Novembertur, grå, men likevel vakker

 

 

 

 

En virkelig grå dag på besøk i livet mitt. Det er atter helg og den fyker gjennom tilværelsen som vanlig.

 

 

 

 

Enda er søndagen er igjen.

Jeg sitter i stolen min og drikker limen min.

Etterpå blir det en shot.

En shot av ingefær og sitron, måtte lage en ny omgang.

Besøket mitt snufsa og trengte det også. 

Jeg må også skrive litt om den dagen det snurra seg litt vel mye til.

Er ofte slik at hendelser kommer i flokk. Også når det ikke vil seg.

Denne historiens starta med melk som hadde gått ut på datoen.

Gikk derfor i gang med boller, greit å ha i fryseren. Jeg lager deigen på slump. Det viser seg at den er dårlig til å heve seg.

Men til slutt må jeg nesten bake ut. Setter det ene brettet på damp for å få de til og heve seg, uten at det hjelper.

Var smøret for varmt da jeg slo det i, spekulerer jeg på. Drepte jeg gjærbakteriene.

Setter det ene brettet inn i ovnen for steiking. Men en mistanke begynner å surre…

Kikker i kjøleskapet og da skjønner jeg-, jeg hadde glemt å ha i gjær.

 

Så bollene fikk en annen konsistens enn boller bruker, men på en måte fungerte de helt greit sjøl om de var små og kompakte.

I går ville de unge, som kom på fredag, ut å gå.

Jeg foreslo at jeg kunne kjøre opp på setra og en gåtur rundt Sandvatnet.

Og slik ble det.

Vi tok turen rundt vannet først.

Det var svært lett å gå i marka med litt frost i bakken.

 

 

Nede ved vatnet hadde isen begynt å legge seg.

Og det var områder i skogen som var isete, så en måtte se seg for.

Naturen er blakk, det betyr fargeløst.

Eller… de grønne furtutrea er veldig grønne.

Nede ved vannkanten lå isen.

Grafisk med nakne grener som strekke seg ut over vannet.

Blir fascinert av lyset og den ‘stille fargen’ i naturen.

Sand, vann og is.

Og de to som var med dannet baktropp.

Gutten som har blitt mann, blir gutt igjen.

Han sklir, rutsjer, tester isen på vannet.

Vi er ved enden. Skal vi snu for å gå samme vei tilbake eller se om vi kan komme oss over elva.

Det viser seg at vi kommer oss over, litt vått og litt glatt, men det gikk.

Sola hadde også kommet fram og lyste opp fjella.

Veien tilbake ble mye lettere å gå, men kroppen min protesterer også mer.

Når jeg setter meg inn bilen ser jeg en rød og bustete dame, må nesten bare le av meg sjøl.

Etterpå drar jeg på butikken slik, som et ekte skogtroll.

Ser folk kaster blikk, men kjenner at det bryr jeg meg fint lite om.

 

Men først drar vi innom setra. Spør sønnen om han kan ta ned trea som har vokst opp på setertaket.

Det er ikke så heldig at det vokser tre på et tak.

Arkivbilde fra 22. juli 2022

 

I mens koker jeg opp vann inne, så vi får i oss litt varmt å drikke. For vinden var så med oss på hele turen at jeg nesten ble litt svimmel.

Likevel, det gjorde godt med en novembertur.

Snart er veien opp uframkommelig utenom med snøskuter eller ski. Så det betyr at neste tur nok ikke blir før til våren.

 

Takk til deg som ble med på tur.

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Ja nå har de fine høstfargene falmet. Snøfallet her over gjorde sitt til at det skjedde 😉 Det å glemme å ha i gjæren har jammen meg jeg glemt en gang også. Hadde i fersk, så jeg skulle bruke tørr. Den pakken ble igjen skapet og bollene ble kompakte men gode på smak 😉 Fin tur dere fikk dere. Ønsker deg en fortsatt fin søndag, klems 🤗

      1. Ja, det falmer…men våren nærmer seg også, men jul først <3
        Ha, ha, du har også opplevd dette med gjær og ja, de ble helt fine i smaken.
        Tusen takk, turen er av den sorten som blir finere etterpå. Nyt mandagen. Klem<3

    2. Boller uten gjær hadde funket for meg, for magen min tåler ikke hevemidler. Har funnet ut av surdeig delvis kan tolereres. 😀 Kanskje er det lite farger i naturen, men vakkert er det uansett. Artig bilde av deg som skogtroll, og den setra di er helt magisk! Stilig med trær på taket, men ikke så lurt. 🙂

      1. Surdeig er best, hadde en stund stående starter… men den må arbeides så mye med, så kasta den til slutt. Det gikk helt greit å ikke bruke gjær for smakens skyld.
        Fargene er så sarte sammen med lyset blir naturen fin nå også. Er veldig glad for at trea er nede. Tok forresten alt med ned, ett av trea er et perfekt juletre 🙂

    3. du er herlige :=) og den turen var nydelige ,fin hytte du har også ,nei trær skal ikke vokse oppå hustaka ,nesten litt synd du ikke kom deg opp til jul så kunne du tatt treet til juletre for vakkert var det

      1. Skal se om jeg kan greie å bevare trea, det ene kan jeg bruke ved inngangen, tenker jeg. Setra er veldig lita, men veldig god å være i <3

    4. Den stille fargen i naturen 🙂 Den gir meg også fred 🙂
      Vakkert på setre og med et tre på taket – fotomotiv – men ikke så heldig nei 🙂

      Lag deg en god mandag og ei god ny uke <3 klems

      1. Ja, «stille farger» er et veldig riktig uttrykk. De trea har fått stått lenge, så de vokser så tett. Det ene er verdens mest perfekte juletre.
        Takk, dette blir en mandag med ny start, Riktig fin mandag til deg også. Klem <3

    5. Herlige skogtrollet 😍
      Fine bilder av turen deres, og kanskje det blir tur til setra neste år 😉
      Takk for at jeg fikk være med gjennom bildene 😀 God mandag! Klem ❤️

      1. Neste år må det bli setertur, du blir med? Nesten som vi kan ha rukket det i år også, men sikkert for ambisiøst for oss.
        Koselig du ble med på bildeturen. Ja, jeg var et skogtroll og blikkene på butikken etterpå var morsomme, deilig å ikke la seg hefte med dem 😀
        Klem <3

        1. Vi kunne sikkert rukket det, men det blir for ambisiøst for meg nå ja 😉
          Er det ikke herlig å bare blåse i det, og gå slik? Jeg synes det er godt noen ganger 😀 Gjorde mye det da vi bodde på Flatåsen, gikk tur, trena, og innom butikken etterpå. har da ingenting å se det 😉
          Klem til deg <3

      1. Så koselig, Randi. Syntes den skliinga var skummel jeg også. Men det var visst ganske tykk is innmed land virka det som. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg