Smak til tunge, ting og tang

 

 

 

Akkurat nå er hodet nokså tomt. Vi er på slutten av en uke. Igjen.

 

 

 

 

Akkurat nå har jeg laga ferdig myntegele. Ble inspirert av dette innlegget til Mormsiddag.

Jeg brukte ikke hennes oppskriften direkte, brukte sitron i stedet for eplesideredikk, hadde også i mindre sukker.

Jeg kasta meg over myntene som sto ute da jeg kom hjem fra jobb i går, uten andre hjelpemiddel enn hendene. Det ble også med røtter, de har jeg satt i vann for å plante de ned igjen.

Valgte også å ha i litt farge.

Det ble ikke mer enn to glass.

 

Ellers fikk jeg et ubehagelig syn, det var søppeltømming på matavfall og restavfall i går.

Jeg har egentlig ganske lite avfall.

Vi har tømming av matavfallet hver 14. dag og restavfall hver 4. uke. Restavfallet har jeg nok hoppa over å trille ned til veien en- eller to ganger. Matavfall i hvert fall to ganger, så minimum 6 uker siden det ble tømt.

Vi har fått noen organiske poser å ha avfallet i, de går lett i oppløsning. Og det hadde de tydeligvis gjort, det så ikke ut i boksen.

Det kreves en grundig vask.

Nå er disse beholderen helt normale søppelbokser, altså nokså store. Det er med andre ord litt av en jobb som jeg gruer meg til.

Vurderer om jeg bare skal utsette denne jobben til i morgen.

Blæææ

 

Plana er å kutte ut dette, kjøre i gang bokashi i stedet. Men kanskje ikke så lurt når hele vinteren ligger foran. Og så er jeg såpass usikker på framtida om jeg kan bli boende her jeg bor.

 

 

Etter hvert skulle jeg på kontoret, før biblio, men ombestemte meg. Jeg har hatt noen ueffektiv dager på jobb.

I går ble diagnosen stilt på problema, det var laptopen som forårsaka dem…så det blir etter hvert en ny.

Så fikk rydda litt i gammelt papir, og jeg er klar over at jeg bør gå gjennom alt i høst. Jeg må få oversikt over spørsmåla jeg må få stilt og få til møter angående det som skal skje etter hvert og som jeg skal skrive om etter hvert-.

Og i tillegg har jeg to uker ferie jeg bør bruke opp.

Ved utgangen av denne uka vil jeg ikke ha mer enn litt over en time overtid. Men i løpet av neste uke skjærer det seg nok, for da er det møter og konferanser på alle ukens fem arbeidsdager. Når en går for ‘halv maskin’ vil ikke dette gå opp.

Heldigvis falt det ene møtet ut.

 

Her om dagen snakka jeg med en kollega som fortalte at han hadde et mål om å lære noe nytt hver dag.

Det syns jeg var en skikkelig målsetting.

Nå er jeg i tenkeboksen for å vurdere om jeg skal kopiere den.

 

 

Her har jeg kommet fram til en kopp kaffe.

Skal smake på myntegeleen.

Har tatt den på rundstykker med hvit geitost.

Om du venter litt skal du få høre resultatet…..

Og da er det smakt opp-.

Kan bare si at dette var virkelig godt.

Cottagecheese/gulrot-rundstykker med Rørossmør, hvit geitost og myntegele på – det var ordentlig namnam.

 

Ønsker deg en skikkelig fin og god høstdag.

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Det så skikkelig godt ut!🤩
      Det har jeg ikke prøvd å lage.
      Høres ut som du har litt ting å ordne opp i. Det er godt når det er gjort så man slipper så mye tankevirksomhet.
      Ha en fin høstkveld!🍂🍃

      1. Smaken traff meg i alle fall :D.
        Mye som ligger utenom mitt handlingsrom, nå…så prøver at det ikke tar plass i tankene. Men fikk fylt matavfall duken med kaldt vann i kveld, laga en blanding av edikk og bakepulver, håper jeg slipper å fylle den med varmvann og såpe, at dette renser den.
        Ønsker deg en nydelig fredag 🙂

    2. Det ser kjempegodt ut! Håpe æ kan få smak en dag 😋 og søppelbøtta, får søppelarbeideran tømt den først? Hørtes kjedelig ut å vask den saken:/

      1. Du ska så klart få smak :D. Bøtta va tømt, men d va bærre nånnj få posa hælt i botnen, så va dæm gått stykker så innholde vart klint utover vegganj i dunken :p. Ingu kom me ætj godt forslag.

    3. Jeg elsker alt av ost..og med den myntegeleen på, hørtes det der himmelsk ut 🤩
      Og å lære seg noe nytt hver dag, er en genial ide. Jeg har gjort det i flere år 😉 og det kan være de helt enkle ting som f.eks i dag da jeg faktisk lærte mye av han snekker’n som hjalp meg..for jeg spør og graver værre enn unger av og til 🙈😂
      Ha en nydeligvakker kveld videre 🥰

      1. Vettu, det var nesten himmelsk :).
        Ja, ikke sant…nå har jeg glemt av at jeg tenkte på det…tror jeg skal forsøke meg bevisst på å lære noe hver dag. Lurt å spørre, snill mann btw.
        Håper du har fine dager, var innom deg på TT i gårkveld :). Riktig god lørdag. <3

    4. Den mynte-geleen så virkelig god ut! 🙂
      Det er forskjellig å styre med i en husholdning, som søppel og slikt… ja – skal man flytte på seg – er det det som liggeri tankene….
      Ny laptop er godt å få unna når den tiden kommer.

      Lag deg en fin fin lørdag 😀

      1. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har lagd myntegele før…har bare tenkt det i glimt.
        Det er mye som skal tas vare på, akkurat nå ser det ikke så lovende ut…huset er i forfall, men har lyst til å klare det på ett eller annet vis. Kan vel hende at litt fram i tid fram i tid er greit med en gård.
        Ja, den der laptop’en må nok avtale med IKT, til uka blir jeg nesten ikke på kontoret. Håper jeg slipper å jobbe slik jeg har gjort de siste par ukene.
        Takk, det må du også…eller det tor jeg du gjør. Riktig god helg til deg. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg