Huset

 

Det er så mye og så mangt, noen dager er overveldende slik at en nesten mister pusten.

 

Og det er så vått at en blir våt langt i seg sjøl av værmeldingene. For her regner det. Det har regna og det skal regne.

 

I går kom siste lass med plank til terrassen, så dagen starta med bæring. Nå ligger et gedigent lass under den slitte terrassen.

Fikk også høre om et liv som var for slitent og som satte alle ut.

Fikk også en samtale med et familimedlem som ga håp til tross.

 

Og så var huset vi hadde flytta fra da vi flytta hit, lagt ut for salg.

 

Jeg visste allerede i høst at det skulle, så jeg har vært inne på Finn ofte uten at jeg fant det.

Det er mange år siden den flyttinga skjedde for oss, men det var et hus med sjel og det var der barndommen til barna var. Så det var et hus som har betydd. Sjøl om et ekteskap havarerte, sjøl om baksida av syndromatikk begynte å vise seg. Det er fra en periode så sår og så fin at det vanskelig kan beskrives.

Et liv utenfor allfarvei, langs en vei som hadde vært hovedvei.

Mellomste hadde gått ut en vinterkveld, da hadde hun hørt liv og ståk fra hester med vrinsk og tramp lengre nede i veien. Der det hadde vært skysstasjon for hundre år siden. Og det var også energier i huset, et rom som ble til arbeidsrom og siden rotrom, gikk ikke an å være i når det nærma seg midnatt. Da ble det ekkelt slik at nakkehårene begynte å reise seg. Rommet over var også fylt med en type energi.

Men likevel opplevde jeg huset som godt.

Tømmerkassene det besto av og de småruta vinduene, som tok sin tid å vaske.

Åpne kjøkkenvinduet om sommeren og rope på barna at nå var det mat, der de sprang rundt på den store plenen, hoppa på trampoline og hadde all frihet de kunne ønske. Mens jeg sto i kjøkkenvinduet og følte meg som en reklame for Sunda eller Hapå.

Kjøkkenet har forresten blitt bad nå, så jeg fra prospektet. Og arbeidsrommet med energier har blitt kjøkken.

Er det ubehagelige energier i det kjøkkenet spekulerer jeg på?

For huset hadde gjennomgått en enorm renovering. Så det er helt sikkert varmere om vinteren. Tømmerstua i andre etasje, der vi har feira uttallige fødselsdager og familisammenkomster, var delt opp til en liten stue og to soverom.

Soverommet til mellomste sto oppført som uferdig og skulle nok ha blitt til et bad.

Jeg sendte link til alle vi som hadde hatt 9 år i dette huset.

 

Det har mista sjela, sa yngste.

 

Det var bygd nytt inngansparti med veranda, der det aldri er sol.

Her feira vi jonsok ute på gårdsplassen en sommer.

Terrassen vi hadde bygd på baksida var fjerna og lagd en steril grønnsakshage på grus.

Trea langs veien var hogd ned. Det hvite stakittgjerdet var fjerna. Det fine klatretreet også. De gamle hageveiene er nok borte, plenen så plan ut rundt flaggstanga.

Her har mellomste og jeg stilt oss opp klare for å feire 17.. Mang en gang når jeg kom hjem, gikk jeg inn, gjennom stua og ut igjen, der jeg begynte å grave i hagen.

Syriner og mandeltre er borte. Og epletreet som voks oppover veggen utenfor stua er borte.

Og den fantastiske seljen ved uthus og garasje med den fine formen og som viste årstidene så godt, ser ut til å være borte.

Klessnorene langs rekken med trær, der barna hadde sin hemmelige verden er fjerna.

Husker hvor glad jeg var da vi fikk fjerna peisen som ikke ga varme og kjøpt en ny ovn, en etasjeovne som var stilmessig mer riktig til huset.

Her står eldstemann etter en gradering til gult belte i Taekwon-Do.

Det er mange år siden 2007. Han som kjøpte huset da jeg flytta skifta taket, det ble rødt.

Det et anna hus.

Men salget på huset førte meg tilbake til en tid som var.

Da barna var små.

Da man ikke visste alt en vet nå.

Her er mor og far samla på stabburtrappa med alle sine barnebarn.

 

Om dere har hatt pengene, har dere vil ha kjøpt huset, spurte jeg.

Svaret var nei.

 

Og uansett, den tida er omskapt til minner, uansett huset.

Håper det får gode eiere. Og ønsker du å flytte til Orkland og skal ha deg et hus, så er huset her.

 

 

 

 

 

Fem graver

 

 

Noen ganger tar jeg meg tid, men det er ikke ofte. Jeg stoppa bilen og gikk ut.

 

 

Det blåste friskt og jeg var glad for dunjakken jeg hadde tatt på meg.

Jeg var på tur hjem og det var oppholds, så da jeg skulle passere kirka jeg sokner til, ble det en stopp. Her lå far sine og han hadde hatt ansvaret for flere graver; Moren og faren sin, søsken og så videre. Jeg tenkte jeg skulle finne fem av dem, i senere år har det ikke vært stella på gravene.

Jeg har tenkt jeg skulle innom, men det hadde bare blitt med tanken.

 

Gravene ligger spredt over kirkegården, har vært med foreldra mine noen ganger og visste omtrentlig hvor de forskjellige skulle ligge.

Først begynner jeg å lete etter gammeltante sin grav, hun døde måneden før hun fylte 105 år. Jeg måtte traske fram og tilbake mellom steinene en god stund før jeg fant graven.

Med bildet vil det bli enklere å finne tilbake.

Den neste grava var søster til far og mannen.

Hun ble lagt inn på sykehuset der jeg bodde da. Det var den første uka jeg var aleine med barna etter at faren og jeg hadde skilt lag. Så det å turnere sjukehusbesøk og aktivitetene til tre barn føltes mye. Jeg var der nesten hver dag og de skulle varsku om faster mi ble dårlige. Det gjorde de ikke, hun døde alene. Sjukehuset beklagde, men det forandra likevel ingen ting.

Ved denne graven hadde barna og jeg en merkelig opplevelse. Vi var innom etter det hadde blitt mørkt, mange år senere. Det var mange lyskastere på kirkegården så det så vi ikke mørkt på. Vi leita, men fant ikke graven. Eldstemann var til slutt såpass lei at han i et innfall ropa ut:

Gud, gi oss et tegn.

Presis i samme stund slår en utent lykt seg på. Den lyser rett på graven til faster og onkel!

 

Så var det broren til far, hans grav var nesten uleselig.

Han levde alene i hele sitt liv. Han bør også får noen blomster på graven sin.

 

Så var det farmor og farfar.

Farmor døde veldig tidlig, en stor sorg far bar hele livet det å miste moren sin så tidlig. Siste gang han så henne var han 8 år.

Til slutt var det farfar sin grav, den lå på et område som så glemt ut.

Tenker på at egentlig burde farfar og farmor hatt felles gravstein. Han var født 13 år før henne og levde 13 år etter.

Da jeg var nyfødt hadde mor kommet ned fra loftet og over barnvogna jeg lå i hadde det stått en dame å kikka ned på meg. Damen forsvant i intet og da mor fortalte dette, sa moren hennes at det var sikkert farmoren min som var og hilste på.

Spekulerte både hva kostnadene ville bli om farmors navn ble gravd inn i farfars stein og om det var plass på steinen.

 

Jeg fant i alle fall alle gravene og gikk i vinden tilbake til bilen. Da jeg er framme oppdager jeg at bilnøklene er borte. Ene søsteren min ringer akkurat da, så sier som sant er at jeg er på kirkegården og vet ikke om jeg kommer meg bort. En småbisar spøk.

Det var bare å ta turen igjen. Vurderte om jeg skulle leite fra siste graven, den til farfar og ta turen andre veien. Men tok samme runden om igjen.

Det måtte da gå å finne nøkkelen.

Jeg gikk hele runden, og der ved farfars grav lå bilnøkkelen.

En tanke fløy gjennom hodet, var det farfars måte å bifale tanken om at farmor skulle vært risset inn i hans gravstein…

For det er mange tanker som kan komme på en kirkegård. Men jeg skulle ikke være igjen der denne gangen, jeg kunne sette meg inn i bilen for å kjøre hjem. Men skal prøve å komme meg tilbake snart for å stelle gravene. Fem graver bør få noen blomster.

 

 

 

 

 

Ta styring

 

 

Da er tiden over. Det er så tydelig. Jeg spurte og fikk svar.

 

 

 

For jeg syntes, etter at en tanke hadde modnet uten at jeg visste det, at det var rart-.

Det var rart at venstre pekefinger skulle få flere så kraftige kakk som den har fått et par ganger  i det siste.

Er det noe det prøver å si meg var tanken som kom.

Det var rett i søkeboksen, google, hadde venstre pekefinger en betydning ut over at det er en finger.

 

Og jeg fikk svar… om en tillater seg å tro på slikt;

At hendelsene kan bety at jeg ikke «styrer», at jeg lar andre sette premissene. At det å ikke ha noe å «bestille» for å få opp energien har slått tilbake og holder meg fanget i slitenheten.

 

Denne tolkninga er hvordan venstre pekefinger blir sett på kommer fra moderen håndanalyse. Opprinnelsen kommer fra India og er flere 1000 år gammelt. Detter er kjent som håndlesing (kiromani).

Jeg ser sammenhengen, alt jeg lar det flyte, avventer, lar andre legge premissene.

Sitter igjen med følelsen av at dette stemmer.

Så jeg må til å ta styring.

I dag var tiden kommet for å ta tak.

Begynne.

Først bestilte jeg legetime, dobbel time. Legesekretæren ville hatt meg inn til en time først, hun syntes jeg var ulik meg. Jeg skjønte hva hun trodde og sa at jeg ikke trodde det. For jeg hørte jeg var rotete til å snakke, men tror det kom av at når en står i ting over tid og tillater seg å ta et blikk på det, kan det bli emosjonelt. For kjente tårene kom. Og det er fint å føle at noen bryr seg, men som sagt, jeg tror det har en sammenheng.

Så fikk en dobbelttime, tenker det er greit med noen blodprøver og samtidig ta opp belastninger jeg har i livet mitt. Det også kan ha sammenheng.

 

Ellers har jeg lista opp flere ting jeg vil ha gjort i dag. Slutt på å vente på at jeg skal ha «lyst». Det er rattet jeg må ta tak i.

Så enkelt.

Pekefingeren er i ferd med å gro fint. Og jeg vil ikke at den skal bli mer skadd. Jeg vil heller ikke tillate å være så på tilbudssiden, jeg må for egen del sette agenda.

 

Ute regner det, inne har tårene rent og alt er fint.

Image by Susann Mielke from Pixabay

For det er så bra at en alltid kan noe anna, gjøre andre valg når det viser seg at veien en går på ikke er helt riktig.

Regner med de fleste har opplevd lignende.

 

Har du opplevd at du må forandre grepet fordi du skjønner veien er litt feil?

 

 

 

 

 

 

Hvem puster

 

 

En puster seg gjennom døgnet. Og hele tiden er vi i det ene eller det andre -.

 

 

 

Sola og det vakre vinterværet tok i hvert fall nesten pusten fra meg. Da jeg labba med pigg bortover veien kjente jeg varmen fra sola. Da jeg så også at sola ble gjemt av fjell lengre borte,  bestemte jeg meg for at turen måtte gå oppover.

I friskt driv gikk jeg løs på bakken og pusten fikk kjørt seg.

Nedenfor jordene lå huset mitt.

Det var godt å lange ut nedover igjen, snudde meg for å ta inn veien jeg var på tur nedover.

Jordene var stripa opp av snøskuterspor.

Snøen så så myk ut, snøkrystallene fikk den til å se lodden ut.

Det var ski en skulle vært ute på. Rent nedover og blanda snørøyk i pusten.

Jeg kom ned til hovedveien og nærma meg huset der sola bare skisserte strålene sine ut over snøen.

Veien strakt fram med oppkjørselen like foran.

For meg var runden tatt, jeg var tilbake ved utgangspunktet. Huset med reparert gavl og tak nesten smilte mot meg. 

Det som fikk sparka meg ut var både slik dagen var i gang og solstreifene inn på stua da jeg kom hjem tidligere på formiddagen.

For da jeg fant disse heftene sent i går kveld var jeg virkelig glad. Pusta skikkelig ut og sa høyt «takk». 

Pusene skulle til vetrinæren og ta de siste grunnvaksinene. Jeg fikk gitt de nedsløvende dråpene med virkning i 7 timer.

Disse tinga hadde kommett bort etter siste besøk hos vetrinæren. Jeg hadde leita og leita over alt, i bilen, i skuffer og på de mest ulogiske plassene til og med. Men altså, jeg fant de i det som heter Grevens tid.

Utenom at det ble bæsja i buret, gikk turen til veterinær fint.

Jeg hadde satt på alarm og som vanlig våkna jeg før det ringte. Samtidig med at jeg våkna huska jeg at jeg hadde våkna en gang i natt…

Jeg hadde hørt noen som pusta kraftig i rommet, jeg skulle prøve å holde følge med denne pusten. Det var bare vanskelig å få til.

Så slo tanken ned i hodet mitt, jeg er da her aleine, det er ingen som skal puste her!

Med det samme jeg tenkte tanken ble det stille. Pusten opphørte.

Jeg syntes opplevelsen var ekkel, men jeg sovna likevel igjen.

 

I dag las jeg at dette kan forekomme mellom drøm og våken tilstand og at det er ens egen pust som høres. Så da kunne jeg puste letta ut, alt var ved det normale.

 

Har du opplevd å våkne for å høre din egen pust, men trodd det var noen annen sin?

 

 

 

 

 

 

 

Drømmer

 

 

Noen dager og andre dager… Dagene går i fart og nettene med. 

 

 

Ingen sakke på døgnene. Jeg har nå prøvd ut om de går saktere når jeg ingen ting gjør. Nesten ingen ting.

Det går like fort fordi.

Dagene fyker avgårde som de har noe i hælene.

Jeg sliter over alt som ikke er på plass og flere ting som havner i samme kategori. Jeg kan våkne på natta, tankene suser som hurtitog over alt som ikke er på plass.

I helga våkna jeg slik, tenkte på at jeg måtte spørre de unge om hjelp. Det har vært snakka om det mange ganger, at når de er her og om å hjelpe…

Det har vist seg at når de har vært her har jeg ikke hatt kapasitet til å organisere.

I helga hadde jeg. Så tenker at jeg likevel har litt mer energi nå, to måneder etter jobbslutt. Men likevel liker jeg ikke denne fullstendig utladinga, dette fravær av tiltak.

 

For en par dager siden våkna jeg med en drøm klart i minnet. Jeg hadde drømt om faren min, han sa til meg at han var tom for serantonin.

Serantonin, tenkte jeg da jeg våkna, hva er det…

Det var helt borte fra hukommelsen.

Da jeg hadde stått opp googla jeg, ennå var ikke hukommelsen kommet på plass.

Et hormon…å ja, det var det det var!

Og så leser jeg hva som står om en har manko av dette hormonet; soveproblem, lavt humør og dårlig regulering av metthetsfølelse. 

Bare å hake ut. Jeg som ikke har hatt søvnproblemer har i det siste slitt mer med søvn, tilværelsen føles tungt med alle oppgaver og ikke den store gleden flakser i mitt indre. I det siste har jeg følt på sult. Jeg bruker bare å bli slapp når jeg blir sulten.

Hva som hjelper for å få opp nivået på serantonin er bevegelse, sollys og inntak av tryptofan. Sistnevnte finnes i ost, egg og laks. Det finnes også i en del alger. Så velkommen til algekuset som straks starter.

Her må det nok bygges serantonin.

 

Det jeg syns er rart er drømmen, hvor kom den fra, liksom…

Tilfeldig eller en beskjed.

 

Hva tror du?

 

Image by Pete Linforth from Pixabay

 

 

 

Kraften

 

Hvor er den, hvordan styrke den… Jeg har gått inn i en ny periode.

 

dilsadakcaoglu

Etter jeg rundet denne milepelen, som jeg så fram mot, falt jeg ganske bra sammen. Jeg kan absolutt ikke påstå jeg spruter av energi…og som nyutklekt pensjonist skal sikker de grå hår legges sirlig og hendene føres rolig over tilværelsen.

Nå kjenner jeg dette ikke er meg, jeg er liksom ikke åtti.

Men jeg tro jeg trenger dette jeg er i, fullstendig utlading.

Så jeg gir meg lov.

Og det som har oppstått er noe med pusten, den trekkes dypt rett som det er. Det er en glede å kjenne denne pusten som dras inn i kroppen som et dypt sukk.

Tror det er en inngang til det som skal skje videre. For jeg tror det skjer mer. Jeg tror jeg vil finne igjen energien som har vært borte og som begynte å bli borte allerede  barndommen.  Dette med å passe inn, innrette seg etter det en skjønte var ønsket.

Jeg som elsket å springe ble tilpasset til å forholde meg rolig. Jeg som elsket å skape fikk passive hender. Fantasien min som sprudla, ble tøylet. For jeg holdt nok ikke mål. Skuldrene havnet etter hvert under skuldrene og jeg fikk vondt i kjakene av å bite tennene sammen.

Slikt gir konsekvenser.

Når en fortsetter å ta fullstendige feil valg fordi en bestemmer seg for at slik må det være, da biter ulumskheter seg fast i kroppen. Slikt som sykdom, for eksempel. Og jeg er så glad for å ha kommet hit jeg er. Det er logisk at jeg er tom. Nå skal jeg bygges opp. Finne min egen kraft.

Det er herlig å ha muligheten.

Til å legge ut på det jeg nå er i gang med.

Etter å ha pisket meg og hold meg i en skrustrikke, er jeg fri.

Fri til å finne min egen kraft.

Om de aller fleste år er brukt opp har jeg nå likevel denne muligheten, om så det bare er noen få dager.

Slik sett finnes ikke tid, for jeg bare ER.

 

I går kveld hørte jeg en episode på en ny podcaste jeg har funnet; Grenseløs Spirituellitet. Denne episoden handlet om sjelen. At vi ikke er en kropp med en sjel inni, men en sjel med kropp i rundt. Det var snakk om at en gjennom dagen kunne føle sin egen uten at en visste det. Og mye var sammenfallende med slikt jeg har tenkt.

En av tankene mine er at jeg faktisk må tilbake til barndommen og til følelser jeg hadde da, for å gå inn porten til den jeg er -.

Ikke den ego-styrte meg som er opptatt av stafasje og å bli likt, men den jeg er i mitt indre. Den «større» meg som er en del av alt.

For der finnes energien, der finnes kraften, kjærligheten og dynamitten.

Jeg vet dette.

 

Det er en del øvelser for å finne fram;

  • først må en være fullstendig ærlig mot seg sjøl, så langt en evner.
  • Jeg må vise meg sjøl kjærlighet, akkurat det føler jeg etter hvert greier ganske bra.
  • Så må jeg forstå at alle har sin reise, for med å forstå det smuldrer dømming bort.
  • Forstå at det jeg har lært er sannhet nødvendigvis ikke er det.

Og en hel del andre ting kommer inn, slik som fysisk aktivitet og ikke minst glede. Gleden har jeg følt stor i senere år, at jeg er heldig og ikke et offer.

 

Har diskutert med andre at en kan være rusa av livet, at en ikke trenger rus for å kjenne på dette. 

Det å finne fram til hvem en er, ikke den en tror, men den en virkelig er, syns jeg er vanskeligst. Men med å gå tilbake til følelser tidlig i barndommen tror jeg det dukker opp så bra det kan.

 

Hva jeg skal bruke styrken jeg finner til?

Den skal brukes til å være i nåtid, være sterk tilstede og hele tida gjøre sitt beste.

Og akkurat det, gjøre sitt beste, er nok det vi alle gjør hele tiden. Men jeg vil også kjenne på gleden og hvor eventyrlig fantastisk alt er.

Føle det sterkt, kjenne på styrken jeg har fått og gleden jeg har og det jeg kan.

 

 

 

 

Leite etter trær i skogen

 

 

Dette er ingen metafor eller en fantasi, bare reinhekla sannhet.

 

 

For i går hadde jeg lyst til akkurat det. Gå ut i skogen å leite etter trær. Noen trær jeg fant tidligere i år.

Og er de mine?

 

Tidligere, da det enda var sommer, fikk jeg en telefon.

Vil du hogge, det er gode priser nå, spurte han som ringte.

Det som var etterspurt var gran og det har jeg ikke. Men så var det disse trærne jeg fant da jeg leita etter multe, men fant kantarell.

 

Jeg kom meg ut og traska i vei.

Ett av yndlingstrea mine begynner å vokse seg til, sikkert snart ungdom.

 

Oppover var det masse spindelvev, blir helt fasinert av et slikt syn.

Ørsmå vannperler henger i trådene.

Jeg går opp til brønnen og ser på forholda ved inntaket i elva. Alt ser bra ut.

Blir angrepet av noe som ligner flyvende edderkopper, intense fluer som sitter fast på meg.

Skikkelig ekkelt.

 

Tar veien rett bort fra brønnen og går meg rett på de gamle trærne.

For gamle må de være.

Og høye, jeg får ikke til å ta bilder av høyden en gang.

Sjøl om jeg gjør flere forsøk.

Ett av trærne er litt uklart, som det er hylla inn i tåke.

Det må være lyset.

Jeg prøver å vise størrelsen…har ikke akkurat med meg fyrstikkeske.

Prøver også å ta i rundt ett, men jeg når ikke i rundt.

Tar opp kartet på mobilen for å se om jeg er på min eigen eiendom, men systemet fungerer ikke. Jeg kjenner på at det hadde vært greit å spørre far, han har sikkert visst.

Ble disse granene plantet…

Og når og av hvem?

De vokser i et smalt belte over en lengde på ca. 100 meter.

Men å finne ut hvilken eiendom de står på skal i hvert fall la seg gjøre.

Tror ikke trærne kan tas ut, for langt unna vei og for få. Det er ikke et vanlig granfelt. Tærne står spredt.

Jeg syns de er flotte. De bør nok få stå uansett.

Men så er jeg glad i trær.

 

Det begynner å regne.

Da jeg nesten er framme og hjemme kommer en flokk firbeinte løpende mot meg.

De er naboene sin og er ramma inn av usynlig gjerde. Jeg vet ikke hvor langt de kommer eller om jeg er innefor gjerdet. Men de stopper oppe på jordet og står bare og ser.

Fine og hvite.

Hjemme igjen oppdga jeg den ene flua etter den andre på meg, jeg kom meg temmelig raskt i dusjen. Aldri sett slike rare fluer, men tror ikke de gjorde noe…

Jeg vil ta turen opp til området fordi det er både fint og spesielt. Og så vil jeg se om det henger tåkedotter rundt treet jeg så, når jeg kommer opp igjen.

 

 

 

 

 

Hva betyr dette

 

 

Jeg velger å skrive om noe jeg opplevde som rart for noen dager siden. Andre vil kanskje finne en plausibel forklaring… men for meg holder ingen foreløpig.

 

 

Etter hvert vil jeg si jeg har blitt ganske åpen på å gi plass til spirutuellitet. Faktisk har jeg opplevd en del opp gjennom åra som ikke er så enkelt å forklare.

Her om dagen opplevde jeg noe som jeg opplevde som en temmelig rar opplevelse.

Utvida rar, vil jeg påstå.

Jeg var innom kontoret for å se etter et brilleetui, et kontor kaotisk av all gjennomgang, nedpakking og rotete så det holder.

 

Det som slår meg da jeg kommer inn er at skjermene hadde gått i stanby, frossen standby. Frykta en stund for at de var ødelagt. To skjermer og en laptop som står i en halvrunding på et bord.

Skjermene slår seg på da jeg kommer bort til bordet, men dråpene er der fortsatt. Det viser seg at de er utenpå skjermene. De er harde.

Jeg tenker at det må være en fugl, men hvordan har en fugl kommet inn og hvordan hadde den greidd en slik treffsikkerhet. Det var ikke noe på bordet.

Tar fram mobilen for å ta bilde av fenomenet, men ser at det er så grått at det er vanskelig å ta bilde. 

Jeg prøver igjen, men det er like grått, slik at jeg nesten ikke ser skjermene gjennom mobilen.

Tenker det må være motlys og tar et bilde bortenfor skjermene.

Det var helt uten forstyrrende element.

 

Kjenner opplevelsen får det til å prikke i nakken, føles ikke normalt det jeg ser og opplever.

Har det travelt, så kommer meg ut i vindfanget og ser det samme der gjennom den åpne linsa på mobilen. Fullt av lyse rundinger, men tar ikke bilde der.

 

Neste dag går jeg ned på kontoret igjen, tar bildet av skjermene ganske likt som dagen før. 

Da er alt normalt. Bare disse dråpene på skjermene.

Tar meg også en runde i leiligheta, men alt er greit. Ingen lyse rundinger kommer fram.

 

Var det en beskjed, et varsel eller hva var dette…

 

Hva tror du?

 

 

 

 

 

 

Fredagskveldskollaps

 

Fredagskvelden er grønn. Og så er den våt. Jeg har funnet den roligste låten jeg kunne finne.

 

 

Jeg orker ikke tv. Orker knapt nok mitt eget selskap. Men jeg orker fredagskveld i ro.

Klokka fem våkna jeg til morningen.

En time senere forsto jeg at det var ingen vits å ligge lengre. Så jeg unte meg en lang og rolig morgen.

Bra start.

Jeg fortsatte med Tarotkort fra i går sammen med lunka vann. Tente talglys både på bordet og duftlampe. Måtte huske å blåse talglysene ut, tenkte jeg. 

Dagen lå foran og om en uke skal alt være på plass. Rørleggeren ringte og spurte etter noe. Han skulle fikse oppvaskmaskina i dag. Fikk melding med spørsmål om jeg hadde vært i kontakt med sommervertene og når det kunne passe å få opplæring i et nytt system.  Svarte at jeg måtte komme meg ut til museet før jeg kunne svare. 

Blåste ut lysene på bordet, smurte meg matpakke, pakka med data’n og kom meg avgårde. På tur får jeg beskjed om at rørleggeren ikke kommer i dag, likevel. Sier at om en uke åpner vi… Den oppvaskmaskina må være på plass til neste helg.

Endelig framme skal jeg ta en avgjørelse over gjenstandene som skal være med i utstillinga.

Da kommer jeg på det-.

Duftlampa, jeg glemte å blåse ut te-lyset!

Jeg prøvde å si til meg sjøl at det gikk bra, ro deg ned. Men det var umulig å konsentrere seg.

Sendte melding til de som skulle komme med flere montre, lot dørene stå åpne og satte meg i bilen. Det tar nesten en time å kjøre hjem.

Da jeg nærma meg huset tenkte jeg på sjokoladen som lå i kjøleskapet siden mellomste og samboer sist var på besøk. Den halv plata trengte jeg faktisk til «bensin» når jeg skulle kjøre tilbake, skjønte jeg.

Oppe i stua fikk jeg blåst ut lyset, huka med meg sjokoladen og så var det en ny times kjøretur. Når en har det travelt har alt som triller lagt seg foran deg i veibanen med fart langt under fartsgrensa. 

 

Fikk telefon om at de med montrene hadde satt de inn og reiste tilbake til byen. Da de fikk høre at jeg nesten framme venta de. Alt de hadde kommet med så supert ut.

Senere fikk jeg satt skapene der jeg mente de måtte stå, åtte monter og tre bord blir bra.

Fikk kontakta sommerverter og gitt tilbakemelding for neste uke, som blir både folksom og travel. 

 

Kjørte opp til mor på returen, med matvarer og en ny panelovn, da den som ble kjøpt på nyåret stoppa å virke. Det ble den obligatoriske kaffekoppen, noe søtt, montering av ovn, ishakking av fryseren og et par ting til. Mor syntes jeg var for opptatt av det spirtuelle og syntes det ble litt skummelt. Så jeg lova at jeg skulle begrense meg, så da må jeg huske det. For jeg syns det er dødspennende – ha, ha – bokstavelig talt.

 

Og da er jeg både ved starten og enden, jeg er hjemme, med rolig musikk og bare er….

Det er fantastisk godt, reint ut hysterisk godt. 

Jeg er nok trøtt nok til en ung kveld…om den ikke allerede begynner å blitt voksen. Men i morgen er det lørdag, fri og jeg kan sove til jeg våkner og da bør ikke klokka være fem om morgenen.

Om en uke og to dager på denne tida er utstillinga åpna og første dag over. Plusser jeg på enda tre dager er skoleformidlinga over. Og går jeg rett og slett to uke fram i tid fra i kveld, har jeg nok en ferie, muligens bare en uke, men likevel.

Dette er godt, det er et stress og det er morsom, slitsom og mye, mye mer.

Og akkurat nå er det fredagskveld med rolig musikk.

 

 

 

 

 

Hvilken dag er det

 

 

Det er så tomt i hodet at har jeg rista på det har det nok hørtes ut som en blikkboks. Starten på dette innlegget skrev jeg i går. 

 

 

 

Har jeg skifta på senga har jeg gått rett til sengs. Men jeg må ta på nytt sengetøy. 

Jeg er virkelig tom og sliten.

Laga mousaka til middag, det er mer arbeid enn hva jeg huska. Tenkte det var en enkel rett å servere. Nå er besøket dratt og kvelden er her.

Jeg har jobba, kommet litt lengre med det jeg jobber med.

På fredag kommer flere monter, så nå kan jeg bestemme hvor mye jeg kan vise fram på utstillinga.

 

I dag er en ny dag. Jeg tenker søndag, men det er det absolutt ikke.

Det var skikkelig god å våkne til en dag uten noe som er bestemt. Stå opp, sette på vann, kikke ut, bare være akkurat der jeg var.

Det kom en lyst over meg, til å gjøre noe jeg har tenkt. Tenkt veldig lenge, ikke slik veldig hardt tenkt, men likevel at en gang skulle jeg prøve det. Etter jeg var meg på et webseminar om Tarot. Fra alt fra måneder til år siden. Det handla om å tolke kortene, at en skulle gå gjennom stokken for å kjenne etter hva en sjøl la av betydning i hvert kort. Kom så langt at jeg oppretta en kladdbok som skulle dedikeres til dette formålet.

 

Så i dag fikk jeg lyst til akkurat dette.

Enn å gi seg i kast med et slikt prosjekt som er skikkelig waste of time. Og jeg elska at jeg ikke tenkte vaske kopper, eller rydde eller slike nyttige gjøremål.

Jeg tente talglyst, hadde noen dråper lavender i oljebrenneren, fant musikk som passa. Delte opp korta, ville prøve den store Arkaden først. Tre kort kom jeg gjennom, så en rask øvelse er dette ikke. Skreiv også ned stikkord på tolkning som står i boka jeg har.

Etterpå trakk jeg et veldig fint kort for dagen, The Star, som handla om at en er opptatt av natur, ønsker det landlige og slikt. Det passa nok for flere dager enn i dag. Med mine barfotturer, ormemøter og slikt.

Tror ikke jeg har fortalt at jeg klemmer et tre etter hver tur. Da sier jeg takk og kjenner på alt jeg kan sette pris på. Når jeg blir pensjonist skal jeg bli enda mer slik…, så til dere som leser og bare syns vasking av kopper er noe av det viktigste vi gjør, dere er hermed advart.

Men jeg kommer sikkert til å skrive mye om alt jeg skal gjøre enda en tid, museet, besøka hos moren min. Skal forresten dit en tur snart.

 

Sola skein her, men ombestemte seg. Tenkte jeg fikk ta inn puter og det var på høy tid, for det hadde begynt å regne.

Barfotturene er lagt på hylla enn så lenge. Har en ganske god unskyldning, har trappa opp ett eller annet under nestminste tåa, en legemsdel som er bortimot umulig å nå for å gjøre noe med, ikke minst se. For et par kvelder siden fant jeg i speil, nål, lommelykt og pyrisept. Prøvde å doktorere meg sjøl og jeg fikk det til å blø. Tror det kan hjelpe ganske bra uansett, blodet kan ta med seg en del som ikke skal være der, ut igjen. Men tenker at føttene bør ha sko på seg til dette er blitt bra.

Derfor er hodet mitt fult at tanker i dag, ikke en tom blikkboks som i går. Og det er ikke søndag.

 

Hvilken dag er dette for deg?