Tur over alle blåne

Nokre gong legg ein ut på dei store turane. Både geografisk og i livet. For stillstand er ikkje noko å trakta etter………

 

Så har eg slukt mil, mange mil. Ei øving eg ikkje trur eg skal gjenta på dette viset, for den var krevjande.

Kom også heim litt for seint på laurdag, etter eg hadde køyrd yngste til Kristiansund. Vi laga middag saman hos henne, og ho er så fornøgd med den nye heimen sin.

Heime hos meg sjølv igjen, fekk eg pakka ferdig. Eg tenkte å starta turen sørover skikkeleg tidleg, men kom meg ikkje opp før kvart på sju. Så skulle eg rydde, vaska av koppar, gjera klart for dyr og plantar, slik at det skulle væra enklare for henne som hadde den jobben. Ho har sine avgrensingar når det gjeld rørsle.

Da klokka hadde passert åtte, da var klede for all slags vær pakka inn, sko, matpakke og ein stor termoskopp med kaffi. Den bikka eg innhaldet av berre nokre kilometer etter start.

Været skein, riktig ertande, der eg starta på turen min. Den vakraste, varmaste dagen denne sommaren, sette eg meg til attom eit ratt. Ikkje rart eg spekulerte på kva eg var i gong med no………

Men at turen vart spekulativ DET kan eg skriva under på. Det var glitrande vakkert der eg for. Da eg køyrde oppover trønderske dalar bles det slik OHoiiiiiiii….. Varm fønvind som ein sommar på toppen av livet, der trea viste undersida av blada like mykje som oversida.

Trafikken viste seg kø-aktig gong på gong. Eg hadde lyst fort fram.

Eg kunne ikkje køyra den ruta eg hadde tenkt pga. av brannen i Gudvangtunnelen. Eg måtte køyre om Beitostølen. Så klarte eg å køyre forbi der eg skulle ta av. Da eg endeleg oppdaga det, resulterte det i ti mil ekstra køyring.

Det er her, på bilete over eg oppdagar det. Enno visste eg ikkje kor mykje feil dette resulterte i, men da vart eg mest kvalm.

Og enno ein gong klarte eg å køyre feil, for eg tok opp mobilen for retninga og oppdaga ikkje før etter mange mil at den viste vegen om den brannskadde tunnelen enno ein gong.

Men for nokre inntrykk. Eg tok meg berre ikkje tid til å stoppe opp. Valdresflya, Geilo, Vøringsfossen, Hardanger…….ja, da eg køyrde langs Hardangerfjorden mørka det. Den turkise sjøen vart skjult i mørke og eg hadde berre dei, smale svingete vegane å å sjå på. Der parkeringa i opp og nedkjørsler imponerte meg. Snakk om å parkera på millimeter.

Og så kom regnet.

Endeleg var eg framme, like før denne dagen var slutt. Der mobilen lada ut på tampen og eg hadde store utfordringar med å få den til å lade igjen. Eg gjekk ut i den kalde, våte verda, eg var svimmel så verda gjekk mest i rundt. Men med varm supe og ei natt søvn var svimmelheita mest borte dagen etter.

Og i går fekk eg ein køyretur i ein utruleg vakker natur. Rosendal bærer nok namnet sitt med rette. Eg har med meg fotoapparat, men eg veit ikkje om eg får det til å fungera. Så da eg skulle ta bilete av Furubergfossen i eit fuktig yr av vatnet frå osen, hadde eg berre mobilen å bruka. Og den gjev ikkje rettferd.

Så så langt om turen min hittil. No er sola på vitjing her også. Eg har kvilt fint ut etter den strabasiøse turen på laurdag, og eg skal ut i verda og nyte livet.

Ha ein riktig fin dag alle som ein.

18 kommentarer
    1. det høres ut som att du fortsatt er på tur,da håper eg inderlig att du slipper mer regn,sol er nok å foretrekke ja 🙂 festlige bilder,men det høres ut som att du må legge noen kroner i et nytt fotoapparat 🙂 ha en fortsatt fin ferie

    2. Kjedelig med så mye omkjøring, om-igjen-kjøring osv… Men det var tydeligvis fin natur ja, og den fossen ser imponerende ut, selv med mobilen den 🙂 God tur videre <3

    3. Da jeg hentet dattera mi etter året på folkehøgskole, stoppet jeg i Rosendal og spiste middag! Tøft av deg å dra av garde alene. Kjedelig med så mye omkjøringer – det er fort gjort å la seg stresse av det. Livet er også gjerne fullt av omveier, og noen ganger er det dem vi lærer mest av! 🙂

    4. Samme hvor mye feil du kjørte, så høres dette ut til å være en virkelig fin tur. Kanskje jeg også skulle gjøre noe sånt engang…. Tror det kunne gitt litt ro, og en følelse av mestring 🙂
      Håper været lyser opp, og blir MYE bedre <3
      Klem <3

    5. Holdt nesten pusten da jeg leste innlegget ditt…. Håper du kan roe ned litt på tilbakersveien og riktig nyte. Men nå skjønner du, skal det være fint vær på denne kanten flere dager fremover ,så håper du får nyte turen og sensommerværet til fulle….

    6. fruensvilje: Er på tur ja :). Skal se om jeg får fotoapparatet til å virke i dag. Nå er det fint vær her også, så må ut og nyte det fine været. Har plukket meg opp en tur :).
      Takk, nyter ferien. Ha en riktig in dag du også.

    7. frodith: Ja, skikkelig kjedelig……følte nesten en slags kvel fornemmelse av all naturen og veiene :). Fossen var skikkelig imponerende. Takk for det <3, turen går ikke videre riktig ennå...men om ett - til noen dager.

    8. natheless: Av og til må en bare gjøre ting :)…..ikke så dumt. Takk, syns du bildene var levende, veldig fin kommentar syns jeg :)). Jeg koser meg, og turen går videre om litt…men må utforske naturen her. Ha en riktig fin dag.

    9. karidansen: Syns Rosendal er et vakkert sted, skal dra dit om litt nå. Har fått anbefalt en tur der.
      Den omkjøringa var skikkelig kjedelig, ble i overkant….dog er jeg glad i bilkjøring, men det ble skikkelig drøyt. Tror det eneste jeg lærte av dette var at en burde ha skikkelig gps :)))). Men mye herlig natur fikk jeg med meg.

    10. Eva: Turen viste noen helt fantastiske naturinntrykk. Det er fint å ta en slik tur, men en fordel om en kjenner noen dit en drar….eller kanskje veldig spennende om en ikke kjenner noen :).
      Nå er det sol fra blå himmel, så skal snart ut i den.
      Klem<3

    11. maiken: Skal ta turen tilbake på et annet vis, tenker jeg. Drar sannsynlig innom Oslo, før jeg drar nord igjen. Solen skinner helt fantastisk i dag, så finværet kom. Det er herlig :).

    12. Jeg er jo ikke glad i bilkjøring for tiden..så ti mil ekstra hørtes ikke gøy ut …men fint du så mye fin og vakker natur og den fossen var mektig..:)) Rosendal har jeg aldri vært..men hørt det er flott der 🙂 Håper du koser deg masse på tur og at sola skinner der du er…..her er det litt skyer og litt sol i dag :)) Klem <3

    13. Fantastisk å lese og se bilder.😊tøff e fu..eg liker ikkje å kjøre langt..Da må eg være passasjerer. ..nesten i bergen du har vært. ..😊 nydelige plasser i vårt land og Hardanger er flott. God tur videre.😊 vøringsfossen ja der er det magisk og skummelt på en gang..fikk se den damen medbrakt dom var satt opp..Etter hu som mistet livet. ..gertrud. ..kanskje det vsr det hun het….då eg har høydeskrekk og livredd når folk går bort for å ta bilde..😊

    14. annebe: Jeg er heldigvis glad i å kjøre bil, om ikke har jeg nok ikke lagt ut på tur slik – men ti mil var drøyt. Rosendal med omland er veldig vakkert. Sola skinner faktisk, jeg fikk til og med skille etter en tur i går.
      Du må ha en fin dag der du er. Klem 🙂

    15. Lindusen: Det er ikke så langt til Bergen fra her jeg er, vurderte og da tur enda mer vest, fordi jeg har familie i Sandnes – men reiser inn til Oslo i stedet der både sønnen min og venner bor.
      Jeg skulle hatt mye mer tid til å stoppet på turen. Men da hadde den tatt ennå lengre tid. Det er ekkelt med høyder, skjønner hva du mener, jeg får sug når jeg ser folk står på kanten av høyder. Ha en super dag :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg