Å male og å stille ut

 

 

Forrige helg var jeg på besøk. Grunnen var en utstilling og at mellomste skulle synge og yngste kore.

 

 

Dette har jeg skrevet om her.

Men så spurte jeg han som hadde utstillinga, faren til barna, om jeg kunne gjøre et intervju med han.

Han hadde utstilling ute på huset sitt under Orkdalsdagene.

Så et nærliggende spørsmål var hvordan han kom på å ha denne utstillinga.

 

Det var barna som foreslo det, kanskje hovedsaklig midterste, fikk jeg vite.

Hun hadde foreslått det tidligere at han kunne ha åpen kaffe med utstilling.

Jeg tenkte han hadde tatt kontakt med kunstforeninga, men han hadde tatt kontakt med ansvarlige for Orkdalsdagene. Han som hadde ansvaret hadde vært glad for et arrangement som var litt utenom det vanlige og ønska slike tiltak.

Asle Ingemar Schanke

Nå var det noen meter å gå fra hovedarrangementet langs Orkdalsveien, men Asle mente at folk skulle ha funnet fram.

Ble du skuffa over at det kom så lite folk.

Nei, det var som forventa, men trodde nok at noen flere hadde kommet.

 

Det regna hele dagen, så uten regnet hadde nok flere kommet vil jeg tro.

 

– Ja, det var flere som hadde sagt de ville komme.

 

Men det ble ganske kaldt denne lørdagen, så det var nok en god grunn til lite folk.

 

Han ville la spikrene stå i veggen for eventuelt å prøve på nytt, litt slik pop-up utstilling. Med litt planlegging.

 

Jeg husket han hadde fortalt at han tegna før, men hva var det som gjorde han meldte seg inn i kunstforeninga etter så mange år uten å ha gjort noe på denne fronten.

Jeg hadde en operasjon og måtte ta det med ro og noe måtte jeg gjøre. Så jeg meldt meg på et kurs med akvarell. Det var ikke helt mitt medium. Hadde tenkt jeg skulle begynne med maling som pensjonist.

Oppdaga at tida gikk fort da jeg begynte å male, begynte i 11 tida og plutselig var klokka 15. Etter hvert laga jeg meg atlerie på hjørnet av huset, men der ble det for liten plass og flytta det ned i kjelleren. Det tok ikke så lang tid før jeg begynte å male med akryl, følte jeg bestemte mer over motivet da.

Jeg foretrekker å jobbe med ett bilde av gangen.

Av alle bilder er det dette han likr best.

 

Du har produsert mye, vet du hvor mange du har malt?

Tror nok vi kommer opp i hundre bilder. En del er også solgt. Men jeg maler ikke for å selge, opplever det som en slags terapi. Det er høsten, vinter og våren jeg helst maler.

 

Asle er ikke så opptatt av å male i dagslys. Men bruker å ta med bildet ut for å se fargene. Materialvalget er oftest plater, slik som ett av bildene på utstillinga var baksida på et golv eller en vegg. Lite bruk av lerret. Forklaringa er at lerret blir for skjørt, han liker og bruke kraft i bearbeiding av bildet. En gang gikk det hull på lerretet, derfor er valget oftest solide plater som tålte litt. At han kan være hardhendt.

Rammer er viktige, mener han. Kan bli dyrt, men brukte rammer kan fint brukes.

 

Tegna ikke du mye som barn?  

Ja, det gikk på tegninger av Donald Duck og Flintstone. Fikk gode tilbakemeldinger, men syntes ikke sjøl jeg var flink til  å tegne. Nå bruker jeg ikke å tegne før jeg maler, jeg maler bildet fram av det jeg ser. Jobber ikke for å få det naturalistisk og har en frihet i det. Kanskje bruker jeg humor i noen av figurene. Når jeg er igang gleder meg til å fortsette neste dag. Bildene blir til underveis.

Dette bildet liker han også godt.

Du har vært yrkesmaler og bruker vel også malinga fra det som er brukt i interiør.

Ja, bruker akrylmaling som finnes både i kunstfarger og til bruk ved maling i hus. Er også opptatt av å male ut hele bilder, ikke umalte områder skal stå igjen.

Noen ganger kan han bruke en sleik som han drar over malinga han har tatt på og ut av det male fram et motiv. Og viktigheta med fokuset, være borte fra tankene, konsentrasjonen, være i «bobla» mens han jobber er godt.

Har du planer om fortsettelsen?

Det blir å fortsette å male det! Godt å være i den tilstanden der en slipp å tenke. Bare la tankene komme og gå.

 

Og det er en nok viktig å være i det fokuset, være fri en stund fra det som kan oppta en. For oss alle.

 

 

 

 

 

 

Roser, regn, sang og maleri

 

Sola blåses flagrende inn i stua. Jeg ble stoppa i videre planer, så nå kan jeg bare sitte her.

 

 

For det siste døgnet har hatt et en skikkelig samling av forskjellige følelse. Det kan ta på å besøke fortid i nåtid med denne blandinga det kan bli.

Men jeg skal ta det kronologisk. Fra jeg starta bilen og var på tur.

Og dagene var dørgende våt. Og noe av trafikken var uutholdig treige. Men jeg var til slutt framme. Han som jeg tidligere var gift med hadde utstilling av maleri, mellomste datter skulle synge og yngst skulle kore. Eldste skulle komme, men han kom ikke.

Og regnet pøste ned.

Det var kommet noen besøkende.

Siden kom det flere, men ingen mengde. Tror nok at regnet ødela for at folk kom. Jeg fikk snakka med et par som var med i kunstforeninga da jeg var med og det var artig å møte igjen folk.

Jentene og kjærestene hadde stekt vafler og laga en kake som folk kunne forsyne seg med.

Mellomste hadde satt sammen noen av sangene hun har laga der yngste var med på flere. I regnvær satt de barfot og sang.

Og konserten ble tatt godt imot av de oppmøtte. 

 

Rundt omkring på huset var det hengt opp bilder.

Jeg spurte siden om jeg kunne få gjøre et intervju og legge ut på bloggen og fikk ja til det. Så det innlegget kommer i løpet av uka.

 

Jeg var bedt på grilling etterpå. Mellomste og jeg kjørte bort til en butikk for å kjøpe noe vegetabilsk til grilling også. Så satt vi der da, i regn og en sol som også fant ut den skulle komme innom. Vi satt uansett tørt under tak.

Jeg ble spurt om jeg ville overnatte og valgte både overnatting og et par glass vin. Vi hadde en trivelig kveld.

Men da jeg la meg hadde nok dagen, opplevelsene, minnene og tankene gjort det helt umulig å sove. Så det ble en urolig natt.

 

Etter kaffe, en vaffelplate og et intervju takka jeg nei til middag, samtidig som jeg takka for meg. Jeg måtte komme meg hjem til pusene og mor hadde ikke hatt besøk på to dager.

Turen tilbake over fjella gikk fint.

Jeg laget meg middag og gjorde meg klar til å kjøre til mor. Da oppdaga jeg at kortholderen var borte. Serfikatet var også borte fra appen og ikke gikk det å laste ned. Feil på sever fikk jeg beskjed om. Så etter og ha lett i gjennom lommer, vesker og bil måtte jeg bare gi opp.

Kanskje like greit, for kjenner at opplevelsene har tatt på. Sjøl om jeg storkosa meg med døtrenes konsert, det var trivelig å møte tidligere kjente, god mat og koselig samvær, så kom et streif av levd liv, tristhet over at noe kunne vært bedre og at livet ikke bare er en dans på roser.

Slik sett er det greit at jeg ikke dro til mor, kjenner det skal bli skikkelig godt med en tidlig kveld. Og så håper jeg at kortholderen dukker opp i morgen, om ikke blir det en jobb å få bestilt opp alle korta.

 

Fin, fin søndagskveld, håper helga di har vært god.

 

 

 

 

 

 

A green world

 

 

Sier hun som har begynt å friske på engelsken. Men holder meg til et norskt innlegg.

 

Det er Duolingo som er tatt fram. Jeg må gå om svensk, så til tross for at svenskt er likt norsk er det ikke norskt nok. Har starta veldig enkelt, mulig jeg må gå opp i grad.

 

I dag regner det, plask, plask sier hjula på bilene som kjører forbi. Snart skal jeg også ut på hjul. Regn er bra, men dumt akkurat i dag.

Jeg har lovet å steke vafler hos faren til barna. Han skal ha en utstilling ute. Mellomste skal ha konsert, men så var det dette med folk da. I den våte, grønne dagen som heter lørdag, orker de å traske utenfor alfarvei?

Det er Orkdalsdager og masse som også skjer i sentrumsgata.

 

Jeg tenkte jeg skulle rekke en del før jeg reiste, men orker ikke stresse. Regner vel med at eldstemann ikke blir med utover. Han tåler nok å se et uperfekt hjem, men flauere om kjæresten skulle bli med.

Jeg greidde ikke de golva jeg tenkte i går, men fikk satt ned ertene. Resten av plantene tar jeg med til døtrene, har lovet de det.

 

Det er altså en våt, grønn lørdag. Men det er sommer og det er bare å omfavne alt været som kommer.

Ønsker deg en fin lørdag.

 

 

 

 

 

Når enden er god

 

Litt slik på hodet gjennom dagen. Så sitter jeg her og kan puste dypt og kjenne på ro.

 

 

 

Skal jeg ta meg en tur ut nå, tenkte jeg først.

Men kanskje skal jeg ikke det nå, kanskje er det like greit å sette enden ned i den gule stolen og kjenne på at det er godt. For det har vært et pes og pesinga har vært på flere områder.

 

På lørdag pakka jeg en bag med både ditt og datt. Pusene fikk mat, de skulle være et døgn alene.

Det var duka for jubileum. Været ble bedre og bedre til nærmere vi kom. Og der slo jeg av tida.

De første ansiktene, hvem var det jeg sto foran, huska jeg…

Så var det akkurat som alder forsvant og personer fra 50 år tilbake i tid kom fram.

Av 79 elever møtte 27 opp. 10 var ikke livet i lengre.

Det var mange jubilanter fra 10 års til 60 års.

 

Her henger jeg på veggen for alle som har gått her.

Jeg så både bilde av moren min og broren hennes. Til og med morfar min har gått her.

Da datteren min valgte folkehøyskole valgte hun utenfor familietradisjonen.

Det var helt greit.

 

Vi sang masse, det ble underholdning i det som var kombinert gym- og festsal. Da jeg satt der, før vi skulle opp på korbenkene følte jeg at jeg møtte den 17 år gamle meg. Det var rart å sitte der å kjenne på dette.

Alle jubilantene fikk strykkarakter da vi stilte opp for å synge «Fram da frendar», men hva gjorde det…

Læreren som uttalte seg var blitt såpass tunghørt også.

Ellers ble vi underholdt av lærerne fra dagens skole, og de var virkelig gode.

Helga gikk som en solskinnshistorie og på søndag kom sola skikkelig fram. Vegitasjon rundt skolen hadde forandra seg og det hadde mange av romma også. Var oppe i fløya der jeg bodde og kjente meg ikke igjen. Men folka, som åpent møtte hverandre og var der, fortalte og delte.

Som sagt, tida forsvant både direkte og overført. Jeg kosa meg så inderlig.

Lånt en del av et bilde

Den godt voksne dama var uten tid.

 

Ellers var det god mat og alt vel på alle vis.

Jeg kjente en tåre eller to lura, da vi tok hverandre i hendene å danna ring ute på plassen. Slik spontant, en praksis vi hadde gjennomført det året vi gikk der.

Jeg angra virkelig ikke på at jeg reiste.

 

På tur hjem etter endt jubileum kjørte jeg oppom mor. Sola varma og jeg ordna slik at hun fikk sitte ute da middagen kom. Da jeg dro derifra ga hun et tydelig ønske om at hun hadde lyst å kjøre seg en tur. Men jeg måtte si at jeg var både sliten og hadde papirarbeid å gjøre for henne, så jeg kunne ikke i dag. Trist når hun ga så tydelig signal om dette ønsket og jeg ikke hadde mulighet til å møte henne på det.

 

Etter en god natt var en ny uke i gang. I dag har jeg hatt besøk fra en som har sett på huset for å gi en pris på maling. Han jeg en gang var gift med, vi spiste middag sammen etter befaringa var unnagjort. Og vi hadde det helt greit trivelig.

Og til slutt denne dagen har jeg vært delvis med i et møte angående et annen familimedlem over telefonen.

Så nå var det mer riktig å sette sin ende i en gul stol framfor å sette føtter i grønne støvler og ut i våt skog. Det får bli i morgen.

 

Nå skal dagens straks brettes fint sammen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Grå grått

 

 

 

Verden er skjult av tåke. Alt sklir enklere uten at jeg har tenkt på det. Jeg er bare i gang.

 

Et glass vann og en snartur innom.

På senga ligger en to-tre antrekk. Snart pakkes alt ned. Utrolig og overraskende har det lagt seg til rette.

I gårkveld tok jeg en oppvisning for meg sjøl, det eller det

Bløtkakekjolen var bare helt håpløs. Magen kosta fram alle rysjer og alle kapper. Så ut som en tegneseriefigur. Jeg grov meg innover klesskapet og oppdaga at skjørtet jeg tenkte på var borte. Hadde det den 17. mai.

Kikka og leita, det var bare borte. En stund spekulerte jeg på om jeg hadde tatt det av meg på tur hjem, hadde jeg hatt et illebefinnende.

Jeg fant det.

Til slutt.

Kan fortelle at det verken var opphengt eller lå i skittentøykurva.

 

Snart går jeg i dusjen, så er jeg på vei. Skal plukke opp ei som gikk på samme folkehøyskolen 10 år før meg.

Jubileum.

Nå gleder jeg meg igjen. Formen er utrolig nok bedre. Virker som at det å spise mindre karbohydrat har en heldig effekt. Men noen få dager gir ingen troverdig konklusjon. Er bare glad for at jeg føler meg bedre, en liten økning av energi blir tatt imot med takknemmelighet.

Hadde en prat med mor i går, at over 30 år med utfordringer som på en måte fortsetter, forsvinner ikke. Sjøl om det øredøvende stresset er borte etter jeg ble pensjonist.

 

Skal bli artig å se de som kommer, noen har jeg sikkert ikke sett på 50 år og andre møtte jeg for 10 år siden. Mange møttes i gårkveld, de la ut bilder med teksten at de hadde blitt unge igjen. Noen lærere kommer, min lærer fra den linja jeg gikk på kommer ikke. Det har vært artig og møtt henne.

 

Nå må jeg «kaste meg rundt» som faren min brukte å si når noe skulle skje.

God helg.

 

 

 

 

 

Sola skinner og himmelen er blå

 

 

Blå, blått og full sol. En må bare ta fram et smil, sjøl om en føler ansiktet krakelerer.

 

x

Kanskje var dagen litt bedre enn i går.

Eller kanskje ikke.

Eksistensielle spørsmål dukker opp. Veit de er helt bortkasta, nå.

Jeg er her og slik er det.

Hva som skjer når og når, er ikke tida til å svare på. Likevel sniker spørsmålene seg inn i tankene. Alt fra maling av huset eller hva som skjer om ti år-.

 

Jeg må komme meg i gang, tenker jeg i et fortvila forsøk på å komme meg ut av dette unyttige.

Jeg må komme meg opp!

 

Så ringer ett av barna, mellomste, endelig hører jeg fra ett til av de.

Yngste ringt i gårkveld, men før det hadde det gått en liten uke uten en prat på telefonen. Hun var på tur til Oslo for å tømme bolig. Hun hørtes sliten ut, grudde seg for jobben.

Fikk denne snappen fra henne fra to uker siden. 

Får jeg bruke den i blogg, spurte jeg. 

 

Screenshot

 

Livet går og jeg rakk aldri å besøke henne mens hun bodde der.

I byen «min»…eller den var vel mer det før.

 

Altså, mellomste som ringte, vi har ofte kontakt, men nå hadde det altså gått en stund. Hun har hatt det travelt, mange folk og mye som skjedde. Først har vi en prat om pusene som kommer inn på rommet mitt og forsvinner ned i en skuff.

Og så gjør jeg det som ikke er så smart, forteller om alt som ikke føles bra for meg. Skikkelig sutrer, endelig er det noen som kan høre på meg…

Om omsorgoppgaver, syke mennesker og alt for lite omgang med folk som løfter-.

Som du forstår dette var ikke så lurt, for da blir jeg en klamp om foten. Noen som roper på forståelse og omsorg.

Av og til har man ingen til slikt og det må en nok være voksen nok til å forstå når det skjer.

Vi avslutta en samtale som ble litt anstrengt.

 

Men sannsynlig hadde jeg også kommet til bunnen denne gangen, av å ha slike følelser. For like etter samtalen skjer en hel rad av hendelser, mens sola skinner fra blå, blå himmel.

Først kommer en hyggelig melding. Så ringer telefonen fra han som hadde ansvaret for reperasjon av taket, at han skulle komme å gi pris på flere drømmer jeg har. En tredelt drøm;  reparere terrassen, eventuell bygge ut til carport. Og det siste punktet, skifte vinduer og sette inn heve/senke dør.

Dette er virkelig en stor drømmer.

 

Kjente jeg måtte slutte, måtte snu, måtte dra meg opp fra tungsinnet. Ta på meg smilet. Kjente det var en motstand, som om ansiktet krakelerte av forsøket.

Det var også på tide at hyggelige ting skjedde.

For vi treger det.

Så får jeg berre gå i gang med å bygge opp for en hyggelig 17.mai i omsorgens tjeneste. Bestemme meg for at det som blir er bra.

 

Etter denne starten på en dag, var jeg plutselig i gang med slikt jeg skulle ha gjort lenge. Vann i både det ene og det andre. Vasking av kopper. Vasking av skuffene på kjøkkenøya. Og siden får jeg kanskje gort en innsats i hagen også.

Sola skinner og himmelen er blå.

 

 

 

 

Grått og rosa, sort og hvitt

 

 

 

Sentrifuga som går og dager som slår… og gir. En turbulent tid er gjennomlevd.

 

 

Ikke slik at den behøver å være flata ut, overhodet ikke. Og redd for at den ikke er.

Men jeg har også hatt fine dager, gode dager og kost meg.

At livet ikke er for pyser stemmer nok.

 

Nå sitter jeg i min gule stol.

Har hatt noen dager i trønderhovedstaden, dager som kom i møte som et svar på at nå var det det jeg skulle.

Søndagen fikk jeg en telefon fra mellomste søster om at nå var det på tide jeg kom oppover. Jeg spurte når hun hadde fri og det hadde hun allerede neste dag, så da ble alt bestemt og avtalt på kort tid. Puser som skulle bli med og en grusom tur for dem. Dagene ble veldig fort fyllt opp og hjemturen ble i går.

Mellomste søster og jeg hadde en fin tid.

 

Det ble noen intense dager, fikk tll et viktig møte og alt virka veldig fint. Neste dag var det likevel virkelig kaos, men en greier å stå og til å med kjøre i bytrafikk når en føler at verden faller sammen og fortvilelsen er større enn stor.

Kraftige ord, faktisk ikke overdrevet, men mer kan ikke skrives.

Turene på Grillstad i grått og rosa.

Blomstefloret.

Lunsj på Flipper, et spisested i området.

Henting av puser som ovehodet ikke ville inn i noe bur og igjen ble fulle av spy og dritt.

Jo da, det har vært turen. Både på godt og vondt.

Hjemme til kaldt hus, fikk skrudd på varme og tent opp.

Laga meg semuljegrynsgrøt og satte på tv’n. Måtte ha det enkelt.

Og så endelig fikk jeg regninga på reperasjon av tak. Holdt på å falle på baken da det viste seg den nesten var halvparten av beløpet jeg hadde fått oppgitt.

Kan jeg greier de andre tinga også, terrassen og utgang fra stua…

Et vilt øyeblikk da jeg fikk dette å vite.

 

Og i dag skal sommerdekk på og sannsynlig får jeg vite kostnaden på de siste «fornøyelsene» med bil, som riktignok ligger en drøy måned tilbake i tid.

Skal også hente markører og kode til turen i fjellet jeg har et ansvar for. Handle for mor og besøke henne.

Avtale ditt og datt, humpe videre på denne veien full av glede og sorg.

 

Livet ass…

 

 

 

 

 

Å gjøre ting aleine

 

 

 

 

En grå tirsdag. Men det skal bli gløtt av sol, sier Yr.

 

 

 

Jeg har sovet lenge og drømt mye. Hadde egentlig lyst til bare å fortsette i drømmeland.

Men her sitter jeg, i min gule stol med en katt ved føttene og en i kurven og med et varmt glass vann. Slik morgenene er nå.

Fin start på en dag.

Jeg tok på hjemmeklær. Brukte de samme i går. Det lukter bål av dem.

I går fikk jeg endelig til å brenne kvist i båpanna, jeg fikk det til å tenne.

Fikk brent en del, men ikke slik at det monna. For det er mye igjen etter tak og vegger ble utbedra på huset.

Nyter dette synet, at jeg endelig har godkjent stige opp til murpipa.

Men det brant bra opp det jeg la oppi. Det var mest hageavfall, egentlig.

Fikk også starta med et bed, la på papp og kvister. Men må bygge opp mye mer ennå. Tenker faktisk bare å ha blomster i bedet.

Kattene trives med å komme ut.

De er noen musefangere, de bar fangsten sin inn og jeg kasta den ut. Pusene var slitne etter endt utedag.

 

Jeg tenkte meg til mor, det viste seg at det besøket ble kort. Men fikk skifta batteri i brannvarsleren som sto å pipa. Muligens jeg må ta turen inn til henne i dag og ha mer tid. Må finne ut hvordan det går med bilen også… den står enda på verksted.

For jeg hadde meldt meg på en samtalegruppe et stykke unna, det var mat og helse som sto på programmet. Hadde gjort et lite forsøk med å få med meg noen, men da jeg ikke lyktes syns jeg det var såpass interessant at jeg ville dra likevel. Jeg kan være litt dårlig til å dra aleine på ting. Syns det kan være nesten litt skummelt.

Men skummelt var det ikke å komme dit. Ble tatt godt imot. Og det ble to interessante timer. Nå var det, overraskende, økonomi på prateprogrammet, samtalene hadde blitt bytta om. Men absolutt interessant og lærerikt. Så drar dit neste mandag også. Kjente det gjorde godt å være med på dette.

 

Nå spørs det om jeg kommer meg ut for å jobbe i hagen i dag. Føler våren må brukes godt.

 

Er du flink til å dra aleine ut på ting du ønsker å delta på?

 

 

 

 

KUK

 

 

Så går turen til neste galleri. Der er det flere utstillinger.

 

 

Vi går inn dørene til KUK. Navnet står for Kjøpmannsgata Ung Kunst og er en gave til Trondheim gitt av billedkunstner Kjell Erik Killi-Olsen.

Mellomste tar en liten dans bakom persienner.

Her er et innlegg fra et tidligere besøk.

 

Vi begynner vandringa.

Utstillingene er Isfjellteknikk av Edvine Larsen og Uten filter som er et kunstprosket med mange kunstnere.

Her er isfjellet, det handler om forgjengelighet og klimakrise.

Der baksida av installasjonen også er med som utstilling.

Denne veggen med små bilder er en studie av mange isfjell.

Papir skåret likt og forskyvet lager effekt.

Bildene facinerer.

Etterpå kommer vi inn i et lokale der bilder fra mange kunstnere er utstilt og utstillingen Uten filter.

Midt i rommet står en gyngestol med en megafon, der det står «bruk meg». Og den oppfordringa tar mellomste. Hun roper ut at det er en kunstutstilling uten av folk i rommet lar seg affektere av det.

Utstillingene handler om ytringfriheten som står under press.

Det siste rommet er nede i hvelvet, der den dystreste innstallasjonen er. Det er en tekstilinstallasjon fra den humaitære katastrofen i Gaza i 2023. I kaoset som oppstår skriver foreldre navnet på barna sine for at idenfikasjon skal være mulig og den ekstreme sårbarheten barn lever under.

En sterk utstilling som er svært ubehagelig.

Vi må ta en pause etter dette, vi føler oss ganske slitne begge to.

 

Men på tur ut kryper mitt «barn» inn i et minigalleri for akkurat barn.

Vi føler vi har sett nok og har behov for en kopp kaffe, så Rosenborg bakeri får et besøk og vi kjøper noen veldig søte boller.

Til slutt er veien opp bakkene som står igjen.

Og vi holder oss på føtter og kan sette oss ned for å ta fram slikt å kunne ta mellom fingrene. Roe ned søndagen.

Her er mitt siste prosjekt.

Besøk på to galleri første søndag i mars må vi si oss fornøyd med.

 

Liker du å gå på utstilling?

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra galleri til galleri

 

 

En søndag i Trondheim må brukes godt. En må ut i sol, ut på is til stående.

 

 

 

Hva vil du?

 

Det er mellomste som spør. Jeg lister opp noe.

Bør komme meg til Ikea, da det er noen ting jeg skulle ha kompletert. Og så BrukOM, absolutt BrukOm.

Kanskje rekker vi noe på lørdag, tror jeg.

 

Akkurat det gjorde vi ikke. Men en tur i den trønderske hovedstaden må brukes.

Jeg kom meg mye senere avgårde enn hva jeg tenkte på lørdag.

Ingen overraskelse, egentlig.

Og så er det så godt ikke å henge i klokkestrengen.

Men utstilling passer fint å få med seg på søndag. Så etter frokost er vi på tur på glatta. Første besøk er på Trøndelag senter for samtidskunst der Veslemøy Lilleeng har en utstilling med navnet Brytningstid.

Der det er fokus på tekstil, gjennbruk og natur.

Fine farger.

Dette teppet er farget blått av urin, som en gang var det blått kom fra.

foto:asbjørg

Vi blir først møtt av en matte av bjørkeris.

Dette er fra tuntreet som blas ned i en storm står det. En lind.

Så gikk turen videre.

Gjennom veiter.

foto:asbjørg

Sammen med mellomste. 

Til neste galleri.