for å få den hjelpa der også tenker jeg :))).

    8. Mariann Sæther Tokle: Tror det meste kommer i rett tid…egentlig…uansett :)). Men det er ikke alltid vi er mottakelig for help :).

    9. Det høres ikke godt ut og det høres ut som du har alt for mye. Ordet NEI må du lære deg å bruke mer, det er du som må prioritere hvor begrensede krefter skal gå, ikke alle andre med sine forventninger.
      Vi er så vant til å skulle greie alt, på egen hånd, men tenk også at det er en glede for andre å få lov å hjelpe deg (var det en ny tanke?)
      Håper du får en fin og rolig helg uten krav og må’er

    10. Ja, jeg er også “Stolt” og vil helst klare meg uten innblanding fra andre. Hvis en får hjelp av folk som vet hva de driver med…uten at de overstyrer, så er det godt å ha et nettverk. Ikke bare enkelt å komme tilbake til hverdagen. Omgivelsene er jo de samme, og da krever det styrke å endre på ting. Det er jo ikke sikkert omgivelsene jubler når en begynner å endre seg heller, for det er noe trygt med “Det vante”. Fortsatt GOD HELG!! 😀

    11. Jeg har lært meg til å bli takknemlig når jeg får hjelp til noe, selv om det av og til svir litt i mitt indre, den nederlagsfølelsen over at jeg ikke fikk det til selv, noe “alle” andre sikkert hadde fått til.
      Men du er inne i en dal nå, og det kjennes garantert ikke godt. Du er heldig som er blitt tilbudt hjelp. Selv om du føler det er litt kjipt, så er du heldig, det synes i alle fall jeg.
      Det går nok både opp og ned om dagen. Så jeg sender deg mange gode tanker, og håper at du snart når en topp igjen 🙂
      God lørdagsklem til deg <3

    12. Inger: Må lære meg å si nei til mine egne befalinger og forventninger. Det er jeg som er verst :). Og det jeg TROR andre forventer.
      Det er alltid bedre å være den som står i posisjon til å kan hjelpe…..jeg er nok mest komfortabel med den sida, men har tenkt det andre….i teorien…at når folk får hjelpe.. Men ikke flink til slikt i praksis.
      Helga har blitt bedre enn hva jeg følte da jeg skreiv dette innlegget.
      Håper du også har en fin helg :))).

    13. karidansen: Denne stoltheta på godt og vondt…. En får prøve å være åpen og forstå at verdensmester er man ikke, i hvert fall ikke på ALT :))).
      Nei, det var litt pangstart å komme tilbake…og alt her er slik det var. Du har vel erfar dette du også.
      Håper helga di er fin også, jeg må vente med lesing av blogginnlegg til i kveld….for ser at nå har jeg brukt for mye tid på data….igjen :)))).

    14. Eva: Du er sikkert kommet lengre enn meg, jeg vil helst klare alt….men det holder på å sive inn i hodet mitt at jeg må nok bare ta i mot… For jeg vil ikke være i denne energitomme tilstanden…men det er på bedring. Og så var det nok noe med denne tida…har brukt omtrentlig 20 år for å komme hit jeg er.
      Ja, jeg er nok heldig som får muligheta, så får vi se etter hvert hva som er riktig.
      Håper du har det bedre, jeg skal innom å lese i kveld…..akkurat nå har jeg latt for mye tid gå av denne dagen :). Skal henge og ta inn klær (ja, det er søndag :/)…dusje og komme meg av garde. Skal hente alt fra hybelen til mi yngste som hun har samla opp i to år. Og så skal jeg innom museet for å ta bilder av et arrangement først.
      Klem og nydelig søndag til deg<3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg