Fisk i fri dressur

 

 

Hører du til de som liker fisk? Det gjør jeg.

 

 

 

Og fersk fisk er desidert best.

Så da jeg får en melding på mobilen om jeg ville ha nydratt fisk, er svaret et klart JA!

 

Det var en nabo som hadde vært ute på bølgene.

 

 

Jeg får overlevert, rensa, oppdelte stykker av sei.

Hun begynner å si noe-, uten å si det ferdig.

 

Jeg skjønner hun nok tenkte å si at det sikkert var nok til flere.

 

Tenkte hun på foreldra mine?

Tenkte hun på søsteren min i etasjen under?

 

 

Jeg ser på fisken og ser at det er mange stykker, mye mer enn hva jeg har bruk for. Så jeg går inn og slår opp på nettet, leser oppskrifter. De fleste handler om å steke file.

 

Jeg koker.

 

Finner en oppskrift der det er brukt hvitvinsedikk i stedet for vanlig edikk, og pepperkorn, salt og laurbærblad. Koker opp og lar den trekke noen minutter.

Finner ett sted at det står at det er godt med majones med kapers i, finner en annen oppskrift  med smør og sitronskall, sitronsaft og dill.

Jeg lager aioli med kapers.

 

Ringer foreldre mine.

Sender melding til henne i leiligheten under.

 

Alle tre vil gjerne spise sammen med meg.

 

Vi som bor her i huset kjøre innover til foreldra mine med den kokte seien og aiolien.

 

 

Lager smøret, men finner ikke dill, så tar i kruspersille i stedet.

Med nypoteter og gulrot al dente, funker det som en fele.

 

Vi spiser, vi nyter og skryter.

Smak er en glede, og vi tar gleden helt ut der rundt middagsbordet.

 

Jeg sender melding tilbake til fiskeren.

Etterpå.

Får tilbake medling om at hun fikk nesten tårer i øynene.

Hun som gledet oss.

En helt vanlig dag i en vanlig uke.

Slik kan det gå med fisk i fri dressur.

 

 

 

Hvordan liker du best å tilberede fisken, om du hører til dem som er liker i fisk?

 

 

10 kommentarer
    1. Veldig glad i fisk..og det hørtes helt nydelig ut slik du lagde det til… nam ! Fint at flere fikk kost seg også… Pleier mest å steke rød fisk i form i ovnen..hvit fisk trekker jeg i vann som regel… men her blir det mest fisk fra butikken da.. Vakre bilder her og kult bilde i headeren… Klem og fin dag videre <3

      1. Ja, det smakte :). Blir egentlig fisk mest fra butikk her også.
        Takk, fant ut det var på tide med en ny header, den siste la jeg inn bare for å få bort tidlig-vår-bildet. Tegningen jeg la inn irriterte meg hver gang jeg gikk inn på bloggen, så nå føles det mye bedre :):). Riktig fin dag til deg. Klem <3.

    2. Å så heldig du var – og så snill du er som fikset en familiemiddag! Jeg spiser gjerne kokt fisk, men liker nok best stekt – eller i folie………. nammmm….. klem <3

    3. Så hyggelig det høres ut, og så kjekt av naboen å ordne! ❤️ Måltidet hørtes aldeles himmelsk ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg