Tur til Paris, del 2

 

Her om dagen spurte jeg om noen ønsket at jeg skulle skrive om noe.

 

 

 

Her følger fortsettelse fra i går:

 

Vi tok både buss og metro for å komme fram til leiligheta som lå i en forstad av Paris.  Leiligheta var koselig med fin utsikt. Jeg sto å kikka ut av vinduet da han begynner å ta i rundt meg. Det laga kriblinger i magen. Syntes alt bare var koselig og spennende.

Jeg likte veldig godt å kysse. 

Men da han ville mer var ikke det mi plan.

 

Han ble nok litt snurt over nei’et mitt, men han fulgte meg tilbake til byen og til hotellet – så alt gikk fint.

Men det er klart, jeg tok absolutt en risk med å bli med ut til en forstaden. Det var ingen som visste jeg tok denne manøveren. 

 

Det var et par gutter som hadde gått på samme skole som meg og som hadde flytta til Paris etter endt diplom.

Jeg var med dem på motevisninger, men må tilstå at de visningene er mer viska ut av minnet.

 

Her er noe materiell fra en motevisning vi var på.

 

 

Husker mer av sene middager ved hvite duker, kaffe på fortausrestauranter og hvor skuffa jeg ble da jeg bestilte fromage første gangen og fikk ost.

Trodde jeg fikk en søt dessert.

 

Muligens er det denne gangen jeg var med på norskehuset og fikk prøvd rulleskøyter. Eller kanskje var det en senere gang.

 

En kveld da jeg kommer opp på hotellrommet ringe en av guttene. De skulle på diskotek og spurte om jeg også ville være med.

Diskoteket lå på Champs-Élysées. Det var et in-sted der folk ble sila.

Jeg tok taxi bort og følte meg nervøs da jeg gikk over den brede avenyen.

De andre så jeg ikke. Så jeg tenkte at de kanskje hadde gått inn.

 

Husker jeg går ned den brede trappen i min hjemmesydde dress og er nok redd for å bli stoppa.

Noen av de andre, som kom senere, ble akkurat det.

Men jeg skåret nok på å være ung, lang og slank.

 

Jeg følte meg passe utilpass før de andre begynner å dukke opp.

En som brukte å komme opp til Oslo for å undervise i haute couture på skole min, kom meg i møte med stort sjal, store geberder og mye parfyme, med de obligatoriske kyss på kinna.

Senere i uka ble vi inviter hjem til han i leiligheta hans like nedenfor Sacré-Cœur på Montmartre. Da hadde rektoren også friskna til. Husker de to siameserne som vakre skulpturer. Nydelige og aristokratiske katter.

Det var trivelig, lett dekadent og vi drakk kanskje litt mye rødvin den kvelden.

Stega ned til hotellet utpå natta var ikke helt stødige.

 

Jeg kom meg også hjem, hjem til Norge.

Hadde nok drømt om å kunne flytte til Paris, men i løpet av de åra på skolen fant jeg ut at Oslo også var et greit sted å virke.

Men den første uka på egne ben i et annet land var en opplevelse å ta med seg.

En opplevelse i sort og hvitt, som egentlig var slik jeg syntes livet burde være og nesten var, 22 år gammel.

 

 

 

12 kommentarer
    1. Nydelig eventyr. Bra det gikk bra med han fyren. Du skildre så godt, ser det sånn for mæ. Ikke rart du kom inn da;) både med dæ sjøl og antrekket, du såg nok smashing ut!

      1. Dressen æ hadd havna seinar i utklearkista da de var små. Buksa brukt Ingrun på videregående da ho skuillj kle sæ ut som “Mario” 😀 😀 :D.

    2. Du gode min, du er jo en skikkelig pariserdame!!!!! Jeg har vært i Paris med mann og barn for lenge, lenge siden. Vi har artige minner om franskmenn som IKKE ville snakke engelsk. Fin by! 🙂

      1. Ja, veldig fin by. Sikkert fint å dra dit med familien sin også. Nå har jeg ikke vært der på siden jeg var ung. Men engelsk ville franskmenn helst ikke bruke. Husker jeg ringte og prøvde meg på fransken jeg hadde prøvd å tilegne meg, da ble jeg spurt om jeg ikke kunne snakke engelsk i stedet (så du skjønner kvaliteten på det jeg prøvde meg på) ha, ha :D.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg