Tanker fra én blogger

 

 

 

Så er det påskeferie en uke. Akkurat det er godt.

 

 

 

Når jeg blogger kommer alltid orda lett, jeg har likt å skrive. Blogginga har hatt en viktig dimensjon.

For meg.

I dag ble det vanskelig, jeg ville skrive et lett innlegg om å ha påskeferie. Om noe som var gult og fint.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det eneste jeg får opp er tanker rundt blogginga mi.

 

 

Starten min er for mange år siden. 

Jeg starta for å speile meg sjøl.

For å legge fram tanker og for å se om jeg fikk respons.

Det var det viktige.

 

Jeg fikk pes fordi jeg blogga.

Ikke av de inne på bloggen.

Dette var en utrivelig og lærerik periode for meg.

Det ble aldri skrevet direkte om problema jeg hadde, for egentlig forsto jeg dem ikke sjøl, jeg ønska bare å finne fram. Det hadde bare vært så mange forandringer i livet mitt.  Det var heller ikke snakk om den store dramatikken i det jeg skrev. Det ble ikke spurt om hvorfor jeg valgte å skrive, jeg ble bare lagt lokk på. For den plassen jeg tok var ikke ønska av omgivelser. 

 

Denne bloggen her har jeg hatt i mange år nå. Det første innlegget ble posta januar 2014. Gikk veien om å linke til en annen bloggplattform en periode. Grunnen til at jeg ikke stoppa å blogge var at barna mine ba om at jeg ikke måtte slutte blogginga.

Jeg har to ganger skifta, de to andre ble lagt ned.

De to var ikke så ulike den jeg har nå.

 

 

Som sagt har blogging vært et behov for å få overblikk over livet. Kanskje få korreksjoner over tankemønster. Kanskje treffe andre som gjenkjente noe i orda mine.

Det har aldri blitt skrevet for massene, for plasseringer, for provokasjon, for å komme høyt opp på en toppliste.

 

Jeg deler så godt som aldri på den åpne facebookprofilen min blogginnlegg, jeg deler lite generelt der. Deler bare i de lukka gruppene jeg er medlem i. 

Jeg vil ikke ha andre lesere enn de som ønsker det.

Jeg har fått kommentar fra folk som kjenner meg at de tror at jeg forventer at de skal følge, og at jeg blir sikkert skuffa når de ikke gjør.

Nei, jeg blir ikke det.

Jeg ønsker ikke folk skal lese om de ikke ønsker det ut fra seg sjøl.

 

 

Jeg leser heller ikke blogger for annet enn å lære mer om mennesker. Om deres ståsted og syn på tilværelsen. 

Jeg har lært, lest og lært. Om mangfoldet, om å se bakom den første reaksjonen jeg få av en blogger. 

 

 

Bunny har skrevet en del om oss bloggere i det siste, om hva det blir skrevet om. Det er absolutt interessant og reflektere over.

Han har ofte en skarp tone, men samtidig et varmt hjerte. Og han har et ønske. Få tilbake storhetstida i bloggverden.

Bunny er en av de jeg lærte meg å like.

 

 

Jeg, en god voksen dame som har malt meg fast i et hjørne i livets store hus, der mulighetene er skjult om dagen.  Dette er dessverre ingen overdrivelse, om enn så inderlig jeg har ønsket det var.

Jeg har ingen ambisjoner om å få horder inn på mine skriverier. Ingen ønsker heller, da har jeg skrevet annerledes. Jeg skriver bare et omriss om hvordan et liv kan være. Mitt liv. Vi er mange liv her inne.

 

Nå er det bare et par jeg har sett som syns det er alt for mange som skriver uinteressante blogginnlegg. Blomster og dagbøker. At det er for mange “husmødrer”. Uttalelser som fikk meg til å tenke over hvordan begrepa brukes.

En ting er i hvert fall sikkert, å bruke ordet husmødrer er ingen hedersbetegnelse i omtalen. 

 

 

Nå må folk få mene det de vil.

Og føle det de vil.

Ikke minst skrive det de vil.

Det er ikke min rolle å forandre her. Tror faktisk ikke jeg har kunnskap om algoritmene i livet, hva som skal til for å treffe den store hop til å gå inn på et nettsted de kanskje ikke en gang vet eksisterer. 

 

Jeg skriver nok i stor grad med hjertet gjennom fingrene når jeg trykker taster.

Nå føler jeg for å tenke meg om.

For jeg ble dessverre påvirka, eller kanskje heldigvis-, av innlegg i helga. 

Såpass mye at disse orda kom ut. Jeg ble virvla opp og har ikke landa ennå.

 

Jeg får bare tenke meg om… 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Fine tanker om blogging 🙂 Du er jo sååå god til å formidle.. jeg tenker også at mange/noen av di som er innom bloggen min syns det er litt “teit” at ei på min alder blogger.. noen ganger “føler”jeg litt på det..andre ganger blåser jeg i hva andre tenker.. og her på bloggen føler man seg jo på lik linje med andre med samme “interesse2.. Oppdateringer fra hverdagslivet liker jeg mye bedre på blogg en store temaer og viktige nyheter.. det følger jeg med på andre steder… Riktig god påske til deg og dine <3

      1. Tusen takk for fine ord <3. Tror det er veldig mange som er glad i din sin blogg, du er i en særstilling med alle flotte antrekk og fine bilder. Tenker det må være plass til alle aldrer, både her og i samfunnet ellers. Enig, jeg liker også de personlige bloggene best. Takk det samme. Håper du får en frisk påske. Klem<3

    2. Dette var fine tanker igjen, og du er virkelig god til å sette ord på tankene dine!

      Og det er nesten som å lese mine egne tanker rundt dette. Vi er jo i nesten samme alder, og har kanskje følt på litt av det samme etter mange av innleggene i helga. Jeg klarte ikke dy meg, og måtte kommentere litt, men som det så fikk det meg også til å tenke litt. Jeg kommer til å fortsette som før, og kanskje bruke det jeg lærte av dette til flere andre tanker og innlegg også. Vi har blogga like lenge, for jeg begynte også i 2014 om jeg ikke husker feil, og har vært innom et par plattformer også. har fortsatt bloggen på Nouw. 🙂

      Som deg, så har jeg valgt å ikke dele på mine private facebook og insta sider, bare på et par bloggrupper. Jeg har også fått litt slike kommentarer. Jeg er for kjedelig 😉

      Fortsett å blogge slik du gjør, jeg liker bloggen din godt! god klem <3

      1. Tusen takk Heidi for en fin kommentar. Du har vært på Nouw ja, den inne var det litt vanskeligere å følge, syns jeg. Jeg hadde disse to bloggene før denne jeg har nå, den ene valgte jeg å ha anonym for å skrive litt friere. Den ble funnet og jeg fikk beskjed om ta den bort. Fikk en større kunnskap om mangfoldet blant oss mennesker. Ja, ja, er noen år siden nå.
        Du har vel ikke fått direkte kommentarer om at du er kjedelig vel… Din blogg har jeg også tenkt jeg vil lese bakover i, fordi jeg syns du har hatt et spennende liv.
        Ja, jeg fortsetter – takket være deg og de andre, alle fine kommentarer gjorde at jeg kom meg raskere opp av den dolpa jeg havna i etter helga. Klem <3

    3. Fine tanker og godt skrevet! Jeg har tenkt på mye av det samme – men, om jeg er for kjedelig så får det bare være! Jeg stortrives og jeg skriver om akkurat det jeg vil og som interesserer meg! Og antall lesere øker faktisk….! Jeg er glad i bloggen din – bare fortsett du! Klem <3

      1. Tusen takk, Margrethe. Din blogg er virkelig dedikert og du har et så godt blikk for detaljer. Du formidler kunnskap. Så skjønner godt at lesertallet ditt øker. Du har ingen kjedelig blogg. Takket være alle fine kommentar jeg fikk her nå, så har jeg stabla meg på føttene igjen. Varm klem <3

    4. det er godt att jentene dine ba deg fortsette ,for hvorfor skal en slutte bare fordi noen andre mener det ,nei vi er forskjellige og ingen liker alt men alle like noe ,det er st stort mangfall blandt bloggere og en leser no bare det en selv vil :=) ha en fin påske da ,i morgen reiser vi til Trøndelag og blir der noen dager

      1. Det er sant, vi liker ikke alle det samme og enig med deg om at det er et mangfold. Takk, riktig fin påske til deg også. Så koselig med en Trøndelagstur, det har vært hyggelig og treftes en gang du skal nordover. <3

    5. Veldig flott innlegg 😊 Har jo også blogga i mange år, og kjent litt på det at jeg blir sett litt rart på, og ikke vil pushe bloggen min på folk som ikke vil lese.. men i den seinere tid har jeg begynt å dele linken “over alt” for jeg innsett at folk er ikke tvunget til å lese, uansett hvor jeg måtte finne på å dele bloggen.. de leser det de har lyst til..og plutselig er det noen som faktisk kan kjenne seg igjen i det jeg skriver, og kanskje tenke “kan hun, kan jeg”.. 😊
      Håper du får en riktig fin onsdag 🥰

      1. Jeg er helt overvelda over alle fine kommentarer. Tusen takk <3.
        Du har blitt tøffere skjønner jeg. Det er det som er så fint, at en kan skrive og at folk skjønner man ikke er alene om tanker, følelser og opplevelser og kan tørre mer.
        Dagen har gått fint, fort og så var den over, ferdig, finito :D. Øsker deg nydelige påskedager <3.

    6. Bloggen din er så fin, og du skriver så bra om tankene dine. Heldigvis finnes de ingen regler for hva man kan blogge om, det blir det man føler for. Noen skriver om følelser og ting som er tungt og vanskelig, mens andre igjen (som meg) bruker den mer som en dagbok uten å utlevere meg for mye. Jeg opprettet denne bloggen for 13 år siden, og når jeg leser de tynne korte innleggene må jeg nesten smile. Har heldigvis kommet litt lenger 😉 Husker veldig godt hvordan, spesielt kollegene, himlet med øynene når jeg fortalte at jeg hadde en blogg. Det syntes de var noe tullete greier… Veldig fint at du ikke sluttet å blogge 🥰 Håper du får en fin onsdag og påske 🐣

      1. Tusen takk, føler nesten som jeg har vært på fisketur etter kompliment, det var jeg overhodet ikke – så er overvelda <3.
        Det er lærerikt å skrive, både hvordan en velger å formulere seg, hva en velger å skrive om, lærerikt og utviklende. Ja, det er nok en del folk som ikke skjønner dette med blogg, hvorfor en ønsker å skrive. Nei, jeg slutter ikke…og jeg kom meg fort i gang igjen. I går tenkte jeg at nå må jeg bare la skrivinga vente en stund. Men så er jeg i farta igjen. Glad jeg ble kjent med deg. Klem <3

    7. Noen ganger så tenker man litt ekstra over meningen med å blogge, jeg begynte for det første fordi jeg er utrolig glad i å skrive, men det ble en slags terapi i hverdagen min. Ikke visste jeg at det skulle før så mye godt med seg med tanke på alle dere jeg føler jeg har lært å kjenne. Opplevde så klart motstand jeg også (ikke bloggere) på hvorfor jeg delte så mye osv. Svaret var enkelt, fordi jeg kan! Det er min blogg, mitt valg og MINE tanker💛

      Liker din blogg og har alltid gjort det

      Klem klem og GOD PÅSKE🐣

      1. Slik var det for meg også, både gleden over å skrive og en type terapi. Så enig, man blir “kjent” med så mange fine, nye mennesker. Tusen takk til deg også, som jeg har skrevet over her, overvelda over alle fine kommentarene.
        Du vet du har ‘solskinn’ i din blogg, for det har du.
        Riktig god påske til deg og gjengen din. Klem <3

    8. Henger meg på det som annebe sier, du er så veldig god på å formidle… og det håper jeg du fortsetter med her.
      Ønsker deg en fortsatt fin påskeferie med alt den kan romme av positive tanker og ting.

    9. Så fint skrevet. Vi blogger nok ganske likt. Det er godt å være her, og ikke dele innlegg på fjesboka. Jeg bryr meg heller ikke så mye om den lista. Jeg har mine lesere og de jeg leser, og det er godt. Deg leser jeg mer enn gjerne. Vi får heldigvis lov til å gjøre som vi vil her inne. Ønsker deg fine og mange bloggår framover. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg