Om å være en elefant, eller noe helt anna

 

 

 

Det er sakt at en skal ta elefanten stykkevis og delt, ikke alt på en gang. Eller var det den unevnelige elefanten i rommet…

 

Bildet er tatt av Roel Roelofs fra Pixabay

 

Som barn var jeg ikke så opptatt av slik tankegang. Men det jeg var opptatt av var støttennene.

Noe så fantastisk.

Så planen min, når jeg ble stor, var å bli en elefant med store, flotte støttenner.

 

Nå ble jeg ikke det.

Jeg vet nesten ikke hva jeg ble.

Mer en potet, kanskje.

Jeg ble vel en utgave av et menneske i alle fall,  så ikke elefant. Et menneske som prøver å forstå at elefanten må tas stykkevis og delt.

 

I går møtte jeg noen som hadde blitt noe anna som fascinerer. 

Forfatter.

Disiplinen, kunnskapen…tror spesielt kunnskapen imponerer. Og ja, jeg vet om reachers, men likevel, likevel må du vite en hel del.

Troverdigheten.

 

Likevel; For en tid tilbake las jeg noen bøker av en forfatter som hadde samme måte å uttrykke seg på om det var advokaten eller uteliggeren som snakka, det ødela handlinga for meg. Så alle er ikke like fascinerende.

 

Men det å skrive…hva med tida, er det nåtid eller fortid-.

Hva med å skifte tid som et språklig virkemiddel…

Hvilken vinkling, skal en skrive allvitende eller bruke personlig pronomen.

Dette er så interessant, tror jeg har kunnet sittet i timevis og hørt på slikt.

 

Det var Mikkel Bugge som snakka om boka “Et liv forbi”, både av og med Helga Flatland. Jeg har ikke lest noe av henne, men nå skal jeg.

 

 

Veldig fin måte å avslutte en dag på.

 

 

Det vil si, da jeg kom hjem gikk jeg i full fart rundt huset, hadde lasta ned en app om hurtig gange i 10 minutter.

Skuffelsen var stor da jeg så at jeg hadde ikke gått fort nok, lenge nok, sjøl om jeg gikk fort mye lengre enn 10 minutter.

Derfor prøver jeg på igjen i dag, etter jobb.

 

 

Og mellom jobben og forfatterpraten, fikk jeg besøkt mor. Hun hadde vært alene hele helga og var sulten på folk. Hun var lite begeistra av at jeg ikke var sulten på sukker.

Noen få ganger kan jeg så klart-, men de aller fleste dagene må jeg likevel unngå søtt.

Det er faktisk ikke noe savn.

Hun forstår dette med forstanden sin, men følelsene forstår det ikke helt. Det er så knyttet opp i mot gjestfrihet og det å kose seg. Men hun venner seg nok til det. Glad for besøk var hun likevel.

 

 

I dag håper jeg å bli ferdig med det jeg skal tidlig.  For dagen skal nytes når jeg kommer hjem. Så fint vær som det er på årets første sommerdag.

Kanskje jeg skal ta fram solstolene, slange meg i den ene, med en bok…

 

Og litt elefant ble jeg likevel, riktignok uten støttenner. Men satser på at solstolen bærer meg i år også.

 

 

10 kommentarer
    1. nei elefant er du nok ikke ,og sukker skal vi alle være forsiktige med ,min svigermor skjønner heller ikke dette med att vi ikke skal ha sukker hver gang vi kommer innom døren ,for litt hver gang blir fort mye i det store sammenheng ,får håpe du får nyte solstolen etter jobben ,jeg skal ut og nyte solen om noen få strakser

      1. Er nok vanskelig for den eldre generasjonen å forstå slikt, tror jeg. Det er helt nydelig nå, så heldig med været. Fikk en liten stund i solstolen. Nå skal jeg dukke inn i et arbeid innehuses, har ansvaret for et seminar i kveld…så håper jeg greier og ha kontroll på det jeg må. Fin dag til deg :).

    2. En vakker fortelling, med interessante vinklinger. Forfattere&elefanter i skjønn forening. Språk er fascinerende. Jeg skulle gjerne viet mer tid på skriving. Men sånn ble det ikke. 🤗 kos deg i godværet

      1. Tusen takk for en fin kommentar. Ja, jeg er veldig glad i språket, og vi er aldri for gammel til å vie, i hvert fall noe tid til det :). Ønsker deg en nydelig sommerdag :).

    3. Spennende med skriving – uttrykksformer og alt! Var sikkert veldig interessant! Du rekker masse – snill og god er du! Ingen elefant vaffal 🙂

      1. Takk for fin kommentar. Onsdagskvelden var hektisk, men nå har jeg fri til mandag<3. Ønsker deg også en veldig fin dag. <3 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg