Tre og blomar i Baroniet

Av og til ser vi ikkje skogen for berre tre er det sagt. Andre gong er det akkurat det ein gjer……

 

Fredagen var ein slik perfekt dag med sommar  i alle krokar. Eg ville ta turen til Rosendal og Baroniet før eg reiste.

Eg stoppa på tur dit bort for å ta ein telefon. Sjøen var i rørsle av varm, løa luft. Eg måtte ta bilete av sommaren.

Eg parkerte og dette bilete møtte meg. Det var og mange fleire, og med litt søking på nettet fann eg ut dei var måla av grafittikunstnaren Gaute Haugland og at prosjektet starta i mai i år.

Eg fann vegen opp til Baroniet Rosendal.

Måtte ta bilete av dette huset, takkonstruksjonen er så fin og denne svaien såg eg på fleire tak.

Desse friserte trea fasinerte.

Så var eg framme ved alleen opp til slottet. Og turen oppover var fantastisk. For å ha sagt det ein gong for alle – eg er svært fasinert av tre. Så frå no av skal eg visa bilete av tre og tre og enno meir tre.



Lauvverket var som eit tak over meg der eg gjekk mellom alle desse fantastisk trea.

Stammene var kolossale.

Så var eg oppe i den store hagen. Her fann eg enno meir tre.

Og hemelegsfulle gongar.

Og så låg slottet der med ein gedigen rosenhage framom.

Eg lukta meg gjennom den.

Men porten inn til slottet var eg for sein til å gå inn i gjennom, så det får verta ein annan gong.

Så eg fortsette vegen min i hagen og let meg fasinera av trea.



Avdeling for nyttevekster og blomster.

Ein flott stamme som ein gong hadde vore eit tre.

Så var eg attende til alleen og returen. 

Utover eit jorde låg det slengt sau…og dei var ikkje dau, berre utslege av varmen.

Og den kraftigaste stammen fann eg på slutten av vandringa mi, denne var gedigen.

Har du vitja Baroniet?

 

16 kommentarer
    1. SÅ mye spennende, både natur og annet 🙂 Og tenk hva sånne tjukke trær har opplevd liksom…DE har sett mye de… En fin tur du har <3

    2. frodith: Naturen er full av spennende lys og mørke. Ja disse trea har nok sett sitt :)).
      Det var et nydelig besøk, tror jeg gikk rundt og smilte :).

    3. Fantastisk mye liv i trærne. Og når man studerer, så kan man finne ansikter i stammene. Den stammen som hadde vært et tre, ga meg assosiasjoner til et elefanthode. Og jeg er veldig glad i elefanter 😉
      Jeg har ikke vært på Baroniet, men foreldrene mine var der et par ganger for mange år siden, og de har alltid hatt så mye pent å si. Så jeg håper at jeg får meg en tur dit jeg også en gang 🙂
      Nydelige bilder…virkelig vakkert <3
      Fortsatt god tur, hvor enn du legger veien 🙂
      Klem <3

    4. Det er jo et skikkelig trollfjes på det ene treet – med en diger klumpnese på! Ja, trær er fascinerende. De kan stå der i så mange år også! Spennende med fordums prakt. “Baroniet i Rosendal” er et navn som har mye historisk sus over seg! 😀

    5. Ja, vi har vært der, men jeg tok ikke bilder av trær da! Men å mange flotte bilder det ble. Du ser ting på din vei du. Tusen takk for at vi får se også. Vakre trær og ingen er like!

    6. herlige bilder 🙂 og jeg elsker også trær,dei er helt herskaplige .
      Jeg har vært på baroniet en gang 🙂 og jeg hvet også att den var i min familie for mange generasjoner siden,men ble solgt etterhvert 🙂

    7. Eva: Når du sier det så jeg elefanten i treet jeg også :). Elefanter er kloke.
      Ja, du må ta et besøk i baroniet…nå kom ikke jeg meg inn, så må nok dit mer jeg også.
      Det var vakkert der, og det var en vakker dag :).
      Klem<3

    8. Oldemorbloggen: Nei, der var jeg ikkje – så eit skilt like ved brua nedanfor…meiner eg…. Så dumt at eg ikkje kom meg dit, eg er også glad i stein.

    9. fruensvilje: Oj, så spennende – har noen av dine vært eiere av baroniet i tidligere tider. Da har du nok en interessant slektshistorie.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg