Snø og ved =

 

Strev og strev.

Som også vil seie trening.

Som eigentleg er bra……….

 

Og resultatet vert varme i omnen og varme i kroppen. 

I dag sloss eg med snø i fleire timar. Så da smakte det med heimlaga brød og kaffi etterpå.

I helga vart vi avgløymt av brøytaren. For vi har brøytar.

Her står ein arbeidshest oppsala og grei skulle ein tru. Men eg kan den ikkje, og ein må visst ha både musklar og kunnskap for ri den.

No er eg ikkje sikker på om det går å starta den. Men vegavgift betaler eg.

Så i går da eg skulle ut på hjul, rulla hjula seg fast i laussnøen. Eg fekk bilen laus etter ein del strev, og da eg kom heim var det brøyta ei stripe opp til huset.

I dag da søster mi skulle ut med bilen sin, måtte ho rygge ned til vegen utan og ha særleg sikt. Ho greidde å passera bilen min og med hjelp av eit ekstra par augo kom ho seg også ned til den kommunale vegen. Ho har ikkje nokon god vinterbil. Men handikapbil har ho.


 Her står eg i eit kryss….

…..ned….opp….bort….

….og berre nyt synet av all snøen.


Eg skulle grava meg fram til vedbua. Det er nokre meter, og ein føler seg mest overmanna. Eg kom meg fram til fjøset og fram til vedbua etter ein del tak med snøskuffa.


I dag var eg mest glad for at naboen ikkje har ordna opp vedbua som fekk knusa ein vegg av ein høyball i august. Det var liksomberre å gå inn da eg endeleg var framme. Når ein kom seg forbi den gapande kjeften av skrape tenner.

Fint som fotomotiv kan ein også seia det er.

Og veden kom i hus. Fekk tent opp. Ete.

Og så skreve eit innlegg på bloggen….trur det er nokre dagar sidan sist no.

 

 

18 kommentarer
    1. uffa ,det er så trasigt når komunale veier blir dårlig brøtte.Det blir som hos oss,det skal være en viss mengde snø før dei kjem og brøyter,tror grensa ligg på 10 cm.Her har svigermor på over 80 slost med snøen i dag )) jeg får ikke lov å måke grunnet skulderen min.Men no kom mannen heim fra jobb,og han snudde bare i døra for han ville brøyte litt snø før allt av dagslys forsvant )
      Ved e det beste av det beste no ja,og den varmer i mange omganger den hi hi,men når det er sagt så håper eg att naboen din ordner opp med det knuste uthuset ditt,det er vel forsikra er det ikke ?

    2. Ikke lett med så mye snø, når man ikke våger seg på traktoren. Du må nok se til å øve litt, for det kan jo komme mer snø. Jeg måtte lære å kjøre snøfreser et år. Ikke forsto jeg at det var forskjellig fart. Jeg fikk ikke snøen mer enn en meter unna. Da mannen kom hjem viste han meg en liten spak. Ved å vri på den slo den snøen mange meter. Nå kan jeg det og gården blir fin selv om jeg er alene hjemme. Kos deg inne og vær stolt av vedbæring og måking. 🙂

    3. Selv om det er pent med snø, kan det skape mye kaos også… men hørtes deilig ut når du satt ved peisen og spiste da :)) Mange flotte vinterbilder og ekstra fint det med hunden ..tatt gjennom plankebitene :)) Håper ikke det blir alt for mye snø fremover..og at det går greit med brøytinga hos deg :)) Ha en trivelig kveld <3<3

    4. fruensvilje: Kommunen brøyter bra tror jeg…men dette var min private vei. Flink svigermor du har….ja du må nok væreforsiktig med slikt arbeid.
      Regner med at vedbua blir reparert, har tatt det opp to ganger og han sier han skal gjøre det. Men hadde nok regnet med det skulle vært i orden nå etter fem måneder.

    5. natheless: Den traktoren er jeg ikke sikker noen kan bruke lengre. Da jeg kjøpte og flytta hit for over åtte år siden måtte traktoren mekkes mye på for å få den i gang. De siste to, tre år har den ikke vært i bruk. Snøfreser høres veldig greit ut.
      Ønsker deg en fin dag :)).

    6. annebe: Snø er kaos når det velter ned slik som nå….snakker om snø på radioen akkurat nå, men blir visst en 10-12 grader om en uke :o.
      Håper du har det bedre, og i hvert fall er det godt at dagene blir lengre :). <3

    7. Så dumt å ha en traktor stående da, uten at den virker. Selg den og kjøp deg en snøfreser i stedet kanskje! Ha en vakker dag mor lysere tider! 🙂

    8. Vinteren er vakker men litt mer utfordrende enn sommeren 🙂
      -Det ble iallfall en god historie og fine bilder.
      Ha en fin vinterdag, snart er det slutt på den, iallfall her på Vestlandet

    9. baremegoglivet: Mildt her i dag, mange +….så nå blir det vel en tid med sørpe…og is om det fryser på igjen.
      Ha en riktig fin lørdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg