Dagen, snø og vegane

 

Det er på tide med eit blogginnlegg. For å fortelja at eg lever og at snøen er komen. Og at alt elles er ved det gamle.

 

November ein tung og mørk månad. No vert den ljosare når snøen breiar seg utover jordene……..og vegane. Dette med vegane er alltid ei utordring.

Han som brøyta i fjor og føråret sa det frå seg i år. Har det berre vore meg som budde her har eg nok klart å måka ei renne dei opp i mot 100 metrane ned til vegen. Men når leiebuaren er handikappa går ikkje det. Og så veks ikkje brøytarar på trer?.. antakeleg veks dei slik som alle oss andre. Det er berre det å finna ein.

I går kveld rulla eg så sakte, så sakte heim…….for hjula på bilen leikar sommar enno. Men no har eg  bestilt både dekk og time for skift. Det er i morgon tidleg. Det eine settet med felgar får halda fordi eg veit ikkje kor lenge bilen held.

Men alt ordnar seg på vegen og greier seg i sjøen er det sagt. Utan samanheng.

I dag har eg fri. Veka har hatt innhald. Møter i mange ulike variantar.

Frå dei “gråhåra menn” sine desillusjoner til situasjonen min. Men eg kom meg gjennom dagane og i dag har eg fri. Ein ettermiddag var eg bedt på middag, prøvesmaking av julematen kan ein seia, og lutefisken smaka fortreffeleg.

Og så sit eg her med drømmen frå natta tredd nedover hovudet. Det var sommar, eg data, folk bada, eg møtte mora som fortalte og viste bilete. Det var hus, ja mange bygningar, det var folk og ferjer. Butikkar og handling. Og eg spekulerte på kvar eg var i veg no.

Etter kvart no skal eg rista av meg og koma meg i gong, rulla føter, strekkje kropp, vaske opp, hente ved, henge klede, støvsuge og da trur eg det skal få duge.

 

 

Korleis er det meg deg i dag?

 

 

 

14 kommentarer
    1. November og januar er de tyngste månedene synes jeg. Jeg er veldig glad vi snart får desember.
      At dere har fått snø høres stille og vakkert ut, men helt klart et problem når brøytemannskapet svikter. Veldig trist akkurat det.
      Hvis det kommer snø her, blir det kaos. Alltid. Vi er ikke den landsdelen som får mest snø. Så bare litt snø, skaper store problemer for de fleste. Men dekkene mine, de må jeg også få byttet. Det har jeg enda ikke gjort. Så tusen takk for påminnelsen 🙂
      Her i huset står oppussing av stuen på programmet. Så her er litt kaotisk etterhvert. Men det skal bli så mye, mye bedre 🙂
      Ha en riktig god helg <3 Klem <3

    2. November går greit synes jeg, men ut i januar kommer “trøtten”. Håper du får på plass en som brøyter for deg, det kan jo komme mye snø! Ha en vakker kveld og kos deg med fri! :9

    3. snøen lyser opp i mørket ja,men en treng en skikkelig brøyter også,er det komunen som sørger for brøyting opp til dere ?
      Bare en styrer litt i kvardagen så er det bra :)) ingen vits å ta alt på en dag.
      Jeg har nok strekt meg for lenge,så nå får eg bare gå her og gjøre minst mulig :)) ble mye trakking bortafor i dag da ,må si meg fornøgd med en spasertur på 4 timer hi hi

    4. Eg ser du har rikeleg å ta deg til. Lutefisk er godt, det hadde eg til middag i dag. Det var stønn og sukk rundt bordet og berre velleta. Her er det nesten aldri snø, men kvit jul er draumen og helst litt kvitt før jul og.

    5. Ja, det ordner seg vel….med både brøyting og bil. Jeg satt og betalte regninger i dag…..et par av dem var over dato, for nå er det smått med penger her….men så tenkte jeg : Nå er det bare EN måned igjen…..så er masse ansvar løftet av mine skuldre! Da er jeg ferdig med dette og har bare “De vanlige” utgiftene som alle har. Og så rant det noen tårer….Ja, november er en litt tung måned. Nå er det så vidt snøkvitt her, og det hjelper på. I morgen har jeg fått ei ekstravakt igjen, så da blir det litt større lønning i desember! God natt! 🙂

    6. Eva: Det er faktisk ikke så lenge til sola snur, en måned :). En god tanke.
      Nå har han som først sa nei sagt ja, så brøytinga har ordna seg. Men i helga snør vi inn, for han kunne ikke starte før etter neste uke. Skal vei å hente bilen med nye dekk senere i dag og du må få lagt om :))).
      Var inne hos deg å kikka på planene, blir godt og få det ferdig. Kaos kan være slitsomt.
      Riktig god helg til deg også. Klem <3

    7. natheless: Er januar verst for deg, er noe med å komme seg forbi denne mørketida.
      Brøyter er på plass :))).
      Ønsker deg en nydelig lørdag :).

    8. frodith: God bedring, håper det går fort over og at du er frisk igjen.
      Dagen min ble grei nok, men har ikke hatt noe å si om den har vært en smule mer effektiv.

    9. fruensvilje: Veien opp til huset er privat, men søster mi har snakket med kommunen og nå har han som først sa nei sagt ja.
      Du har nok strekt på deg ja, men en spasertur på fire timer var da voldsomt :). Ha en fin lørdag:))).

    10. Oldemorbloggen: Dere likar og lutefisk ja :).
      Her er det snø og så er den borte, snø igjen og så borte. Av og til kan det treffe og bli kvitt i jula..i fjor trur eg vinteren berre var eit par dagar. Men fint når det treffer slik at det er ei kvit jul.

    11. karidansen: Nå er det ordna….både bil og brøyting. Men i helga snør vi nok ned, for han kunne ikke ennå.
      Det er godt når regningene et betalt, men fryktelig slitsomt når det er knapt for å dekke det som dekkes må. Det må bli fryktelig godt for deg når du slipper å sitte med ansvaret. En kan vel egentlig bli helt skjelven av slikt. Da jeg flytta hit stengte jeg av strøm og alt…så jeg har egentlig ingen ekstra utgifter, men heller ingen ekstra inntekter….så det er et forfall som begynner å vises.
      Skal lese blogger i helga (jeg kan ha problemer med å konsentrere meg om lesing for tida), spent på om du er kommet fram til mer om framtida.
      Ekstra lønning i desember er absolutt en god ting :).
      Ha en riktig fin dag :)).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg