Når stoppskiltet slås på og igjen vender til gult

 

 

 

Så var det slutt. Slutt på et race gjennom tilværelsen. Nå må det pause til.

 

 

 

Tankene var ikke med meg med det samme jeg sto opp, men skjønte det…

I dag MÅ jeg ta dagen med ro.

For jeg er skjør.

Altså holdet er skjørt.

Føler det spacer ut både ved bevegelse og tanker.

Tror at nå var det nok.

Nok travelhet og jeg trenger roooooooooo.

Så da får jeg bare gi meg.

 

Tanken var altså å komme meg ned til jobben.

Kanskje greier jeg det også siden, etter å ha pausa godt.

Ubehagelig når en kjenner at hjernen nesten ikke tåler bevegelse, akkurat som den ligger i alt for mye vann og at hjerne-element sklir fra hverandre og over hverandre.

 

Sannsynlig er den siste tida vært for mye, jeg har gapa for høyt og bredt og nå sier kroppen «NEI».

Kjenner det blir for mye å la radioen stå på, må finne noe rolig musikk.

 

Så slik kan det gå.

Dagen er grå med fin temperatur.

 

 

Etter å ha skrevet dette sovna jeg.

Først prøvde jeg å ringe mor, men jeg orka ikke snakke.

Så situasjonen var tydelig.

Jeg skjønner det jeg har prøvd og levd etter fortsatt er det jeg bør leve etter. Ikke fylle dagene med avtaler. Men noen dager er ikke like lett å kontrollere.

 

Har laga meg middag, like enkel som den var god.

Stekte sjarlott løk og hvitløk i smør, hadde opp i oppkutta perletomater og stekte sammen med. Til slutt slo jeg over en skvett fløte, sitronpepper og salt og koka inn sammen med noen blader av koriander. Til slutt blanda jeg i spaghetti av fullkorn og det ble nam.

 

Nå skal jeg ut å ta noen bilder for å krydre innlegget mitt med.

Samtidig se om jeg orker litt hagearbeid.

 

 

 

Plutselig er vi framme ved torsdag i et innlegg som ble starta på tirsdag.

Jeg kom meg aldri ut for å ta bilder.

Tror jeg havna i en telefon.

 

 

I går fungerte jeg slik på en måte, men kjente det verbale ikke var helt på plass.

Skulle ha et møte om sommerhjelp på museet.

Traff flere folk. Orda som kom ut av munnen min var liksom bare daffe og uten trykk. Begrep ble borte. Et tegn på at slitenhet fortsatt hang i.

 

 

I dag er det dugnad, aner ikke om hvor mange som kommer eller i heletatt om noen kommer.

 

Slik går disse dagene.

 

 

På tur hjem i går mellomlanda jeg hos mor. Hun har en blomsterbed fult av skvallerkål, jeg plukka et skikkelig jafs slik at blomstene i bedet skulle syns, uten at det vistes at noe var tatt.

Jeg sa jeg kunne koke suppe av fangsten min, men tror ikke det lød særlig fristende for mor.

Så da jeg kom hjem hadde jeg et par tørka loffskiver som jeg stekte i smør og hvitløk slik at de ble sprøe, stekte så en tomat i tynne skiver sammen med japalendo, til slutt hadde jeg skvallerkål i panna og stekte, slo over fløte som kokte inn, salta og pepra, la alt på en tallerken.

Faktisk, det var nydelig.

Men jeg har mye av skvallerkålen igjen.

 

Ellers tok jeg med mor en tur ut, vi gikk ned til postkassa og opp igjen i bratta. En tur på noen hundremeter. Må prøve å få til denne turen utover sommeren med mor, dette er så godt for henne på mange plan.

Vi drakk kaffe ute på terrasse. Ved siden voks noen blå blomster som ingen av oss visste hva var.

 

Men mor trodde sannsynlig det kunne være noe hun hadde plantet og som hadde spredt seg.

 

Hjemme hos meg sjøl var planene å komme ut i hagen etter jeg hadde spist. Men da ringte en nabo fra der jeg bodde før for å fortelle den gledelige nyheta om familieforøkelse.

Slik gikk dagen i går også uten å få gjort noe hos meg sjøl. Og nå grønnest det, så det begynner å haste å få rydda.

Men i ettermiddag er det altså dugnad.

 

Kanskje jeg rekker noe først…

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Ja, kroppen den sier stopp når det er for mye. Det kjenner jeg på også om dagen. Man blir liksom helt tom i hodet av sånt. Du burde ta deg en sykmelding og bli i ro uten noe noen dager. Her ble det strykning av skjorter og diverse i formiddag. Middagen blir lettvint og jeg skal forsøke å gå en tur etterpå. Grått er det, og det er pollensesong. Jeg har klart meg bra hittil, men som jeg skrev jeg føler meg tung og tom likevel. Nysing, litt hoste og dårlig søvn gjør det ikke bedre. Men det er mange ganger godt å sette ord på det. Gå tilbake og les dine egne ord her på blogg, og du får kanskje en forklaring på slitenheten. Det er ikke lite du har vært med på i det siste. Klem 🙂

      1. Så kjedelig at det er for mye for deg også. Sykemelding føler jeg ikke er aktuelt, det er straks sommer og set står så mye igjen for sommerens arrangement på museet.
        Du sliter med allergi, da er våren en utfordring.
        Jeg er klar over at jeg har kjørt for hardt i det siste, skal prøve å unngå så tett program etter beste evne. Trenger å hente meg inn. Takk for gode ord. Klem <3

    2. den blå blomsten ttil din mor heter gravmyrt og er en vintergrønn bunndekker :=)) du må lytte til kroppen din ja ,det er liksom litt for seint når du blir så sliten att hverken kropp eller hode henger med ,klem

    3. Høres ikke bra ut slik du har det nå. På tide å bremse skikkelig så du kommer deg igjen. Det er ikke lite du gjør gjennom en uke..
      Sender mange gode klemmer 🥰❤️❤️❤️

      1. Vet ikke om jeg egentlig gjør så mye…skriver om det jeg gjør, ha, ha…så det bare virker slik. Men skal prøve å unngå så tett program som jeg la opp til. Takk for klemmene og klemmer tilbake <3

    4. Det høres ut som du trenger å sette på bremseklossene, og la hode og kroppen få hvile å hente seg inn igjen. Sender mange varme klemmer og ønsker deg en avslappende torsdagskveld, klems 🤗

    5. Håper du får til å legge inn noen pauser slik at du ikke sliter deg helt ut.
      Det er viktig at du får tid til å ta vare på deg selv også hvis du skal klare å være der for de som trenger deg.🥰
      Nyt våren.🤩🌱🌸

      1. Føler jeg er rimelig flink til å ta pauser, vanligvis. Og jeg prøver å huske på dette, men noen ganger skjærer det seg – slik som denne gangen. Våren nytes <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg