Eg er liksom berre her

Dagane går. Dagar fulle av haust. Eg fann ut noko i dag.

Eg tenkte å delta i ein konkurranse. Så eg leita etter bilete som skulle passa til den. Da kom eg over ein minnepenn med gamle bilete. Det viste seg at eg fekk ikkje til å lasta opp bilete eg skulle senda frå ein tur. Ein tur i juni 2010, med bålrøyk og solstrålar. Så denne konkurransen måtte eg berre stå over.

Men eg fann ut noko anna. At eg ville opprette ein kategori som skal heite gamle bilete. Kva som er eit gamalt bilete er relativt. Men eg startar med nokre som vart knipsa på slutten av 70-talet / starten av åtti talet.

Det er sommar og eg er heime frå Oslo. Søstrene mine og eg bestemmer oss for og sminke oss.

Så vi sminka oss etter beste evne. To av bileta er frå at eg er oppsminka og to er frå ein meir naturleg utgåve av meg. Men uansett, med eller utan sminke var eg sterkt misfornøgd med meg sjølv.

Dette førte til stor ufridom.

Når eg vart mor mange år etter desse bileta var teke, var eg svært fokusert på at utsjåande ikkje skulle vere eit tema i oppdraging. Dei skulle bli trygge på seg sjølve som dei individa dei var ut i frå kven dei var som menneske. For det er det som er viktig. Ikkje kor lang nasen er eller kor langt det er mellom augo.

Det er kor trygg ein er på seg sjølv som menneske som er viktig.

Da, no og alltid.

14 kommentarer
    1. Hyggelig å finne fram gamle bilder og moro å se 🙂 Syns du var nydelig både med og uten sminke ..men som ungdom er en nok mest opptatt av hva en ikke er fornøyd med..
      Det viktigste er nok å ha et godt selvbilde ja ..og å bry seg om andre også :)) Nattaklem <3

    2. annebe: Ja, av og til kan gamle bilder være morsomme å se på.
      Jeg tenker at alle ungdommer er ser bra ut, bare så synd de ikke er klar over det mens de er i den fasen :).
      Er sjølbilde godt vil kapasiteten til å se andre være god :).
      Nattaklem til deg også <3

    3. Ja, å vite at en er verdifull som den en ER – ikke bare fordi en presterer noe eller er “Søt” eller “Pen”……..det betyr mye………Vi kan ikke forvente at andre skal gi oss den tryggheten, men som foreldre kan vi nok bidra mye, ved å la være å fokusere så mye på utseende og prestasjoner. 🙂

    4. Du er og var ei nydelig kvinne,rart kor misfornøgde vi kan være av oss selv,da er det viktig å gjøre som du,lære våre barn opp til å bli trygge på seg selv uansett kropp og utseende 🙂

    5. Men du ser jo ut som den modellen på bildene!!!! Du var og er en flott dame, men man ser det som regel ikke selv! Ha en herlig dag og kos deg med bildeminner!

    6. karidansen: Som foreldre har vi en superviktig oppgave der….eller hadde…er vel mer riktig ordlyd. Det å HØRE etter hva som ble formidla den gang da, da de var så formbare, var viktig.
      Etterpå blir det vår egen oppgave, med de forskjellige utrustningene vi har å bygge våre egne oppfatninger av hvem vi er. Og at vi faktisk har helt samme verdi som en på toppen om vi føler oss nærmere bunnen.

    7. fruensvilje: Tusen takk, så nydelig sagt :). Vi kan være vår største fiende og det har ingen bruk for. Ikke vi og ikke andre. Og alle unge er vakre. Det er faktisk tryggheten i folk vi leggermerke til, ikke utseendet…..for det hjelper ikke med et vakkert utseende om det inni er utrygt.

    8. natheless: Alle mennesker er flotte på sine vis. Men takk 🙂 for flotte ord. Jeg både var og er et helt normalt menneske utseendemessig, men jeg hadde alt for stort fokus på det som ung og det ødela.
      Innimellom vil jeg blogge om minnene er tanken :)))).

    9. Mariann Sæther Tokle: De tror jeg også….og vi trenger det sikkert mer etter hvert….tryggheten, eller det handler nok mest om nye og andre verdier….kanskje.

    10. Fantastisk nydelig ungjente var du, både med og uten sminke <3 Og du er jo fortsatt fantastisk nydelig. Det er jo engang sånn, at det vakre kommer innenfra oftest. Og det kan man tydelig se her 🙂
      Jeg forsøker også å speile barna mine til å bli trygge på seg selv, uten å "jukse" for mye. Heldigvis har jeg en datter som er svært lite opptatt av makeup. Hun synes det er stress, og er nydelig som den naturlige jenta hun er. Selv sminker jeg meg hver dag, unntatt når jeg er syk 😉 Jeg ser på klassevenninnene hennes, som ser ut som vandrende makeup reklamer. Jeg er så glad hun er sterk nok, til å motstå den fristelsen.
      Du og dine jenter klarer fint å speile det vakre i det indre. Og det er det som er viktigst synes jeg <3
      Klem <3

    11. Eva: Takk, så nydelig sagt. Jeg var nok helt ordinær, men jeg hadde nok klart meg fint med mindre usikkerhet.
      Det er så fint når en ser at barna står for den de er. At de har nok trygghet. Det er spennende og se valga de gjør. Vi er heldige som har fått lov til å blir kjent med dem, ikke sant.. :).
      Og igjen takk, den kommentaren skal jeg gjemme i hjertet.
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg