Jeg har bestått

 

 

Akkurat slik føles det, jeg har bestått… Her kommer et innlegg i en fortreffelig dagbokstil.

 

 

 

Jeg våkna før dagen hadde blitt lys, det var tankekjør i hodet mitt. Jeg sa til meg sjøl at slik behøvde jeg absolutt ikke styre på. Og så la jeg meg på andre sida.

Sov en halv time til, sa jeg til meg sjøl. Og så gjorde jeg det.

Etterpå var dagen i gang.

Satte på vann, vaska kopper, og så gikk veien ut. Starta bilen og kjørte bort til fjøset. Der fikk jeg lempa inn dekka mens sola sleikte bakkekammen.

På bakken var det hvitskjær av rim.

Og jeg hadde nok ikke gått i gang med dekkskift om det ikke var for noe under bilen som hang ned på dekket og slura.

 

Inne og nede på kontoret var morgendrikkene lina opp. Jeg stupte inn i arbeidet, tok til og med noen vanskelige oppgaver som jeg hadde utsatt lenge.

Etter tre og en halv time måtte jeg avslutte, egentlig hadde jeg brukt for mye tid da. Smurte på en brødskive nesten samtidig som jeg hoppa inn i dusjen og fingrene snubla i håret.

 

Da sa jeg heller strengt til meg sjøl:

Vær her og nå, det er her du er.

 

Det hjalp.

 

Da hadde jeg meldt fra om at møtet på torsdag kom jeg ikke til, for jeg rekker ikke alt. Sosialt å treffe de andre, men her måtte jeg sette strek. 

Samtidig som jeg satte meg i bilen med brødskiva i den ene hånda og veska i den andre, kom jeg på den stengte veie som bare åpnes hver hele time. Jeg ville komme for sent til verkstedstimen.

Heldigvis var veien åpen akkurat i dag.

Med veska full av bøker setter jeg meg i sofaen for å vente på reparasjon og hjulskift, men det ble ikke tid til å arbeide med lesing for yngste ringte. Koselig å høre hvordan det gikk i Oslo. 

Så var bilen ferdig og jeg fikk vite at vinterdekka var godt slitt.

Skulle innom mor på veien for å hente en bunad. Ringte ei som hadde vært med på å skape bunaden med å finne fram og rekognosere i gamle tekstiler.

 

Bare kom så skal jeg vise deg, sa hun. 

 

Jeg kunne komme med en gang, så da snudde jeg bilen. 

 

For jeg skulle vei å snakke om denne bunaden og vise den fram på en strikkekafe. Denne hyggelige damen er mange og nitti år og voks opp i nærheten av dit jeg skulle, så jeg spurte like godt om hun ville være med. Og det ville hun, så jeg skulle hente henne på returen. 

 

Turen gikk til mor der også lillesøster var. Vi fikk oss en kopp kaffe og kake fra søndag.

Spurte mor også om hun ville bli med, og etter litt betenkningstid slo hun til. Men hun måtte bli med når jeg skulle hente bunaden halv fem. Strikkekaffeen starta klokka seks.

Det viste seg bare at henne jeg skulle møte der hadde misforstått og trodd det var klokka fem. Men hun kom etter litt, jeg fikk bunaden og kom meg til sentrum for å hente henne som hadde vært med på arbeidet i starten.

dura jeg innover fjorden jeg bor ved med to nitti år gamle damer. 

Jeg fikk lagt utover delene til bunaden på to bord i god nok tid før alle folk var kommet.

Det kom det doble av det som bruker å være der.

Nå føler jeg meg ikke voldsomt kunnskapsrik på dette emnet, rakk ikke lese meg godt nok opp, men jeg hadde invitert henne som syr bunaden. Så alt gikk bra.

Folk var interesserte og spurte og kikka.

 

Etter lodd, snakk og kveldsmat var det å si takk for seg og ta med seg de to voksne damene tilbake. Først til sentrum, hun ville ikke bli kjørt helt fram for hun ville gå opp den bratte veien til huset.

Hjemme hos mor hadde jeg avtalt med hjemmetjenesten at jeg skulle utføre deres oppgaver i kveld. Da jeg smurte mat greidde hun ikke å spise. Hun følte seg i veldig dårlig form og mente kvelden ble for hard for henne. Så jeg kunne ikke gå før hun var i seng.

Da kunne jeg låse meg ut fra huset, det gjensto bare å kjøre hjem.

 

Underveis har det vært mange telefoner gjennom hele dagen i tillegg til kjøring, henting og orientering; det hadde vært avtaler, regninger, ønske om kjøp av eiendom, møter og planer. 

 

Er det rart jeg er pumpa her jeg sitter?

Men jeg føler jeg har bestått.

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Det er beundringsverdig alt du gjør. Jeg har lyst å kalle deg en ” super woman”. Du gjør mange glade og gjør mange gode gjerninger. Deler kunnskap og visdom. Herlig dame er du:)

      1. Tusen takk for en veldig fin og god kommentar. Jeg gjør mitt beste, men er nok ingen «super Woman». Er bare en tidsoptimist 😀

    2. Så vel bestått. Mye aktivitet ved dette, men du fikk det til. Så vakker bunad. Morsomt med det at damen kunne fortelle. Fikk meg til å tenke på 17.mai ja. Jeg har faktisk begynt å få lyst til å sy meg ordentlig bunad en gang. Måtte være fint å brodere en selv. Så jeg skjønner interessen på strikkekvelden. Kos deg med tanken på bestått. Klemsiklem.

      1. Ja, er veldig enig. Denne bunaden syns jeg er fin. Skulle jeg hatt en tror jeg det måtte blitt denne. Så artig om du begynner å lag deg bunad, da må du legge ut. Klem <3

      1. Denne dagen ble for mye, måtte ha over en dag til å komme meg i vater igjen.
        Skulle visst bli sol i dag også, ser etter denne sola. Skal egentlig en tur inn på Vinjeøra for å levere noe, men med sommerdekk vil jeg ikke ha snø etter veiene. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg