…enn ti på taket

 

 

 

Dørene står åpne. Jeg sitter i stolen min med datan i fanget.

 

 

 

Gjennom lufta, inn i stua, kommer en fugl flyvende.

Den blir nok like forskrekka som meg, der jeg sitte i mitt habitat mens derimot den er i en helt ny verden.

Fuglen snur da den oppdager meg og jeg håper den fant veien ut sjøl.

 

Så jeg fortsetter med det jeg hold på med en god stund før…

Plutselig hører jeg noe baksing ute mot kjøkkenet og reiser meg.

Der har ikke fuglen funnet veien ut, den slo litt med vingene der den satt i vinduet i trappeoppgangen.

 

Du må fly ut, sier jeg så rolig jeg får til.

 

Men den hører ikke etter, bakser bare litt mer med vingene.

Det er døra ut på terrassen som står åpen, går ut og kommer utenfor vinduet i trappoppgangen.

Da flyver den bort, men ikke ut, den havner i kjøkkenvinduet.

Så setter den seg på vannkrana. 

Jeg går forsiktig bortover, det rare er at den flyr ikke bort nå.

Bare flytter seg til vinduet.

Jeg bøyer meg over benken og prøver å få vinduet opp.

Det er treigt å få løst opp sikkerhetslåsen, så det blir bare den lille åpningen.

Fuglen hopper bort på vannkokeren til høyre for meg.

Det er en liten gråtrost.

 

 

Jeg retter fingeren bort til den.

Og det merkelig…den setter seg på fingeren min.

 

Jeg går rolig gjennom kjøkkenet, jeg kjenner de små klørne holde fast.

Jeg går gjennom vindfanget og ut på terrassen.

 

Da slipper den og flyr opp i luften og mot trærne.

 

Pixabay

 

Etterpå spekulerer jeg på hvem som hadde den rareste opplevelsen her…

 

Og er det bedre med en fugl i hånden enn ti på taket?

 

 

Opplevelsen var i alle fall utrolig spesiell. 

 

 

 

 

 

24 kommentarer

Siste innlegg