Kveld i stua

 

Helga kom og gjekk, og så er berre plutselig søndagskvelden her. Det gjekk så fort, så fort.

 

Det er ikkje uvanleg, det er det vanlege. Full fart gjennom dagane.

Helga har vore fin og roleg. To dagar i heimen er godt. Yngsteberta kom heim lang og svai på fredagen. Eg plukka ho opp ved bussen og området var fullt av bilar i sludd, som var ute i same ærendet med å hente sine.

På dette området er det også kjeldesortering av glas og metall. Så eg fekk tømd  ei bøtte med slikt før ho kom.

Vi har hatt ei triveleg helg. Ho har arbeidd ein del med skulesaker. Norsk, realisme og naturrealisme. Eg las novella Karens jul av Amalie Skram til henne, som er ein av tekstene ho skal i gjennom. Eg synest den mest er verre enn Piken med svovelstikkene, denne historien av H.C. Andersen…..eg greier ikkje lesa utan eg hamnar i gråten.

Plagsamt eigentleg.

Hugsar eg las frå Juleoriatoret av Göran Tunström til han eg var gift med ein gong, eg ville at han skulle verta glad i bøker. Eg las med innleving og patos da mora, i starten, syklar nedover vegen og det forferdelege hender. Eg las meg inn i hulkinga, for berre å oppdaga at han eg las for hadde sovna.

Ho eg las for i dag starta å gråte fordi eg gråt……sa ho. Eg hugsar eldstemann gråt da eg song om Tordivelen og flua…….da tordivelen slo flua på kinn. Likeeins da Karius og Baktus hamna på fåten langt til havs.

Slik kan det verta når innlevinga er stor nok både hos mottakar og sendar.

 

I går steikte eg bollar, tjuvstarta i går kveld.

På dagen var eg ute å henta ris som eg plasserte fargerike fjør i. Her eg bor sel ikkje Sanitetskvinnene dette riset lengre……..trur eg.

Sist veke auka eg slikt ein skal med 10%, så eg er oppe i 50. Kjenner eg gleder meg til morgondagen fordi det gjekk så bra i veka som var. Og det er godt.

Etter ein ti..ja kanskje bort i tjue år, er eg på rett veg. Det er ein god tanke det.

 

Kva er din gode tanke i kveld?

 

14 kommentarer
    1. Så godt med gode tanker og minner om en fin helg. Ja, gråte kan jeg også, av det miste enkelte dager, så det der kjenner jeg igjen. Men det gjør ikke noe, for tårer viser bare at vi har empati og følelser det! Ha en vakker kveld. God natt!

    2. godt å høre att du føler du er på vei oppover )) jeg gråter også når jeg leser bøker som rører,synes det er helt ok å gråte litt eg ))
      I dag ble jeg hoppande glad da jeg tok fram målbåndet for så å oppdage att midjemålet her krympet med flere cm )) det motiverer til med trening ))

    3. Jeg blir også litt irriterendes fort emosjonell når jeg leser, men tenker det er en fin reaksjon likevel…
      Min gode tanke nå er at jeg snart skal krype under teppet i dritværet og lese siste rest av en god bok….God kveld til deg

    4. Ein kan lett bli rørt av slike tekstar. Den eg nesten gret av kvar gong eg høyrer, er Benny Borg sin Den store dagen. Der ei mor sit og ventar med dekka bord på dei tre vaksne ungane sine og ingen har tid til å vitje mor si på den store åremålsdagen.
      Elles har eg beint gløyd ut å lage fastelavensris i år.

    5. Jeg gråter ikke så ofte, men det hender at det kommer noen tårer både over bøker og ting på tv. Tror nok jeg var mer lettrørt som barn, da kunne jeg ikke høre om den gamle nissen som satt så trist på låven julekveld uten å bære i tutinga, jeg syntes såå synd på han 😉 Min største glede i dag er at jeg hadde sola in på det ene soverommet i dag, nå går det rette veien 🙂

    6. Ukene og helgene fyker av gårde ja :)) Jeg blir også fort trist av slike fortelleinger..men har aldri lest eller hørt Karens jul..sikkert like lurt å la være..hehe..
      Flotte fargerike fastelavensris..har ikke kjøpt det i år jeg..ikke hadde vi boller heller ! Ønsker deg ei fin uke videre 🙂 Klem <3

    7. natheless: Det er bare så kjedelig å lese høgt og så bli tatt av gråten :))). Men det skal være greit å gråte, for det er forløsende og blir ikke så mange spenninger av det…..er det sagt 🙂

    8. fruensvilje: Gråte er greit det, men kjedelig når en skal ha høytlesning og mister målet i hulkeanfall..ha,ha.
      Gratulerer med krympinga, så artig….skjønner godt det er motiverende.

    9. maiken: Gråte er ikke farlig, føles bare litt upassende noen ganger.
      Det hørtes godt ut, lese bok, varmt, lunt og godt mens været herjer utenfor.
      Ha en fin tirsdag :).

    10. Oldemorbloggen: Da eg var ung tålte eg ikkje folkevisa om “ung Åslaug som gjekk i bjørkeskog”, eg vart beint ut både sint og uvel av den….rart korleis tekster kan påvirka oss.
      Vert fastelavnsris neste år på deg da :).

    11. Miss Imperfektum: Godt og slippe noen av alle disse tårene, jeg har faktisk blitt bedre også…etter jeg hadde tapet av de alt for tidlig fødte hadde jeg en periode på flere år der jeg ikke tålte noe. Gråt til og med av plakater under valgkampen…akkurat det er komisk, sjøl om det er forståelig at en var veldig sårbar da.
      Så GODT det er når sola stiger på himmelen og treffer der den ikke har vært på en stund. Tror vi skulle se den her i dag også, men det er overskyet. Ha en fin tirsdag :).

    12. annebe: Nå burde vi ha funnet bremsene til tiden, så våren og sommeren kan får bli riktig LAAAAAANG!!!!
      Bare la Karens jul ligge du, fryktelig lesning.
      Har fått bestilling på boller neste helg også, og i dag er jeg bedt på middag…regner med boller og fløte i dag også….spørs om jeg spiser for alle som ikke spiser :))))……tror jeg må satse på bremser på flere områder over neste helg..
      Ønsker også deg en riktig fin uke 🙂 klem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg