Det er så mye og så mangt, noen dager er overveldende slik at en nesten mister pusten.
Og det er så vått at en blir våt langt i seg sjøl av værmeldingene. For her regner det. Det har regna og det skal regne.
I går kom siste lass med plank til terrassen, så dagen starta med bæring. Nå ligger et gedigent lass under den slitte terrassen.
Fikk også høre om et liv som var for slitent og som satte alle ut.
Fikk også en samtale med et familimedlem som ga håp til tross.
Og så var huset vi hadde flytta fra da vi flytta hit, lagt ut for salg.
Jeg visste allerede i høst at det skulle, så jeg har vært inne på Finn ofte uten at jeg fant det.
Det er mange år siden den flyttinga skjedde for oss, men det var et hus med sjel og det var der barndommen til barna var. Så det var et hus som har betydd. Sjøl om et ekteskap havarerte, sjøl om baksida av syndromatikk begynte å vise seg. Det er fra en periode så sår og så fin at det vanskelig kan beskrives.
Et liv utenfor allfarvei, langs en vei som hadde vært hovedvei.
Mellomste hadde gått ut en vinterkveld, da hadde hun hørt liv og ståk fra hester med vrinsk og tramp lengre nede i veien. Der det hadde vært skysstasjon for hundre år siden. Og det var også energier i huset, et rom som ble til arbeidsrom og siden rotrom, gikk ikke an å være i når det nærma seg midnatt. Da ble det ekkelt slik at nakkehårene begynte å reise seg. Rommet over var også fylt med en type energi.
Men likevel opplevde jeg huset som godt.
Tømmerkassene det besto av og de småruta vinduene, som tok sin tid å vaske.
Åpne kjøkkenvinduet om sommeren og rope på barna at nå var det mat, der de sprang rundt på den store plenen, hoppa på trampoline og hadde all frihet de kunne ønske. Mens jeg sto i kjøkkenvinduet og følte meg som en reklame for Sunda eller Hapå.
Kjøkkenet har forresten blitt bad nå, så jeg fra prospektet. Og arbeidsrommet med energier har blitt kjøkken.
Er det ubehagelige energier i det kjøkkenet spekulerer jeg på?
For huset hadde gjennomgått en enorm renovering. Så det er helt sikkert varmere om vinteren. Tømmerstua i andre etasje, der vi har feira uttallige fødselsdager og familisammenkomster, var delt opp til en liten stue og to soverom.
Soverommet til mellomste sto oppført som uferdig og skulle nok ha blitt til et bad.
Jeg sendte link til alle vi som hadde hatt 9 år i dette huset.
– Det har mista sjela, sa yngste.
Det var bygd nytt inngansparti med veranda, der det aldri er sol.
Her feira vi jonsok ute på gårdsplassen en sommer.
Terrassen vi hadde bygd på baksida var fjerna og lagd en steril grønnsakshage på grus.
Trea langs veien var hogd ned. Det hvite stakittgjerdet var fjerna. Det fine klatretreet også. De gamle hageveiene er nok borte, plenen så plan ut rundt flaggstanga.
Her har mellomste og jeg stilt oss opp klare for å feire 17.. Mang en gang når jeg kom hjem, gikk jeg inn, gjennom stua og ut igjen, der jeg begynte å grave i hagen.
Syriner og mandeltre er borte. Og epletreet som voks oppover veggen utenfor stua er borte.
Og den fantastiske seljen ved uthus og garasje med den fine formen og som viste årstidene så godt, ser ut til å være borte.
Klessnorene langs rekken med trær, der barna hadde sin hemmelige verden er fjerna.
Husker hvor glad jeg var da vi fikk fjerna peisen som ikke ga varme og kjøpt en ny ovn, en etasjeovne som var stilmessig mer riktig til huset.
Her står eldstemann etter en gradering til gult belte i Taekwon-Do.
Det er mange år siden 2007. Han som kjøpte huset da jeg flytta skifta taket, det ble rødt.
Det et anna hus.
Men salget på huset førte meg tilbake til en tid som var.
Da barna var små.
Da man ikke visste alt en vet nå.
Her er mor og far samla på stabburtrappa med alle sine barnebarn.
– Om dere har hatt pengene, har dere vil ha kjøpt huset, spurte jeg.
Svaret var nei.
Og uansett, den tida er omskapt til minner, uansett huset.
Håper det får gode eiere. Og ønsker du å flytte til Orkland og skal ha deg et hus, så er huset her.
♥


























































