En tur ned i kjelleren

 

 

Ferie er ikke bare en dans på roser. Fikk jeg erfare. Følelsene løp avgårde med sinnet mitt.

 

 

 

Nå er jeg ikke så redd over for mine egne følelser.

En får ta en titt på de og tenke over hva som skjer.

 

For midtveis i denne første delen av ferien min gikk jeg bare fullstendig tom.

Alt jeg så for meg, dere vet, rydding, turer og alt som sunt og bra er, ble helt umulig.

Jeg orka ikke ha med noen å gjøre, jeg orka ikke gjøre noe.

Greidde knapt nok å lage meg mat.

Alt jeg foretok meg var en kraftanstrengelse.

Jeg tålte nesten ikke å høre noe før jeg falt i gråt. Gammel sorg pulla opp.

 

I kveld kom jeg meg en tur ut. Gikk en tur rundt fjøset.

De firbeinte kikka på hverandre.

 

 

Det blomstrer mer vilt enn tamt hos meg.

Dette er en matblomster.

Geitrams.

Jeg tok inn for å lage te, fermatere den. Dette var i travelheten før ferien, så de ble stående for lenge – så får prøve neste år.

Blomsten er også fin. Kan lage saft av den.

 

 

Her er en plante jeg lenge har ønska meg.

Svarhyll.

Ennå er det alt for få blomster til å lage hyllblomstersaft.

Men den kommer med blomster i år. Men foreløpig er  ikke treet mer enn meteren.

 

 

Det gjorde godt å gå den lille turen. Få frisk og kald luft.

Jeg fikk dusja da jeg var inne. Har skifta på senga, nesten en uke på overtid. Laga meg kakao.

 

I dag satte jeg på podcast med WebPsykologen.

Jeg liker så godt å høre på han. Hvilke tanker som får lov til å bo i hodene våre. Måten vi lar tanker få virke på. Bakgrunnen for det.

Tenke over, reflektere.

 

 

Travelheten før ferien, og det at jeg må ta jobbeansvar sjøl om jeg har ferie, er ikke av det gode. Jeg må tenke gjennom situasjonen min.

Når det er slik som det har vært, går jeg ned for telling.

Sårbar til grensen mot det deprimerte. Og når kroppen i tillegg er bærer av fysiske og psykiske smerter, blir det nok slik -.

 

Hvordan jeg skal løse dette vet jeg ikke akkurat nå.

Jeg vet dette ene, at jeg ikke vil ha det slik.

Så klart kan en bli lei seg og alt slikt. Det er normalt.

 

Men jeg lever under for stort press, sammenhengen mellom det jeg ser for meg og kapasiteten min, er nokså ubalansert.

Det vet jeg.

Den er ikke av det gode.

Viljen har vært sterk.

Til å gjennomføre.

 

Jeg må ri av dette.

Tristessen og håpløsheten.

Denne gangen.

 

Det er ingen krise, mer interessant.

En prosess.

Kanskje et utviklingstrinn. Så slik kan det være spennende.

 

Men ikke en ønskesituasjon, vi vil da ha det bra. Og for oftest føler jeg at jeg har det.

Vanligvis er det berre dette kjaset med ledda og det som følger med det.

Psyken min er jevn.

 

Men nå måtte jeg en tur i kjelleren.

Jeg fant ut i dag, at jeg bare må la det få lov til å gå igjennom meg. Ikke prøve på å være denne flinke jenta som skal gjøre disse flinke tinga.

Jeg må rydde opp i mitt indre før jeg kan rydde i den ytre verden min…

Noe i den dur.

 

Det er litt bedre i kveld enn i går.

I morgen er det nok enda litt bedre.

 

Tror jeg.

 

 

 

12 kommentarer
    1. høres ikke ut som en god start på ferien ,nesten så du skulle sykmeldt deg og tatt igjen ferien ,en skal jo nyte ferier :=) sender et hav av gode klemmer og håper du kommer deg fort ut av denne tunellen så du kan nyte livet på den andre siden :=) og så er det lov å be om hjelp hvet du

      1. Tusen takk for gode ord. Man må kanskje ned noen ganger, for å komme seg videre. Føler det skjer ting som blir positiv. Har ennå fem uker ferie igjen, men en annen sak er om jeg kanskje burde gjøre noen forandringer. Klem <3

    2. Hei på deg.

      Kjenner meg igjen i det du skriver her. Jeg tror mange av oss har turer innom kjelleren i større eller mindre grad. Jeg har vært der mange ganger, og hatt store problemer å komme meg opp derfra. Men etter hvert har det gått seg til. Jeg har kommet til å bli bedre kjent med meg selv enn jeg kunne tenke meg noen sinne 😀
      Så jeg starter tidlig å analysere – hva skjer nå liksom.—- Kjenner på tankene som vil dra meg ned og jobber med de. Kjenner til dette med å ville så mye mer – er inne i en virvelvind som på en måte ikke tar slutt……. men så står du der brått og nesten ikke får puste.
      Jeg har det litt slik nå. Har gått inn med alt jeg har i ti dager med besøk i hjemmet. Og nå kjenner jeg på utmattelsen når stillheten senket seg. Jeg gjorde for mye denne gangen også…….
      Det gode er at vi er klar over – og tar tak i 🙂

      Hylleblomst-saft har jeg laget tre år på rad – men nå dropper jeg det. For siste året blei mislykka – tror jeg lot det stå for lenge – så safta mugla rett og slett……… 🙁 Men det er morsomt å lage 😀

      Ønsker deg gode dager – og sakte men sikkert lysner det 🙂

      1. Hei, så fin en kommentar. Det er godt å bli kjent med seg sjøl, egentlig. Men det kan koste. Alt dette vi tror vi er. Og ikke minst, det vi tror vi MÅ. Oftest er det vel en sjøl som legg disse byrden på skuldrene sine. Denne idéen om noe perfekt. Men utviklingen er spennende. Hvordan en kan snu dette. Tar tak, som du sier :). For det må vi. Håper du får hvilt og kommet deg raskt. Gleden over natur og ta bilder, den deler vi, tror jeg. Det gir i hvert fall meg stor glede.
        Du har laget saft av hylleblomst, det er så godt. Mye en kan bruke til mat i naturen.
        Takk, dagene blir greie igjen, men må nok gjøre noen forandringer. Kjenner det er allerede bedre i dag, men vil ikke mist ettertanken – for den er veien til handling. Klem <3

    3. Så fint svar <3 Ettertanken….. veien til handling <3 Ja vi deler nok interessen for naturen. Den gir meg fred. Jeg sier ofte at "Naturen er min kirke" 🙂 Så naturen; stillheten den gir, fargene, utfordringene……… ja alt….. elsker jeg 🙂

      klem og gode dager til deg

    4. Isj..man vil jo helt ha overskudd og gjøre fine ting.. å ha det bra ! Men sånn er det ikke alltid.. greit å kjenne på di ulike følelsene..og greit å være møkka lei noen ganger.. Håper det fortsetter i positiv retning og at du får mange fine sommerdager der du kan kose deg og gjøre ting som er bra for deg.. Fine sommerlige bilder i alle fall.. Stor klem og god helg <3

      1. Takk skal du ha. Ja vi må ta det som kommer, hver dag og alltid. Og se at tross for at det er tungt, er det likevel mye bra – til og med i det tunge. Og så vet en det er mye bra i vente. Stor klem tilbake<3

    5. Uffameg. Tror deg ofte er sånn at det stopper helt opp når man endelig kan hvile…. håper du får landa det og kan nyte resten av ferien! En stor klem til deg <3

      1. Takk, er allerede mye bedre. Er bare noen dager igjen av denne ferie, men etter en måned har jeg tre uker til. Ellers er det interessant å rydde i tanker. Stor klem tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg