Saltvann i håret og vind i seila

Reklame |

 

 

 

Noen turer virker finere enn andre. Sjø og hav nesten uansett årstid, er spetakulært.

 

 

 

Det jeg skal skrive om i dag tar oss tilbake til påska i år.

Merker det reklame, sjøl om jeg ikke får noe tilbake- eller er bedt om å skrive dette innlegget.

 

Grunnen er at sønnen min fikk være med på en tur.

Jeg skrev tidligere at jeg skulle skrive om turen.

Det er bilder fra turen jeg får dele, og han som forteller om opplevelsen.

Litt morsomt egentlig, der jeg kan være full av superlativer var han nøktern. 

 

Fin tur, sa han på spørsmålet om hvordan turen hadde vært.  

 

 

Den starta i Tromsø.

Der han gikk ombord i en seilbåt.

 

foto: are

Det er et ungt par som selger seilturer, der de beveger seg geografisk fra Midtnorge til Nordnorge.

 

På turen ble det fiska , fikk være med å filetere før den ble tilberedt og spist.

 

 

Første natta fortøyde båten i en bukt utenfor Senja.

 

Det var godt å være med, forteller han.

 

Det var fint alt, naturen og det å være på sjøen.

Da de våkna første morgen ble det dykka etter kamskjell, men fant ingen skjell.

Seglet ble heisa.

Og det ble en del sjøgang.

 

Jeg spydde opp fyrstekake, smilte sønnen.

 

Tror det var den eneste gangen magen gjorde opprør.

Har hørt det er slik-, en må igjennom en slik runde, så er en herda på sjøgangen.

 

Fra Senja gikk turen til Svolvær.

 

foto: are

 

Det var bølger og overskya.

De gikk på land der de tok turen opp mot Svolværgeita, men ikke helt opp på toppen på grunn av snø og is.  

 

foto: are

Ikke hadde de med klatreutstyr heller.

Utsikta var uansett fin.

 

 

 

Jeg klatra opp i masta på seilbåten, forteller sønnen.

 

 

Om kvelden var de på isbar, det er den eldste isbaren og heter Macic ice.

Der var det 7 minus og den har helårs drift.

 

foto: are

Neste dag seilte de videre til Henningsvær.

Der gikk de på land og tok badstue, han bada og så vidt fortalte eldstemann.

 

 

Etter dette gikk seilasen til Stamsund.

Der leide de bil og kjørte ned mot Å.

 

 

Det ble et besøk ved vikingmuseum på Borg, Lofotr Vikingmuseum.

Fikk også prøvd brynje.

 

 

På Unstad prøvde de på surfing.

 

foro: drone

 

Deretter gikk turen videre og de ankra opp en og en halv times tid utenfor Bodø.

Ved en strand som var som et strek tok sønnen min turen opp på en klippe.

 

foto: are

 

Dagen etter seilte de inn til Bodø og så var turen over.

 

Fin tur, får lyst på seilbåt, sa sønnen etter turen.

 

foto: are

 

Og så meldte han seg inn i en seilklubb.

Kort og enkel fortelling fortalt nøktern av sønnen.

 

 

 

I disse dager annonserer RaidoJourneys nye turer.

Og her er facebook sida.

 

Fordi eldstemann hadde en så fin opplevelse og fikk være med på denne turen ville jeg dele dette.

Kanskje noen av dere liker seiling og kan tenke seg en tur.

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Nydelige bilder fra turen hans og mange av dem er bekjente for meg.🤗
      Godt å høre at alt gikk bra og at han var fornøyd med turen.
      Innholdsrik og spennende på en og samme tid.😊En tur for de som har lyst til å oppleve mye. Kanskje de må være i litt god form også?
      En fin søndagskveld til deg.🤗

      1. Det kan jeg tenke meg at du kjenner deg igjen, ja. Han var storveies fornøyd :).
        Dette er nok opplevelsestur for de spreke, tror nok det jeg også.
        Takk, håper du også har hatt en fin søndagskveld :).

    2. Det var litt av en flott tur han var med på, og den naturen da 🥰 Selv er jeg jo verdens største landkrabbe, og liker helst fast grunn under føttene. Liker meg godt ved sjøen, bare ikke oppå den 😉 Ha en fortsatt fin søndag 🤗

    3. Så koselig vi fikk være med på turen! Herlig der oppe i nord. Jeg har så vidt vært ute på sjøen i Bodøområdet med liten båt. Vi hadde snekke i mange år, men jeg kom meg også på seiltur noen ganger. Vakkert å heise seil og følge vindene. Sjøsyk har jeg vært uendelig mange ganger siden jeg fikk krystallsyke, men det er så fine tabletter å få i dag at det har gått fint bare jeg startet med det. Dette er det sikkert mange som har lyst til å oppleve. Flott rapport! Klemsiklem.:)

      1. Så koselig du ville være med :). Herlig med båt og sjø. Finnes det tabletter for sjøsyke ja, ikke så rart det finnes. Det finnes vel slikt for andre bevegelser man blir kvalme av. Så du har hatt krystallsyke altså. Kjedelig at det fører til mer problemer. Tror absolutt dette er fine turer :). Klem <3

    4. Deeer var turen jeg har gått og venta på, ja 🤩 Husker jo du fortalte at du skulle skrive litt om den – og siden jeg har vært veldig av og på i det siste, trudde jeg at jeg hadde gått glipp av den..
      En skikkelig herlig tur han fikk – og det er så moro å lese om “mine” steder – Svolvær og Lofoten, der jeg er lokalkjent. Kult at de var på Magic Ice og vikingmuseet, da. Skikkelig flotte steder begge de 😊 Bodø derimot er jeg ikke fullt så kjent.
      Du får si takk til sønnen din også for at han ville dele historia 😊

    5. Takk for kommentar og det skal jeg si ham :). Han hadde en fantastisk tur, vi tenkte å dra opp i sommer – men vi får det ikke til å gå opp med feriene til alle. Trenger god tid. Må med skam tilstå at jeg ikke har vært nordover siden jeg var rundt ett år. Så artig at du er kjent i området, ja jeg har vel forstått det av innlegga du deler. En fantastisk natur. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg