Det som er nytt

 

Eit nytt år. Blanke ark. Mot lyset og mot berre velstand.

 

Det er eit nytt år. 

Og nye år er bra. Om dei ikkje gjekk så forbaska fort.

Og fortare og fortare går dei.

Rekk mest ikkje henge opp ein kallender før den må ned att.

Eg har spekulert på om det kan hjelpe å kjeda seg. Men eg veit ikkje riktig korleis eg skal få det til. Eg har for dårleg evne til det. Hugsar eg kunne kjeda meg som barn. Da gjekk tida langsomt.

Men det er godt og taka eit overblikk over dagane og livet. Korleis ein lever og kva for val ein vel. For ein har alltid desse vala.

Greit å sjå dei, sjå kva dei fører til.

Og vil ein dette og kva vil ein ikkje ha?

Eit nytt år er greit til slike spørsmål.

 

No er sjansen forskrekkeleg stor for at alt vil væra som det var. I stor grad.

Og er det så ille?

Om det er det, da må ein kanskje gjera noko.

I dag var eg innom mor og far. Vi snakka om kva som skulle vore gjort og kva som står på vent. Det er helsa som har eit stort fokus. Og eg kan verta overmanna av avtalar og køyring. I dag tok eg fram mobilen og skreiv eit notat, da har eg i alle fall ei slags oversikt. Ei plan. Det kan væra greit, tenkte eg – så no må eg berre hugsa å sjå på det eg skreiv. For å kunne haka ut.

Det kan væra greit for eit nytt år. Meir oversikt over to do.

Kvardagen har starta. Julematen er ikkje fortært. Framtida er ikkje heilt klar. Og det skal den heller ikkje væra!

Men alt blir.

Slik etter kvart.

 

Her på nordvestlandet er det regn som plaskar ned, det er eit mørke ute, sjølv om sola har snudd. Enno vil det gå godt over ein månad for sola treffer stoveveggen. Men eg trur det er viktig å leva kvar dag, med eller utan sol.

For plutseleg står eit nytt år å bankar på. Da er dette året også borte.

Vi må leva heilt, helst heile tida.

Ha ein riktig levande torsdagskveld!

 

14 kommentarer
    1. Har en almanakk der jeg noterer det jeg må huske på jeg 🙂 Om man ikke trives slik ting er må en prøve å snu litt på vaner og uvaner..men ikke så lett når helsa ikke er på topp ! Men syns det er mye å glede seg over og er takknemlig for det 🙂 Så det med kommentar..sliter noen ganger hos enkelte med å få sendt jeg også.. Alltid fint å lese her hos deg…Klem <3

    2. Nytt år og nye muligheter! Jeg noterer på telefonen – og i almanakken……. ellers husker jeg ikke noe! Klemmer til deg og lykke til med alt i nytt år <3

    3. Ja, jeg noterer jo på hendene 🙂 Og ja, vi må leve hele tiden.. Mørket er ikke min tid, men gleder meg til lyset 🙂 Og så har jeg jo to små lys i huset, det hjelper alltid <3 Håper det nye året blir er godt år for oss alle. Masse klemmer til deg <3

    4. kanskje jeg skal kjøpe en almanakk,greit med notater ja og jeg liker no best det som står skrevet på papir :=) ja åra går fort og best som det er har barnebarna også blit voksne,så ja vi må bare leve i nuet hver dag,for tiden får vi aldrig tilbake :=)

    5. Annebe: Takk , syns det er koselig inne hos deg også – så lett og optimistisk til tross for utfordringer. Men du har så rett, det er mye å glede seg over.
      Å notere på det ene eller andre viset er greit, jeg sluttet med almanakk for noen år siden – men dagene og avtaler har jeg en papirarkutgave til. På jobb har en en liste jeg legger inn, men kanskje greit privat også. :)))

    6. Margrethe: Har vært dårlig med å notere private ting som ikke er tidfestet. Nå skal jeg se om dette funker :))). Takk, det samme – nå er vi i gang med det nye året. Klem <3

    7. NorskeTankeriDanmark: He, he, ja du bruker hendene :)))). Viktigst at det fungerer for en. Det nye året SKAL bli bra, har en god tro. Det skal bli bra for oss – helst alle. Klem <3

    8. fruensvilje: Enklere med papir, jeg kjører «dobbel bokføring» med avtaler som er tidsfestet. Men så er det alt det andre. Den gamle almanakken kan være et godt redskap. Det er bare nå-tiden vi har. Hele tiden <3 Klem.

    9. Så enig, vi må leve nå, for det er det vi vet. Ja, de årene raser avsted og jeg skulle gjerne holdt igjen litt der, men sånn er det ikke. Fint med notater og en plan for dagene som kommer. Jula er ikke ryddet ut enda her. I dag har jeg laget cabare og vi gleder oss til i morgen. Da skal vi ha venner på besøk og feire at jula er over. Så skal juletre og annet ut igjen. Koselig det også. Det lynser og det går mot vår!

    10. Når jeg går inn i et nytt år, tenker jeg litt på hvilke dumme valg jeg har gjort og andre ting som ikke gikk helt som planlagt. Så prøver jeg å ta lærdom av det, slik at jeg ikke gjør de samme dumme tingene om igjen. Et nytt år er som ei bok med blanke ark, som vi sakte men sikkert skal fylle med opplevelser. Forhåpentlig mest gode. Jeg er av dem som sverger til en almanakk, og der noterer jeg ned ting jeg MÅ huske selv om jeg har det telefonen. Klarer ikke helt å gi slipp på den.

    11. Natheless: Høres hyggelig ut med besøk. Ja, det går mot lyset, svært godt. Tenker å plukka ned jula jeg snart også. Er godt å komme igang med det nye året. <3

    12. Vera Lynn: Det er så fint, at vi kan ta lærdom av oss sjøl. Samtidig må vi tillate oss at vi kan gjøre feil :)). Det er ikke alltid intensjoner og resultat er sammenfallende.
      Det er noen år siden jeg la bort almanakken. Men noe er greit å notere på et papir. Har ark for hver måned som jeg noterer avtaler på. De er raskere å sjekke enn mobilen, når jeg er sliten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg