Når en skjønner at man ikke er særlig smart

 

 

 

 

Når en skjønner at egentlig, egentlig er en ganske dum. Da må en bare le godt. Sjøl om jeg var sint som en fele like før.

 

 

 

Jeg fortalte i siste innlegg at jeg har kjøpt meg mobil, en handling jeg grudde meg skikkelig til. For det er noe med dette. Men da bestemmelsen var tatt var gleden stor.

Den følelsen av å få gjort noe viktig og først virka det som alt gikk greit-.

 

 

I går klokka to ble telefonen aktivert til den nye operatøren, sto det i en melding.

 

Jeg kan unnskylde meg med at det er lenge siden jeg har kjøpt mobil…

Men jeg sier det heller beint ut, hjernecellene var ikke aktivert.

 

 

Klokka passerte tidspunktet og omverdenen forsvant. Oppdaga det litt etter hvert.

Først fikk jeg ikke sendt noen meldinger, men slikt kan skje.

Så skulle jeg ringe, det funka ikke.

Prøvde igjen senere, et anna nummer.

 

 

Da jeg fikk melding om kvelden fra yngste, om det var noe feil med telefonen -, på det tidspunktet holdt jeg på å gå i spinn.

 

 

Jeg hadde hatt flere omganger med en chatterobot, jeg kunne ha kaldkvelt den… For den svarte meg med at jeg måtte ringe, jeg sa det var akkurat det som var problemet, jeg fikk ikke til å ringe…og den svarte med at den ikke forsto. Forskjellige avarter av lignende samtaler oppsto.

 

Jeg prøvde å finne en mailadresse og havna ved utganspunktet hver gang, jeg trykte der det sto jeg skulle trykke.

Jeg prøvde å finne messange gjennom facebook. Føltes desperat behovet for å få tak i et levende menneske.

 

 

Hvor mange timer jeg hadde brukt da jeg gikk til sengs med uforretta sak tør jeg ikke regne på. I dag var på’n igjen, for telefonen var like introvert.

Likevel var det framgang, da jeg havna igjen i chatten. 

 

Kan jeg hjelpe deg, skrev chatten.

 

Jeg skrev og følte svaret jeg fikk var litt mer menneskelig.

 

Er du et menneske, spurte jeg og fikk det bekrefta.

 

Da sendte jeg en jublende melding og mennesket lo på meldingsvis.

 

Og du har satt inn SIM-kortet, fikk jeg spørsmål om.

 

Jeg svarte som sant var at det ble satt inn i butikken.

Det vil si, jeg trodde det. Og hva vet jeg om utviklinga på SIM-kort fronten. For kanskje kunne forskjellige operatører bruke samme kort nå…

 

Etter dette tok jeg meg en tur for å kikke i posen alt ble lagt i, om det lå noe der som jeg ikke hadde sett.

Så igjennom alt uten å komme fram til noen løsning.

 

Ny runde med å lete etter mailadresse med samme resultat som sist, en runde som førte tilbake til utgangspunktet. Det vil si, det ble mange runder.

 

 

Senere tok jeg en ny titt i den hvite papirposen, jeg lot fingrene mine kjenne over bunnen. Det var da jeg oppdaga den hvite konvolutten.

Det lå faktisk noe mer der, likevel, og jeg kjente konturene av kortet inne i konvolutten.

 

 

Akkurat da lo jeg ikke, jeg gikk til handling. Og i alle dager, hvordan skulle jeg komme fram til skuffa for SIM-kort.

Jeg hadde kjøpt et deksel som var umulig å få av. Ene neglen revna langt nede i festet og blodet pipla fram. Til slutt fikk jeg likevel løfta opp et hjørne og ved hjelp av linjal fikk jeg løfta dekselet såpass at jeg fikk utfør det jeg skulle.

 

Vips!

 

Velkommen, sto det.

 

 

Nå spekulerer jeg på hvor dum det går an å bli.

Bør jeg installere et nytt SIM-kort i hjerne min…

 

 

Heldigvis var dagen vakker.

I en pause svinsa jeg ut på verandaen, flytta jordbærplantene slik at de fikk sol på seg. 

For nå skinner sola igjen her jeg bor.

Det er liksom våren ligger å bobler i lufta.

Derfor var alle problemer glemt. Til og med taksteinene som igjen hadde flytta på seg så det var hull i taket,  så situasjonen er grusom .

Sola dyssa alt ned.

Tenkte at jeg bare må gå til en handling. Og slikt vitner om en annen kapasitet, trøster jeg meg med. 

 

 

Så gikk jeg ned i kjelleren for å jobbe videre. Fant tekst og arbeidet med neste torsdags arrangement. 

Etterpå ble det middag, tur til mor, kaffe og strikking.

 

I morgen skal jeg gjøre et forsøk, men det kan jeg skrive om etter det er over. Håper det vitner om at jeg ikke er så dum, likevel…

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
      1. Faktisk ble jeg nettopp fortalt at det finnes SIM-kort som en kan bruk på forskjellige operatører 🙂
        Det er slitsomt før en har det på plass.

    1. Jeg prøvde ikke engang. Jeg bestilte time hos den lokale datanerden da jeg kjøpte smarttelefon og betalte ham for å gjøre hele jobben med installasjon, oppstart og så videre. Kanskje jeg kunne ha fått det til selv, men jeg er sånn at hvis jeg føler bare den minste tvil om dette så henvender jeg meg til ekspertisen.

      1. De installerte på butikken… men hva hjalp det når jeg ikke satte inn SIM-kortet 😀
        Ellers må en oppdater kodene på appene, det kan en underholde seg med en stund – men nå er alt på plass for lengst.

    2. For det første, du er langt i fra dum bare for å stadfeste det! Det du beskriver er så gjenkjennende, for jeg har vært igjennom det samme selv og disse chatterobotene er ikke venner med meg. De forstår aldri hva jeg spør om. Føler jeg er ganske oppegående når det gjelder mobilen, men jammen har jeg store problemer jeg også når jeg har byttet mobil. Senest sist gang. Håper du får en fantastisk torsdag, klems 🤗

      1. Nja, inn i mellom er jeg absolutt dum 😀
        Nei, chatterobotene er en prøvelse. Egentlig føler jeg slik vanligvis jeg behersker det tekniske rimelig greit, men noen ganger roter jeg det til. Får håpe det er en stund til vi skal bytte telefon både du og jeg. Tror torsdagen gikk greit en lang stund, møte i Kristiansund – så om kvelden var jeg skikkelig brukt opp. Klem <3

    3. Jeg får ned all verdens sperrer nåe det gjelder digitale saker. Har heldigvis en veldig flink Hr Frodith, som kan alt om sånt. Hvis ikke hadde jeg nok krevd at de skulle gjort alt i butikken. Og hadde så klart kjøpt mobil i butikk, og ikke på nett! Synes du er flink jeg 🙂

      1. Så greit med Hr Frodith 🙂
        Butikken ordnet alt, utenom å skifte SIM-kort 😀
        Takk, takk, i alle fall er jeg (mobilen) på plass nå 🙂

    4. Du gode min, man får jo panikk av mindre. De skulle jo hjulpet deg med et kortet i butikken!!!! Men du er en tøffing som ikke gir deg så lett. Hurra for at du fikset det, men dumt med den neglen da. Klemsiklem:)

      1. Tror ikke de i butikken en gang tenkte at de hadde med en kunde å gjøre som trodde at ALT var ordna :D, at til og med sim-kort var på plass for ny operatør (som skulle skiftes dagen etter handelen). Men det går visst an, har jeg fått høre siden, sim-kort som flere operatører kan bruke. Og gi seg kan en ikke, men hadde en mulighet å stikke innom butikken neste dag. Glad for jeg slapp, ha, ha, det har vært flaut 😀
        Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg