Den lette gleda

Det har skjedd og det skjer. Noko som gjer meg ufatteleg glad. 

 

Først vil eg seia det er mykje som gjer meg glad. Men akkurat dette, dette som har vore tyngande i mange år, dette som gjorde alt meir krevjande og som eg inn i mellom tok ein kamp i mot. Men eg vann aldri kampen.

Eg snakkar om den tyngda som ei vekt viser deg. På eit år gikk eg frå å være tynn til tjukk. At det var eit sjokk kan eg underskriva på.

I og med at det var mykje sorg på den tida, det meste gjekk gale – ikkje minst det å miste barna eg gjekk med. Og som nok var orsaken til at kroppen slo seg på vranga.

Innimellom fikk eg bort opp i mot ti kilo, men dei kom sørgeleg fort attende. I fjor haust, etter diagnosering av kva som har vore eit anna problem i fleire år, gjekk eg på enno ein gong. Etter at kroppen ha starta å laga så mykje problem med alle desse betennelsane og eg måtte til med denne medisinen eg ikkje på nokon måte lika.

No skal det seiast at det eg putter inn i kroppen har hjelpt, smerte og betennelsar er stort sett borte.

Men i fjor haust gjekk eg på enno ein gong. Ikkje diett, berre mykje meir bevisst kva eg åt. Kutta mest heilt halvfabrikata, plutseleg var det mange hyller i butikken som ikkje eksisterte. Gikk drastisk ned på sukker og andre raffinerte produkt. Prøvde å kjøpe økologiske grønnsaker og frukt. Beveging sto også på programmet. Men det var ikkje så enkelt, i og med  at det tek tid å finne fram til riktig dose av medisin og i perioder var eg fortsatt sett ut av spel pga. inflammasjon.

Men eg fekk kroppen til å minka, vekta gjekk i hovedsak ned men med nokre humpar opp. Da eg reiste til Spania i vår på helseopphald, var vekta på tur opp att. Men i løpet av dei fire vekene gikk eg vel ned like mange kilo.

Da eg var der snakka eg med ein som fortalte om perodisk faste. Eg tente spontant på dette og ville prøva da eg kom heim att. Etter nokre veker heime i Norge, der det hadde vore for folksomt å starta opp, starta eg.

Eg et ikkje før etter klokka tolv og ikkje etter klokka 20.00, som hovedregel. Ikkje meir hokuspokus.

Dette høvde meg supert.

Alt med mat vart mykje enklare. Mykje mindre sjanse til frotsing.

Her for ei stund sidan viste det seg at vekta hadde minka over 20 kilo.

Enno vil eg minst ti ned, men likevel, det gje ein fantastisk glede og ha nådd hit.

No tenkjer eg å gå for eit snev av diett ei lita stund. Den ein tek inn minimalt karbohydrater, mykje protein og noko fett. Så da kutter eg brød og mjøl for denne perioden. For å sjå korleis kroppen responderer på det. Og denne gongen veit eg at eg klarar det. Etter 28 skal eg lukkast. No går eg ikkje attende til den vekta eg hadde i ungdommen. Her er frå da eg er passert tredve, eit par år før alt forandrar seg drastisk. Eg held på å pakkar ned Oslolivet mitt.

Men at eg er komen hit eg er, måtte berre dela det. Og dette gje meg ei stor glede, at eg får attende ein kropp som er enklare å ta med seg. No skal eg ta solhelsing, ein yogaøving eg ikkje har klart på fleire år pga. vondtar. No har eg gjort den ei lita stund, berre fordi eg klarer det.

Så eg er glad, kjenner eg er heldig og nyt at det også kan væra slik.

Du må ha ein nydeleg søndag. 

 

14 kommentarer
    1. Ja den vekta er noe mange damer sliter mer eller mindre med. Flotte bilder av deg. Ingen kan se ut som ei ung jente resten av livet.
      Selv er jeg av den heldige art, men uansett så likte jeg ikke å være “for tynn”. Når jeg gikk over til AAP og ble hjemmeværende student, så begynte jeg endelig å legge på meg, men måtte etter hvert gå ned.
      Jeg gikk fra – Du må spise mer du som er så tynn- til at nå må du IKKE legge på deg mer hehehe
      Jeg la merke til en ting her på en linje. Mistet barna du gikk med. Har du mistet flere ganger, eller var det flere inne i magen din den gang? Uansett så stakk det veldig i hjertet mitt da jeg leste dette.
      Når jeg leser et innlegg så leser jeg alt.
      Jeg er englemamma og jeg vet så alt for godt hvordan sorgen er med det å miste barn. Vår sønn rakk å være hos oss i 20 måneder før vi ble rammet av krybbedød.
      Jeg vil nå avslutte med at det beste vi kan gjøre mot oss selv, er å være fornøyd med den vi er. Du ser ut som en flott dame 🙂
      Håper at søndagen har vært fin hos deg <3

    2. Dette var en solskinnshistorie som det var hyggelig å lese om. Det er alltid letter å ta på seg kiloene, og så altfor vanskelig å ta de av igjen.
      Jeg veier alt for mye selv, så jeg må ta grep og legge om kostholdet mitt. Det har blitt veldig mye ferdigmat og lettvint mat som helt klart ikke er det sunneste. For et par år siden begynte jeg på Middelhavskost, og kiloene forsvant litt etter litt. Det igjen gjorde at aktivitetsnivået også økte.

    3. Mye skjer som kan påvirke vekt. Det viktigste er å føle seg vel selv. Du har jo funnet fin form nå, det er supert. Du ser så frisk og fin ut på siste bilde der 🙂 Moro å se deg som 28 også 🙂 Håper du får en fin uke 🙂

    4. Så fint, selv om jeg og sikkert andre syns du er fin uansett ..er det noe med å trives med egen kropp :)) Fortsett å være bevisst på kosten..men husk og kose deg med noen ekstra kalorier innimellom så blir nok det her bra :)) Klem <3

    5. Er utrolig hva kosthold kan gjøre med oss og for oss…
      Har tro på at man må finne sine strategier som virker om man vil forandre kroppen.
      Med inntak av medisiner som også virker inn skjønner jeg at det er grantert ikke enkelt.
      Hva man spiser har også så mye å si for mental helse, det har jeg mange eksempel på…, så det er litt av en jobb du gjør nå. Og du kjenner jo selv når du er inne i et godt spor.
      Så flott du gjør solhelsing!

    6. poesimylife: Samfunnet har blitt fryktelig vektfokusert. For meg er det nok helsa som er viktig. Ungdommen er forbi (utenom i hjertet :)), så den higer jeg ikke etter. Men jeg vil ha en best mulig alderdom når den kommer. Og jeg vil gjerne ha det greit nå også :).
      Det å miste barn er en stor sorg, og det å miste noen du har hatt i armene kan jeg ikke sette meg inn i. Mine to ble født like før det iverksettes berging ved for tidlig fødsel. To forskjellig svangerskap. Gikk gravid i 25 måneder med opphold på 2×3 måneder inn i mellom. Tøft for psyke og tøft for kropp. Men satt etter siste svangerskap igjen med et barn, min eldste. Så det gikk bra til slutt. Og en grundige erfaring at en bestemmer lite over livet. Og så kunnskap om sorg.
      Ønsker deg en vakker dag <3<3.

    7. Vera Lynn: Ja, kiloene har lett for å øke. Men veldig glad for å ha kommet over noe som funker for meg. Tror jeg tør slippe overvekta og bli den var…he, he, litt merkelig måte å si det på :).
      Men da fungerer middelhavskost for deg. Halvfabrikata tror jeg kroppen vår har lite bruk for, best med så ren mat som mulig, tror jeg.

    8. frodith: Ja, det har skjedd noe positivt føler jeg. Som jeg har fått utdelt en nøkkel jeg kan bruke. På bildet går jeg i mitt 31. år, klart for Trondheim og familieliv. Men tilbake til den vekten gidder jeg ikke, men litt mindre ønsker jeg å bli. Det nederste bildet var en tur der jeg mestret å gå opp en bratt li, som jeg ikke hadde gått på et par år og da uten masse pust og pes. Fantastisk deilig å kunne gå opp uten særlig pause. Mestring!!! Det er viktig for oss alle :)))).

    9. annebe: Takk for en koselig kommentar. Ja, det er viktig å kose seg og det gjør jeg. For meg fungerer det godt og ha en lang pause på minimum 16 timer, der ikke noe mat kommer inn. Ellers er det bare å spise det jeg vil. Men kroppen blir glad om det er sunn mat :))). Klem <3

    10. maiken: solhilsning er en fin start på dagen. Jeg syns både yoga og meditasjon er interessant, ønsker å gi det mer plass.
      Det føles veldig godt å ha kommet hit jeg er nå, liksom livet har lagt seg mer i riktig retning – ikke så mange kamper. Bare denne medisinen (håper jeg kan legge den også bak…hi, hi). Men Hjelpte nok ganske mye å få vite HVORFOR kroppen produserte så mye smerte. Da har man noe å jobbe med. Og leddgikt er ikke det verste en får, tenker jeg :).
      Ønsker deg en nydelig dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg