Juledagane og mat

Så kom jula. Med kyrkjeklokker og mat. No ein liten pust i alt. 

 

 Klokkene var riktig nok berre på radioen.

Men maten er gong på gong. Det vert nok. Tru eg skal køyra ei mer nøktern jul neste år.

Vi starta med lutefisk veslejulaften.

Jentene pynta pepperkakene til kaffien.

Så var det ein avslappa frukost julekveldsmorgonen. Rømmegraut ut på dagen.

Og kveite om kvelden. Den første flaska med kvitvin vart nøye fordelt.

 Etterpå var det himmelriks munnfull til dessert.

Før det var gåveoppakking.

Med kaffi og søte kaker etter på.

Så var det den gedigne julefrokosten i går.

Og ribbe til middag. Med riskrem etterpå. Var forresten heldig med raudsausen i år. For eg hadde oppi både jordbær og bringebær. Og igjen drakk vi kaffi.

I dag tok vi frukostbuffe.

Mat er sentral i jula. Kjenner eg ser fram til kvardagen.

 

Spiser du mye mat i jula?

12 kommentarer
    1. Det blir høy karboføring , men siden jeg ikke spiser kjøtt og heller ikke 3 av de andre jeg feirer julen med så er det lite kjøttmat i hus. Julaften var det kveite, pinnekjøtt, vegisterkaker og litt attåt…:)
      Veldig koselige bilder, ser at stemningen er god…
      Jeg er enig med deg at maten er sentral, for min del kanskje aller mest fordi vi er samlet og jeg ikke spiser alene som de fleste dagene ellers i året.
      Skriv gjerne hva himmelriks munnfull er, for det aner jeg ikke

    2. Litt for mye mat ja godt men blir lei også av sånn mat..luksusproblem kanskje ! Så mange koselige bilder fra deres julefeiring med god mat og fin stemning 😉 Juleklem fra Mjøndalen <3

    3. Annebe: Tror jeg skal ta en gjennomgang av det jeg innbiller meg vi MÅ ha :)). Litt mer nøkternhet skader ikke. Men ellers har vi hatt det veldig hyggelig. Det håper jeg det har vært hos deg også. Har hatt liten tid til å lese blogger, men fra i dag blir det roligere.
      Fortsatt god jul til deg og dine. Klem <3

    4. Har nok spist egentlig for mye jeg også, som vanlig, men i jula skal det være sånn. Vi får spare litt mer på kaloriene ellers i året. Dårlig samvittighet gidder jeg ikke å ha 🙂 Ha en fin kveld!

    5. Måtte smile, for sånn er det her også. Nå er jeg litt mett på fet mat, så i dag blir det fisk til middag. Men det er koselig med matradisjoner da. Jeg vil ikke være det for uten, selv om det kan bli litt mye av det gode. Jeg har minisert på kakebaksten og vi har ikke de digre lunsjene når det er julemat til middag. Fest er fest og ja, hverdag er fint det også. Kos deg videre og samle gode minner!Koselige bilder!

    6. NorskeTankeriDanmark: Ja, jula vår er hyggelig – men i år ble det for mye mat. Kan med fordel tone ned all denne julematen. Har sett du har skrevet om hvordan du spiser, og tenker det er lurt. Jeg bør også være mer restriktiv, prøver vanligvis kutte sukker og mel, spesielt hvitt. Kjenner kroppen protesterer villt nå. Blæ :).

    7. pensjonistgunna: Enig med deg der, dårlig samvittighet er for oftest bortkasta og kallorier kan en hamle opp med siden. Men tror noe av dette jeg pakker inn er direkte problematisk for kroppen. Men, ja, ja , kose skal en :))).

    8. Natheless: Takk :), ja, kose seg skal en. Er nok lurt å velge mellom lunsj og middag. Tror jeg må se på det til neste år jeg også. Blir for mange store måltider. Og fisk er godt. Spesielt i jula. Syns forresten det er vanskelig å finne deg. Fant heller ikke igjen starten av julefortellingen din. Har lett flere ganger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg