Fri og han Frank

 

 

 

Litt slik tulleoverskrift. For han Frank har jeg ikke sett noe til.

 

 

 

Men fri og frank er jeg igjen…hva betyr egentlig det utsagnet der?

 

Den 19. mars, 2002 skrev Nrk Vestlandet følgende:

Fri og frank

Egentlig smør på flesk…

“Frank”, som sjelden eller aldri brukes alene i norsk, kom til oss fra middelalderlatin via fransk – “franc” = fri. Vi finner det f.eks. idag i det franske verbet “afranchir”, som betyr frigjøre, løse. På norsk bruker vi “frankere” som egentlig betyr å “frigjøre” et brev, slik at det kan passere fritt gjennom alle land fram til adressaten. Sammenlig “FRImerke”.

“Frankerne” var “frie menn”, og Frankrike betyr opprinnelig “de frie menns rike”.

“Franc” – den over 600 år gamle myntenheten som i år ble erstattet av euro’en – har sin opprinnelse i en fransk konge som ble sluppet FRI fra engelsk fangenskap og feiret dette med å slippe en ny mynt.

 

Så da vet vi det.

 

Jeg kunne i går bevege meg rimelig fritt i samfunnet.

Det var rart å møte folk, se og snakke med mennesker. Ble nesten sliten.

Skjønte det etterpå, dette var bare rart.

Og godt.

 

Etter handling, tenkt å få kjøpe meg potet igjen.

Jeg som nesten ikke bruker det, ble opphengt av å ha potet i hus.

 

Etter jobb og handling, full av frihetsfølelse, kjørte jeg inn til mor.

Først kvapp hun sikkelig og så ble hun glad.

 

Da klokka var mange, vinden ute intensiverte og mor hadde spurt om jeg kunne overnatte og jeg hadde svart nei, bestemte jeg meg til likevel bli.

 

Og i dag har vi prata, prata om mye, om far, om følelser, om det å være menneske, om å fylle seg sjøl helt og så glemme seg sjøl.

Det som var godt å se var at mor på disse dagene hadde kommet seg, hørselen var bedre og det kognitive.

 

Tror at det fallet i høst gjorde mer skade enn hva vi skjønte.

Slikt er veldig fin å være vitne til, bedringen.

Det er en slik oppfatning i samfunnet at når eldre mennesker blir dårligere, går det bare nedover.

Jeg tror at om eldre blir godt behandlet, kan dem absolutt ha en positiv utvikling, bli bedre.

Mange  ganger mye mer enn hva vi tror.

Tror jeg.

 

 

Det er fredag.

Gjett hva jeg har kokt meg…

Mandelpotet.

 

Jeg skal spise fiskeburger med chili, råkost av rødbeter og gulrot med rosiner på, med en salat av erter og majones.

 

 

Gleder meg. 

Tror det blir godt.

(Og det kan underskrive det var, chiliburgeren var nydelig).

 

Riktig fin fredagskveld.

 

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Det var da skikkelig luksus over det måltidet. Her ble det fiskesuppe i dag, med masse sei og grønnsaker.

      Så godt det går bedre med moren din. Jeg sier at det er aldri for sent å forsøke seg. De eldre kan da mye mer enn mange tror. Jeg så et svensk program her om dagen, der fireåringene i barnehagen besøkte et “gamlehjem”. For en opplevelse de alle fikk. De eldre følte seg igjen nyttige, og med det ble de bedre i form. Etterpå sa de at barnehagen og sykehjemmet burde ligge ved siden av hverandre, så alle kunne spise sammen til lunsj. Det er viktig å bli sett av andre. Så godt moren din har deg og dine, men det er mange som er ensomme. Ha en fin fredag. Klemsiklem:)

      1. Hørtes også godt ut med fiskesuppe. Veldig glad for mors framgang. Bra med områder der man blander generasjoner, og så er det viktig å huske at eldre har akkurat sammen mangfoldet som finnes i alle generasjoner. Og ja, tror det er mange som er ensomme. Skulle gjerne ha samla flest mulig historier, gjort opptak før det er for sent. Klem <3

    2. Det hørtes veldig godt ut, og så godt ut. 🙂

      Koselig at du fikk så god prat med moren din. Som deg så både tror, og vet jeg at eldre kan komme seg igjen. Både moren min, og svigerfar har gjort det opptil flere ganger. Fra å tro at det snart er slutt, til å kvikne skikkelig til igjen. Så bare de blir tatt godt vare på, så går det fort bedre. Kan skjønne at det var godt å føle seg fri igjen. Og nå lærte jeg jo mer om fri og frank også. Takk for det 😉 Kos deg videre i kveld! 🙂

      1. Smakte riktig godt, men er veldig glad i chili. Så godt moren din og svigerfaren di har kommet seg. Ja, viktig man alltid kan få lov til å eie håpet, uansett alder.
        Ja, veldig godt å være “fri og fri” igjen :D. Nå står vi snart foran en ny kveld, ønsker den må bli riktig fin for deg :).

    3. For et flott måltid! Poteter må jeg ha innimellom – det er det som er middag….! Jeg er jo både Fri og Frank jeg også – det er deilig, det! Klemmer <3

      1. Ja, innimellom er det godt med potet, spesielt mandelpotet. Egentlig er det mye godt av potet, har vært innom keto-diett, da er kuttet av karbohydrater sørgelig, spesielt mat av potet. Mange områder det er godt å være det på, Fri og Frank :D. Klem<3

    4. middagen var herlige,nytt med majones på ,men så tenker jeg att remulade er jo smaksatt majones :=) jeg har jo min gamle svigermor i etasjen over meg og det er bare helt utrolig att hun er oppegående og greier seg selv etter lårhalsbrudd og senere knust kne som ikke lot seg opperer men hun kom seg på beina igjen og har ingen hjelp i huset,ute og går med rulator og går trappene opp og ned hver dag her i huset,så vist kan dei gamle komme seg til igjen og leve lenge hjemme

    5. No lært æ nå nytt! Artig med bakgrunnen te ord 😊 og så godt du kjenne på frihetsfølelsen <3 takk for innblikket i livet ditt!

    6. Jeg visste ikke om bakgrunnen til uttrykket “fri og frank”, men det klinger jo fint med det bokstavrimet. Nei, en skal ikke avskrive mulighet for bedring sjøl om et menneske er gammelt. Jeg tror at depresjon hos eldre noen ganger blir mistolket som tegn på demens. Om en er deprimert så blir en mer glemsk, for hodet blir så fullt av det tunge og triste. Deilig at det er mer åpent i samfunnet Jeg har ikke merket det nedstengte så godt i denne runden, for det har på langt nær vært like nedstengt som det var i mange måneder i fjor vinter. Den maten din ser god ut. Ganske sunt er det vel også?😊

      1. Gjør så, nteressant å få bakgrunnen…og husker landet Frankrike var knytt opp mot frihet. Det at depresjon kan knyttes slik tror jeg du har helt rett i, og også at det finnes en del eldre som er det. I dag mister man liksom verdien sin i samfunnet når en blir eldre. Nå åpnes det mer og mer, så da må vi venne seg til hverandre igjen :D. Utenom at det kanskje ble vel mye karbohydrater var maten sunn…sjøl om fiskekarbonaden ikke var laga fra grunnen. 🙂

    7. For et herlig måltid, og jeg får nesten litt vann i munnen her jeg sitter 😉
      Godt å høre at din mor har det bedre. Jeg må innrømme jeg savner min egen mor, for vi kunne snakke om alt mulig. Jeg savner også å spørre henne om råd, for hun kunne så mye og hadde alltid svar på det jeg spurte om 💖
      Ønsker deg en fin lørdag 🥰

      1. Oj, he, he, men det smakte godt.
        Skjønner en vil føle på savn når mennesker vi er glade i forsvinner. Og at du savner mor di. Slike samtaler er veldig gode. <3 Tenker ofte at det må jeg spørre far om…men nei, han er borte, jeg kan ille lengre.
        Takk, riktig god og fin lørdag til deg. Klem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg