Krangel, diskusjon og respekt

 

 

 

 

 

Jeg er ikke av de som liker å krangle, men å diskutere der temperaturen ikke blir brennende, er greit. 

 

 

 

 

 

Derimot respekt er jeg god på.

Da jeg gikk i barneskolen kunne det hende to gjenger braka sammen i en heftig krangel.

 

Jeg har et minne fra en gang der det krangles, jeg står midt i mellom de to gruppene med sola skinnende i ansiktet.

Begge leirer snakka vennlig til meg, for jeg var ikke med i uenigheten.

 

Jeg husker ikke hva krangelen gikk ut på, men jeg husker jeg syntes den var dum, noe en kunna løst uten krangel.

 

 

Det som var dumt med dette var at jeg ikke fikk øvd meg på en heftig krangel, tror det kan være en fin øvelse. Men jeg mistrives når det krangles.

Så altså, jeg holdt meg utenfor.

 

Husker også noen jenter som ble erta på grunn av vekta si, og jeg gikk ut for å forsvare dem. De ble kaldt “stjernegriser”. Jeg spurte de som sa dette om de ikke visste at “stjernegriser” var slanke… Var kanskje ikke den beste å si, men jeg prøvde å forsvare.

 

Her på bloggforumet ser jeg at det bygger seg opp til kamp, bloggere braker sammen inn i mellom.

 

 

Akkurat nå er det Bunny Trash og Kjerringtanker.

 

 

Jeg vurderte om jeg skulle la det passere, ikke fordi jeg er redd…ser en kommentar om kvalmende kyss og klem damer

Sannsynlig hører jeg til den gruppen.

 

Vi mennesker er forskjellig sammenskrudd, noen liker en høy temperatur og andre liker en roligere atmosfære.

 

Alt dette er greit.

 

Likevel, uansett hva en liker bør en vise hverandre respekt.

Ikke henge hverandre ut.

En psykolog som kjører en podkast påstår at kjenner en godt nok et annet menneske vil en få sympati for det.

 

 

Jeg leser ganske mange av innlegga til Bunny Trash, kommenterer ikke alle og jeg er ikke enig i alt jeg oppfatter han sier.

 

Jeg skriver oppfatter

 

 

Samtidig har jeg erfart at han er en fyr med et varmt hjerte og mange erfaringer jeg ikke har. Jeg kan blåse meg opp og uttale meg på bakgrunn av min forståelse av ord og mine egne erfaringer. Men det er så utrolig begrensende.

Jeg kan også lære av et menneske som har sitt liv og forstå mer-.

 

 

Han føler seg mobba av Kjerringtanker. Og der tenker jeg at den som eier følelsen må bli hørt på.

Det er ingen andre enn den som har skoa på som kan fortelle hvor de trykker.

 

 

Kjerringtanker leser jeg veldig sporadisk, hun bruker ironi…det er en form jeg ikke er så glad i for den er så lett å misforstå. Dette er grunnen til at lesing hos henne blir sporadisk.

Det er sagt at en ikke skal bruke sarkasme og ironi overfor barn, helst brukes direkte og til folk en kjenner. For det er så lett å bli misforstått når ikke man har uttrykket i ansiktet til den som er avsender.

 

Kjerringtanker har laget seg en måte å skrive på. Hun har klart det som kan virke var ønsket, å klatre opp på topplista. 

Første gang jeg las noe av henne var mens de såkalte rosabloggerne var her, og jeg skjønte ikke hvorfor hun sammenlignet seg med unge mennesker som har en helt annen ståsted enn henne. Så der falt jeg av.

 

For meg må hun skrive slik hun vil, det gjør hun helt sikkert uansett hva jeg måtte si og mene.

Men når hun går så etter personer at de føler seg mobba, da har jeg ønska at hun tenkte gjennom det.

For jeg tror ikke hun ønsker å såre, men mer har blitt fanga av sin ide og tematikk. Tror hun også er et menneske som vil det beste for andre.

 

Og det er klart at det pisker opp til at flere klikker seg inn hos begge. Kanskje er det en målsetting…

 

 

Men jeg ber om respekt. Respekt for det folk føler, og ikke minst, akkurat .

 

Vi har mistet en kjær bloggkollega, Eva♥.

 

I respekt for det, senk garden, tenk to ganger – minst, før innlegg postes.

Det er sagt at en ikke skal si ting en angrer på.

Når orda skrives virker de sterkere og de blir stående.

 

 

Vær uenig, men prøv å høre, lære og vis respekt for hverandre. 

 

 

 

♥♥

 

 

 

28 kommentarer
    1. Tusen takk for innlegget ditt 🙂 Jeg er som deg her – og leser som deg – og kommenterer der jeg føler for det – og er stille der jeg ikke føler for å skrive noe. Hopper over innlegg der overskriftene virker “provoserende på meg” – og det må være lov. Jeg liker ikke krangling og uthenging – og ironi kan misforståes så det svir. Jeg deler ditt innlegg om det er ok – eller – jeg har nok allerede gjort det før jeg har fått svar?! Det var så fint innlegg og så forstelig skrevet Bfor B klem

    2. Fine refleksjona å les. Tru og det e viktig å si fra når man bevitne urett, ref både innledninga di og tematikken i innlegget. Ord kan jo så lett misforstår fra før også, mtp at alle har sine assosiasjona te orda og meninga bak, som kanskje ikke e av samme oppfatning te nånn andre. Det e interessant! Ønske dæ en god dag<3

      1. Ja, d her e ætj tema vi snakka mykje om, orda å kalles vi å annjer oppfatta dæm. Like mykje beer å prøv å bygg opp innj riv ne. Takk, å æn superfin, å produktiv dag me ord :D. Klem <3

    3. Veldig godt og reflekterende skrevet! Jeg leser helst kjerringtanker fordi jeg har lest henne lenge nok til å se at hun er et godt menneske som ikke vil noe vondt med det hun skriver, men som kan kunsten å bruke ironi. Og man setter seg jo lagelig til for slikt når man er blogger. Det er ikke ofte jeg leser bunny, men av og til, jeg blir så provosert av de meningene hans så jeg gidder ikke utsette meg for det…

      1. Takk. Ja, vi er forskjellige, det er der jeg føler man får så godt innblikk i andres tanker og det fører til en forståelse. Slik skulle en kanskje ha lest dem en føler blir for forskjellige :D.

    4. Takk for at du orienterte oss om Eva, jeg visste det ikke før jeg leste her hos deg. Jeg er helt sjokkert…, forferdelig leit og uventet…

    5. Tusen takk for at du setter ord på det som mange av oss tenker, som vi kanskje kvier oss litt for å si i alle fall her på bloggen. Vi må alle ha lov til å skrive om ting som opptar oss, tanker og hendelser uten at andre igjen skal sjikanere og mobbe. Det er lov å være uenig og kritisk til noe en annen blogger skriver, men vi (og jeg sier vi) skal allikevel vise respekt og kommentere på en sånn måte at vi ikke sårer noen. Bunny sine innlegg leser jeg hver dag, men om jeg er veldig uenig så har jeg valgt å ikke kommentere. Det samme er med andre blogger jeg leser også. Den andre personer er og har jeg sjelden vært innom.

      Så må jeg samtidig si at jeg er så glad for at Bunny tok initiativ til å ordne med en krans til Eva. En flott person som ble revet bort så alt for tidlig, og som vi kommer til å savne 🥰

      1. Takk <3. Ja, ikke sant. Og så tenker jeg at egentlig burde man ha funnet ut hvorfor folk mener som de gjør, være nysgjerrig i stedet for fordømmende. Det er ikke så lett, men har tenkt en del på dette.
        Jeg er også veldig glad for at Bunny ordna med krans. Ja, hun blir savnet.
        Jeg har fått flere tanker over hva blogging er og fører med seg, blitt mer ydmyk vil jeg si. <3

    6. Så flott innlegg, og du skriver så og si det jeg tenker selv.
      Jeg har selv tenkt på om det var mulig å skrive noe angående dette, for jeg orker ikke engasjere meg i det på kommentarer hverken til den ene eller andre. Og kjerringtanker leser jeg bare en gang i blant. Og sjelden kommenterer jeg.
      Ord uten mimikk og lyd, kan veldig fort misforstås alle veier.
      Så som du skriver: Kan vi ikke vise hverandre respekt. Og hva er feil med hjerter og klemmer? 🥰 Takk for et fint innlegg! 🙂❤️
      Ps: Delte innlegget ditt jeg også 😉

      1. Takk, så god kommentar å få. Jeg kom fram til at jeg ville skrive et innlegg.
        ‘Hjerter og klemmer’ blir nok for mange for klissete, og ut fra slik de er som typer oppfatter de oss med hjertene som overfladiske, tanketomme som bare lirer ut av oss ting uten å mene det – tror jeg :D.
        Og tusen takk for at du delte <3 <3 <3 <3 🙂

    7. Jeg er helt enig ❤❤❤ Dette er kjempebra og viktig skrevet.

      Har ikke fulgt med på dette, for jeg orker ikke å engasjere meg i slik krangel. Hva er vitsen?

      Alle sammen har vi forskjellige meninger, og da må vi få lov til å bruke våre egne blogger til å skrive våre tanker uten at andre skal gjøre blogglivet surt for oss.

      Supert at Bunny tok initiativ for å bestille krans ❤ Eva var en fantastisk bloggvenn som alltid var positiv på sin egen blogg og andres blogger.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, så fint sagt. Likså greit å ikke engasjere seg i uenighet mange ganger.
        Ja, vi har alle forskjellige meninger, og det er klart folk må få lov til være uenig. Men ser så gjerne at det ligger respekt bak uenigheten.
        Veldig bra ansvaret Bunny tok.
        Eva var ei som viste alle respekt <3.
        God natt og sov godt <3.

    8. Tusen takk for et veldig bra innlegg! Du setter ord på det vi tenker – mange av oss! Man skal ikke plage andre – man skal si sin mening på en orntlig måte! Kan man ikke få til det, så må man rett og slett bare la være å si noe! Klem <3

    9. Respekt er et nøkkelord i alt vi foretar oss, også innen bloggverden. Jeg velger ut og velger bort noe. Liker ikke krangling og uvennskap, men det er vel noe med at slikt “selger”. Kommunikasjon er en interessant ting. Fint at du skriver om dette! ❤️

      1. Ja, er så enormt enig, Kari. Kommunikasjon er absolutt interessant, kan snakke vegger opp og ned om det temaet. Takk skal du ha <3,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg