Nytt på nytt

 

Plutseleg var det over, og noko nytt er på gong. Medan alt er ved sitt gamle.

 

Eg har lese mange innlegg på fb som startar med “det har vore oppturar og nedturar” og variantar over denne ordlyden -.

Sjølv datt eg ut av nettverdene da året gjekk mot slutten.

 

I dag tok eg fram datamaskina.

Den har ikkje forbetra seg i det nye året. Den er like vanskeleg å skriva på. Bør til å vurdera ei ny, skrivegleda vert øydelagt når tastane ikkje virke.

 

No har eg tent på talgljos og skal kosa meg her. Like før kvardagen.

Ute skin ein måne som er full.

Her har det vore jul. Jul slik den har vore dei siste åra. Med mat og folk. Logistikken med senger og soveplassar gjekk opp. Vi starta faktisk ein dag før, på veslejulaftan. Med lutefisk. Og maten har vore sentral.

Tru kroppen min reagerte negativt på jula. I alle fall fekk den eit tilbakefall. Så eg er spent på nyåret. På kor mykje mat har å seia. Eg forskar på meg sjølv.

 

Eg skulle prøve å tenkje over året som har gått. Oppdaga at ingenting utprega seg, anna enn at eg fekk denne diagnosen, smertene føråt og håpet og gleda etterpå, da alt roa seg.

Det var ingen store turar, reiser og hendingar som sit att. For slik kan det også vera.

 

For det nye året gle eg meg på salatar og frø. På fortsetjinga til mindre kropp. Sjølvsagt har jula ført meg noko attende, det var forventa ville skje. Eg kom meg ned 1/3 og har att 2/3 før eg er ved målet. Eg har sagt ja til opphalde på Tenerife. Ut på året skiftar eg tiår, det er ein rar tanke. Litt hysterisk morosamt, at eg har vorte så vaksen. Eg har sagt eg ynskjer meg konsert av og med barna.

Vi får sjå.

Til hausten er det 40 år sidan eg starta på det som kallast Staten kunst og håndverk skole. For ei stund attende kontakta eg dei eg starta saman med, om vi skulle møtast. Fekk positiv respons, men er usikker på kor mykje eg kan engasjera meg.

 

Det er ein ting eg har vorte mykjeflinkare til; eg stressar ikkje like mykje, eg har slutta og tøygd strikken, slik eg gjorde.

 

Livet folkens…..det er det som skjer heile tida. Ikkje det som har skjedd eller det som skal skje. Jau, det er det også…..men mest er det det som skjer akkurat no.

No!

Samle på dei fine dagane, og bruk dei negative dagane til noko som fører til noko positiv.

 

Godt nyttår!

 

 

18 kommentarer
    1. Man må ha taster som virker ja, skal det bli noe moro 🙂 Jeg gleder meg til hverdagen igjen på en måte, ikke noe fin jul, pga sykdom i familien. Men jeg er sliten og kunne trengt en annen type ferie 🙂

    2. godt nytt år :=) koslige familiebilder,bilder som viser en fin jul.Vekta ja den har forandret seg på denne kroppen også i julen,men da får en bare jobbe med den i det nye året.Jeg skal prøve å bli flinkere til å legge negative ting bak meg og fokusere på dei positive tingene,noe kan bli vanskelig,men jeg skal jobbe med dette i det nye året 🙂 spennende med treningsopphold i varmere klima,håper du får et superflott opphold der :))og ja,du får spare litt til en ny data,for å taste uten skikkelige taster høres ikke så helt ok ut

    3. Ja, livet er det som skjer NÅ – ikke det som var i går(sjøl om det er med oss) og heller ikke det som (kanskje) skjer i morgen. Gratulerer med at du har klart å gå ned i vekt! Alt blir så mye lettere (i dobbelt forstand) når en ikke har overflødige kilo å drasse på.Håper du får godt utbytte av Tenerife. Regner med at det er mer enn ei uke du skal være der. Du er snart 60? Rart dette – at sjøl om jeg er midt i 50-årene, så føler jeg meg ganske lik inni. Det er bare litt mer stivhet i skrotten, flere rynker og en del erfaringer som forteller meg at åra har gått! 😉

    4. frodith: Det er sant, man mister skrivegleden av hele tiden rette opp i teksten.
      Ikke godt når det blir sykdom i en familie. Ønsker god bedring til familien din. Håper du har mulighet for en ferie snart. Ta vare på deg sjøl<3.

    5. Så hyggelig ut med jula deres :)) Når dataen ikke funker som den skal er det ikke moro å lage innlegg..blir så “stakkato” jobbing…
      Vi spiste lutefisk på restaurant i år..og den var utrolig god :)) Ikke vært på Tenerife, men det blir nok bra for deg tenker jeg… Konsert med barna må jo være en perfekt gave, håper ønsket ditt blir oppfylt :)) God ønsker for det nye året til deg også <3

    6. Godt Nytt år! Jule gikk som vanlig så altfor fort, like før var den her så er den over. Nå skal jeg tviholde på den til fredagen, men da skal den få hvile (julepynten altså) i 11 måneder. Det er kjedelig når PC’n ikke oppfører seg som den skal… Kan nok være på tide å bytte da;o))

    7. fruensvilje.blogg .no: Alt til sin tid, noe tid til kos, noe til fornuft og noen ganger kan disse kombineres :D. Greier vi å være mest mulig positiv er det oss sjøl vi hjelper med det. Men vi må ikke anklage oss sjøl om vi ikke får det til.
      Gleder meg til dette oppholdet ja, men en stund til det ennå da.
      Men burde nok skiftet ut data’n egentlig. Blir lei av at det skal være så vanskelig å få ned en tekst….meeeeen, med tålmod får jeg skrevet noen setninger :)))).

    8. karidansen: Takk…..men redd for morgendagen, tirsdag er veiedag og nå har jeg hele jula på skuldene ;)…..men veldig innstilt på å fortette veien.
      Glede meg til turen, fire ukers opphold – men mange måneder til den turen.
      Fryktelig rart dette med alder, for en er som du sier, den samme innvendig. Men det er helt greit også, jeg vil ha rett til å eldes! Og jeg blir nesten glad når jeg ikke henger med i trender, det er riktig og naturlig på en måte.

    9. annebe: Takk :)))).
      Ja, vi hadde det hyggelig i jula.
      Dårlig data er kjedelig, tror pc’n er fem år, men den har alltid vært vanskelig.
      Lutefisk er veldig godt.
      Turen til Tenerife ser jeg fram mot, men er oppfordra til å trene før jeg drar. Men det er mange måneder til ennå.
      Barna og kjæresten til midterste har alle sagt ja, men tida går fort fram mot sommeren. Men håper det blir konsert :). <3

    10. Vera Lynn: Takk :))).
      Syns det er godt med hverdag i morgen, gleder meg til jobben.
      Er sikkert på tide å skifte pc, men hadde egentlig planer om innkjøp av skikkelig fotoapparat. Men tida bare går uten at jeg får gjort det….så kanskje pc i stedet.

    11. Godt nyttår! Det må jo bli godt når du og skal oppholde deg på Tenerife en stund?
      Maten har så mye å si, for det mentale også. Kjenner at jeg har skeiet ut , spesielt siste to ukene, men da blir det lettere å starte på ny giv.
      God mat og mye sosialt hører julen til. i dag har jeg vært taxisjåfør og skysset folk både til og fra flyplassen, men logistikk med senger og soveplasser gikk opp her i julen også heldigvis..:)
      Og pc. Kjøpe deg en ny, nesten ingenting er mer irriterende…

    12. “Samle på dei fine dagane, og bruk dei negative dagane til noko som fører til noko positiv.” Det var fine ord som jeg skal ta vare på. Ja, årene går og vi med dem. Ikke stort å gjøre med annet enn å prøve å holde seg i form som best det går.Høres ut som om du har fine planer for det nye året. Jeg ønsker deg lykke til og godt nytt år! 🙂 Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg