Vatnet, straumen, draumen som forsvann og vi

 

Eg høyrer på radioen på veg inn til sentrum. Nyheitene fortel endeleg om noko anna enn det Amerikanske presidentvalet.

 

Det blir snakka om straumprisane som vil stiga fordi det har vore lite nedbør i det siste.

 

Eg er på tur til biblioteket. I kveld kjem det ein forfattar på vitjing som skal fortelja om den siste boka si. Den er i krimsjangeren, men sjølv om eg ikkje les krimbøker gler eg meg til foredraget og ser fram til det.

 

Hogne Hongset skal fortelja om den siste boka si; Mafiela.


 

I omtalen står det at boka er ein fiktiv spenningsroman, fortalt på eit bakteppe av historiske fakta. Den handlar om korleis kyniske kraftdirektørar ønskjer å gjera seg rike på vårt energibehov gjennom å drive kraftprisane kunstig opp.

 

Det er eit lite knippe menneskjer som kjem. Blant dei som møter opp er ei dame på godt over 90, hovudet virkar svært godt, men kroppen er skrøpeleg. Ho møter i god tid og får lånt bøker før foredraget og snakka litt med oss som er der. Ho fortel blant anna at etter husleige, heimehjelp og medisinen er betalt har ho mest ikkje pengar att til mat.

 

Da forfattaren startar å snakka er publikum fanga. Vi blir ført inn i starten av historia.

I frå det går han over til å snakke om bakteppet for boka. Om kraftbransjen -, om det vi blir fortalt og det som skjer attom dei “stengte” dørene.

– Om ein kraftindustri som etter kvart vart privatisert, der det å tene mest mogleg pengar var det som vart viktigast. Noko som ikkje på nokon måte er ulovleg. I dag er økonomane  i fleirtal og ingeniørane mest borte.

Det er måten det skjer på, der vi, forbrukarene, vert loge for. Vi vert servert historier om lange tørkeperiodar og at det er så kaldt, derfor straumprisane går opp.

Dette er ikkje tilfelle seier Hongset.

 

Han har jobba i oljesektoren i tjue år.

Oljen vil ikkje vera noko som vi i framtida ser på som ein vektleggande industri i Noreg. Vatnet derimot, og kraftindustrien vil være det, seier han. Det er ein fornybar resurs som har betydning langt over oljen.

 

På starten av nittenhundretalet og utover, vart kraftutbygginga viktig. Fabrikkar og samfunn vart bygd opp rundt der krafta kunne takast ut i frå. Først var det industrien som fekk straum, etter kvart fekk dei private hushalningane straum også.

På slutten av åttitallet fortel han om ein statssekretær i finansdepartementet og seinare fiskeriminister, før han vart Hydro-leder, så olje- og energiminister og etter det gjekk attende  til Hydro…..

Og om lovar som vart forandra og konsekvensane av det. Det at Staten fekk mindre styring.

 

Det er mykje snakk i media om røyrleidningar som skal føre straum ut i verden om dagen. Det vert sagt at dette er viktig for miljøet. Men eigentleg handlar det om forteneste, for gevinsten miljømessig er forsvinnande liten. For å selja kraft til land der kraftindustrien har mykje høgare pris presser prisen her i landet opp også. Det er samanheng mellom dei omtala høgare straumprisane vi som forbrukarar må betala og det som skjer ute i Europa.

Det er søkt om å leggja leidningar til Storbritannia der kullprisane er så høge at prisen her i Noreg også vil stiga mykje. 

I tillegg er drifta som er dreven med å tappe og stengje vassdraga svært lite miljøvennleg for det går ut over biologien.  Før skjedde dette i takt med årstidene, noko som ikkje gjekk så hardt ut over naturen. No handlar det om å selja når prisene er som høgst, derfor opnar og stengjes slusane i takt med dette. Den store auren er i ferd med å forsvinna frå vassdrag som produserar kraft. Det er kritisk for bestanden.

Dei forventa auka prisstigningane er også katastrofale for kraftkrevjande industri, noko som vil føra til at den industrien ikkje vil klara seg over tid og produksjonen vil flytta seg til andre land. Kina var nemd som eit eksempel. Der har dei ein annan miljøprofil seier Hongset, bland anna med bruken av køl. I tillegg veit vi kva som skjer med nedlagte arbeidsplassar og folket……

Kritikken er ikkje den at industrien vil tena pengar, men at vi forbrukarar blir loge for seier han opp til fleire gong gjennom foredraget.

 

Vi protesterer ikkje på at straumen vår aukar eit par hundrelappar i året. Dei fleste av oss protesterar heller ikkje om den aukar opp til fem tusen i året -.

Vi forstår at nedbøren kan vi ikkje gjera noko med……

Av og til kan vi kanskje tenkja……men har det ikkje regna mykje i haust da……?

 

Hogne Hongset avsluttar med å lese ferdig første kapitel i boka si. Slik at til og med eg, som ikkje les krim, får lyst til å lesa denne.


 

Folk er engasjerte i etterkant.  Hongset inviterar folk til facebookside der han er i gong med å prøva å få folk til å forstå kva somskjer. – Og til å være med å laga motstand mot det som skjer.

Vil du vitja sida er den HER.

 

Den gamle dama går ut i mørket med rullatoren sin. Eg følgjar henne over vegen og ser ho gå inn døra til det dyre husværet sitt. Ho er nok sliten. Som minstepensjonist må ho væra med på å hjelpa kraftindustrien til å verta enda rikare. Slik at direktørar som går av kan ta med seg 90 millionar inn i sin alderdom.

Men står vi mange nok saman kan stemmen få kraft.

 

 

 

10 kommentarer
    1. De tjener nok godt på meg, for jeg liker å ha det varmt 🙂 Men man burde nok sette seg litt mer inn i prisøkningene, og ikke ta alt for “god fisk”…
      Krimbøker er ikke min favoritt..men har lest noen bra og mannen liker den sjangeren best 🙂 God helg til deg <3

    2. Veldig trist når eldre mennesker sliter med å få økonomien til å gå rundt,ikke rart mange gamle ikke får i seg nok næring.
      Vi er velsignet med vedfyring og egen skog,og det er jeg glad for i slike dager )
      Krimbøker er ikke min greie,men kjekt att det fenget deg da når du satt og lyttet til fortellingen )

    3. Jeg har liksom samme strømselskap alltid. BLe så mye tull den perioden jeg drev og byttet mye. Men det er mye rart med den strømmen og prisene.. Håper du får en fin helg 🙂

    4. Det er ikke så greit å få med seg alt dette. Jeg har vel vært litt i mot privatiseringen av dette. Et offentlig monopol er vel trasig nok om man ikke skal risikere en privat styring.

    5. Enig at det er fint med andre nyheter enn amerikanske president valget.
      Her er vi ganske trofaste mot strømselskapet vi bruker, og betaler nok ganske naivt…
      Krimbøker tør jeg nesten aldri lese, jeg blir mer pysete i lang tid etter jeg ser på krimfilmer eller leser krimbøker, så det forsøker jeg alltid å unngå :).

    6. annebe: Det er godt med varme :)….men vi får nok ikke alltid høre sannheten.
      Da er du så meg, men det spørs jeg skal prøve meg….men må lese noen av de bøkene jeg har først.
      Håper du har hatt en fin helg <3 :).

    7. fruensvilje: Er ikke bra at mennesker, uansett alder, må slite økonomisk.
      Skog er greit å høste :), jeg har heldigvis ved…… for kanskje flere år ennå.
      Vi hørte ikke så mye av innholdet i boken, får se…..jeg likte krimnoveller en gang i tiden :).

    8. frodith: Det kan fort bli tull når en bytter…strøm, bank, mobilselskap….kan sikkert fortsette å ramse opp :).
      Ja, det kan virke at det er mye rart der…strømmen og prisene :).
      Helga mi var fin den, håper du også har hatt en fiiin helg 🙂 <3.

    9. passion4therapy: Ja, det har vært voldsomt :)….nesten mer enn når det er valg i Norge.
      Vi har vel lite å stille opp med, men var greit å få dette innblikket i strøm og utføring.
      Krim har jeg etter hvert fått i mot, for det skjer såpass mye som er ille i virkeligheten, så det er noe med å underholde seg med det fæle….men vurderer likevel denne boka.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg