Ei plan utan plan

 

Så lenge, som er lenger enn langt……..så langt og lenge, har eg ikkje vore i nærleiken av………på aldrar av år.

Eg vakna til dagen utkvilt. Dyra ga meg ein desperat velkomst, både dei inne og dei ute.

Helst var det vel Lucas og Ludvig som laga kaoset. Bestevennene, boffen og den hjerneskadde katta. Boffen vart fylt av uro når han høyrde ropinga på Ludvig. Så for å få slutt på ropinga utanfor og travinga innanfor, slapp eg han ute inn. Han sprang rett ned i trappa, der kattematen står, for at boffen ikkje skal få dårleg helse står matskåla til kattene der. Herr boff kan ikkje gå i trapper. Litt upraktisk, men mest praktisk. Så den hjerneskadde gjer slik han brukar, i grådigheita kastar han seg over matfatet med ein slik iver og intensitet at han puffar skåla utanfor trapptrinnet. Og under trappa, nedi kjellaren, står kattkassen. Men denne gongen ramla fatet på golvet, ikkje i skitkassen…

No er har alle fått mat og roen har senka seg.

Men etter alt dette, og etter eg fekk køyrd i gong ei vaskemaskin, oppdaga eg kva eg hadde gjort. Eg hadde sove ut att og tu att som eg ikkje har prestert og gjort sidan eg var ung,……. og kanskje ein gong til.

Men eg hadde nok eit slikt behov. I tillegg la eg meg seint. Så da vart resultatet eit halvt døgn i vandring mellom drøymane.

Denne laurdagen utan anna enn det eg såg for meg. Denne veka har hatt avtalar kvar dag. I dag tenkte eg å køyra inn til Kristiansund.

Her er lesebrillene mine.

Og her er mobilen min, eg føler mest han skjer meg i øyra når eg snakkar i den.

Så desse tinga treng utbetring, og da må eg inn til byen. Men det vart ikkje i dag.

Yngste hadde nokre timar ho kunne treffe meg , men det er møter i russestyret, det er venner og noko som er meir enn venner, det er fødselsdagar og full fyk for ei ung jente som helder på å verta vaksen, ung jente.

I morgon hadde eg ei lita plan om å reise til den andre byen, for eg bor midt mellom desse to byane. Der skal mellomste synga i Vår Frues kyrkje. Det er konsert for regneskog og morgondagen sin aksjon. Men det er ein lang veg for å høyra henne synge ein song. Eg spurde faren, som bor berre ein halv time reise unna, om han skulle…. For da tenkte eg at vi kunne samkøyre den siste biten. Men for å være ærleg høyrdest han ikkje slik overivrig ut. Og eg kan bestilla ein konsert neste gong ho kjem heim. Og den samkøyringa har eg det betre av å ikkje ta. Så det vert nok ikkje Trondheimstur heller.

Derfor har eg ei god, fri, avtalelaus helg framom meg. Eller meir korrekt er eg godt i gong med helga. Og eg likar så god desse dagane utan avtale og timeplan.

 

Kva tenker du å gjera denne helga?

Liker du best planer eller gjera det du vil på impuls?

16 kommentarer
    1. Deilig å føle en har sovet godt 🙂 Du har litt å tusle med av dyr å annet på morran høres det ut som :)) Hadde nok vært hyggelig å hørt på datteren synge ..men tror det er lurt å ikke kjøre langt å slite seg ut…du får høre en annen gang..også får hun synge litt når dere møtes :)) Briller og mobil er viktige ting å ha i orden :)) Leste om alle de fine H ene dine også :)) Jeg liker best dager uten planer nå som formen ikke er så bra..men i morgen blir det en tur til mormor som blir 96 år på mandag…litt kos det da :)) Lørdagsklem <3

    2. det høres ut som en riktig planlegging for helgen,vi kan ikke alle tider møte på det våre barn har fore seg,sånn er det bare.Kos deg og gjør akkurat det du har lyst til 🙂
      Her har dagen gått til å bake brød,i morgen er dagen blank og uten plan,vi får se hva vi finner på 🙂

    3. annebe: Søvn er veldig viktig:). Denne gjengen med dyr (tre katter og en hund) kan ha sine utfordringer med det samme en har våknet, he, he.
      Har pratet med mellomste og hun har allerede lovet meg en konsert :).
      Briller og mobil må jeg få ordnet neste uke, plutselig klapper det helt sammen – da blir jeg hjelpeløs da :).
      Det var så godt å kjenne den energien jeg følte på da jeg skrev om h’ene, den energien som er så viktig for oss alle.
      Og når formen svikter er det ikke godt. Håper du får en fin tur til mormor din i morgen….heldig som har mormor din i livet. Hun er voksen, men bare i underkant av fem år eldre av faren min. Men det er viktig når en er så voksen med et godt liv da også.
      Ønsker deg en koselig helg. Klem <3

    4. fruensvilje: Ja, det er riktig godt å bare følge sine egne impulser.
      Hjembakt brød er nydelig :). Regne med at du finner på noe i morgen også :)….

    5. Synes det høres ut som du Har tatt de rette valg denne helg. Ikke noe som absolutt må gjøres så da synes jeg du gjør smart i å bare holde deg hjemme å lade batteriene. Viktig å høre på deg selv også og gjør akkurat det DU vil. Ha en fin søndag også.
      Planene om å få malt soverommet mitt denne helg har der heller ikke blitt noe av. ; (

    6. Sånne helger trenger man, helger uten planer. Jeg har ingen planer denne helgen, bortsett fra turer. Og så lagde jeg en plan i går, for i morgen. For på impuls, bestilte jeg meg billett med ferga til Danmark. Så da tar jeg et lite minicruise til Danmark. Alene 🙂 Jeg trenger å komme meg bort litt 🙂
      Synd med brillene og mobilen. Men det er nå heldigvis ting som kan erstattes 🙂
      Kos deg videre med helgen uten planer. Sånn er det god medisin i 🙂
      Klem <3

    7. Håper du nyter godt av en hel helg uten planer. Høres fantastisk ut… Jeg jobbet natt til i dag, har vært en liten tur ut og ellers bare vært hjemme og “sullet”. Gjengen kommer på lutefiskmiddag i morgen , så jeg får vel strengt tatt gå og legge meg snart…:)

    8. Eva: Så tøff du er som bare tar en tur slik på impuls.
      Tror kanskje både brillene og mobilen blir reparert fordi jeg har rett til det, må bare ta tida det tar.
      Jeg nyter helga mi :).
      God tur til Danmark.
      Klem <3

    9. maiken: Ja, det er fantastisk å ikke ha planer. Og “sulling” er og en viktig beskjeftigelse. Håper du ikke er alt for trøtt i dag og dere fikk en nydelig middag. Det hørtes godt ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg