En jul, ett år og et nytt år

 

 

 

Ett år er over. Det nye er i gang. Og jeg er atter alene i dagen min.

 

 

 

En bevegelig jul er over, nyttårsfeiringa er gjennomført og vi er framme ved januar. Det har vært lite tid til stillhet og refleksjoner.

 

Like før jul gikk det opp i for meg at det var like før jul. I all sin forståelse av det en ikke rakk.

Men jula rekker en alltid.

Og når mellomste kom hjem mange dager før jula ringte inn, da var jeg heldig. For hun er effektiviteten sjøl.

Sønnen kom også hjemom noen dager, men han skulle jobbe i jula. Han fikk hentet hjem det største juletreet noen gang.

 

Juletreet fylte stua.

 

Han fant det minst treet noen gang, til foreldra mine. De ønsket det slik.

Vi var der på juleaften med grøt og treet, jentene og jeg. Treet ble pynta og mor fant mandelen i grøten.

I år kunne ikke foreldra mine være med på feiring hos oss. Far hadde blitt for dårlig. Var med han til lege like før jula. I romjula ble det nytt legebesøk og innleggelse på sjukeheimen. Så dette har vært en jul med kontraster, for vi gjorde oss mange tanker da far ble sendt avgårde.

Jeg var med og fikk vite at sjukehjemmet er stengt for besøkende, noe som gjør vi ikke kan besøke han. Men i perspektiv til ulykken på Gjerdrum, er dette en liten ting. Og vi må håpe på at far enda en gang kan komme seg ut, til tross for sin høye alder. Vi vet han får god pleie.

 

I huset kom og gikk folk.

 

 

Faren til barna kom, kjæresten til mellomste.

Tredje juledag reiste mellomste, samboeren hennes og faren.

Hun skulle jobbe noen dager.

Så kom eldstemann hjem og kjæresten til yngste.

 

Nyttårsaften kom de som reiste, tilbake.

Det har vært mat, skravling, sene kvelder og full aktivitet.

 

 

En dag tok jeg med mor hit en tur, før far ble lagt inn, for hun begynte bli sliten. Far fikk selskap av de unge.

En annen dag var lillesøster mi og datteren hennes hit. Vi valgte stående buffe og avstand.

 

 

Vi hadde en veldig fin nyttårsfeiring. Spiste i kjellerleiligheten ved langbordet, for å kunne holde avstand. Det ble spilt på pianoet og på gitar, stemninga var høy. 

 

        

 

I dag sitter jeg her nesten litt omtumla.

I går reiste alle. Huset er tomt med minnene igjen. Henta mor hit på middag. Kjøring etter veier med glitrende frost og en måne som er minkene. Vi fikk snakka med far. Jeg fikk vondt inni meg, vet han vil ha vært hjemme. Nå brenner det telys og på ovnen. I morgen skal jeg prøve å samle meg om det nye året, hverdagen som kommer tilbake. Tenke gjennom året som har vært. Tenke gjennom året som kommer. Dagen i dag er straks over og vi er i gang med det nye året.

 

Godt nyttår til alle venner her inne .

 

 

6 kommentarer
    1. Godt nytt år .Det har vært mange innom heimen ,og det kan jo være hyggelig når en er alene ,vi har også hatt noen av våre innom ,med mange små da blir det litt mer styr,men det er koslig det også men ikke hver dag :=) i dag vil elsdte datter komme om dei er 4 eller 6 hvet jeg ikke ,hun har en samboer med 2 og han har dem ikke hver helg :=)
      Ute er det kaldt men vakkert,jeg tenker på dei hardt rammede der leiraset gikk ,det er så ubeskrivelig vondt selv om jeg ikke kjente noen av dem ,men det er mennesker og det var ikke slik en skulle starte det nye året,din far har det godt han får mat ,varme og god pleie ,det er vondt når en kommer dit i livet og vondt når en ikke får besøke ,men det er en annen måte å kjenne på det vonde ,for samtidig hvet vi att han har det best der akkurat no :=) vi får håpe det nye året har mer godt enn vondt å gi oss og i dag kan vi uansett lage oss en fin dag :=)klem

      1. Takk, håper ditt nyttår også er godt :).
        Kan nok bli en del styr når gjesten er unge, både koselig og arbeidskrevende. Er ikke kommet til den fasen her i huset. Regner med den kommer, men ikke på noen år ennå.
        Det er veldig vondt når det skjer ulykker, og denne var ille. Kjente ingen jeg heller, men de unge kjente en av de forulykka.
        Er absolutt best for far å være der han er, men kanskje han kommer hjem til fødselsdagen sin.
        Vi håper det nye året blir veldig bra, når berre smitten begynner å minke…som vi får håpe skjer snart. Klem <3.

    2. Det hørtes ut som en hyggelig jul, og en litt trist jul (med far som måtte på sykehjemmet). Mye følelser med sånne kontraster. Man har generasjonen under som skaper liv og røre, og kjenner seg trist fordi far er der man ikke får besøkt. Håper han kan komme hjem snart.

      1. Ja, jula ble veldig hyggelig med alle du unge menneskene i hus. Mange samtaler, latter og lyd. Det er veldig trist ikke å få besøke far, men vi skal snart ha møte for å diskutere om han kan få komme hjem. Håper det. Klem <3.

    3. Ja, det er fint å tenke igjennom året som har vært og forberede seg på det nye. Ikke lett i disse koronatider. Ønsker deg et godt nytt år. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg