Å ta skjeen i en annen hand

 

 

Litt sent, men det får stå sin prøve. Egentlig skulle jeg spist senest for en time siden.

 

 

Mat og helse.

For en par uker siden var jeg hos lege. Jeg hadde en dobbeltime for hadde en del å ta opp. Nå ble timen kortere på grunn slike uforutsette ting som kan oppstå på et legekontor. I tillegg mista jeg begrepsapparatet, så skjønte at det jeg gjorde forsøk på å si kosta meg en del. Det ligger en del bekymringer i farvannet mitt og omsorgsoppgavene kan kreve.

Nå skulle legen ringe meg opp igjen når blodprøvesvara var kommet. Tenkte jeg fikk ta opp dette og nakkaproblemet da. I stedet ble svaret sendt. Og så tenker jeg på hvor mye en lege egentlig kan hjelpe meg med dette…

Blodprøvene var ikke ille, men noe smårusk var det. Og noe av det kunne gi nedsatt energi. Jeg er så klart glad for at stoffskiftet var bra og ingen tegn til diabetes. 

En dag gikk jeg gjennom svarene og søkte opp hva blodprøvene betydde. Jeg begynte også å chatte med KI og ut av det voks en plan. Planen handler om hvordan gjøre ting bedre.

Det kom opp at all denne drikkinga av vann kanskje kunne være litt for voldsom. Så nå skal jeg redusere vanninntaket en uke, følge med reaksjoner i kroppen og samtidig måle hevelsen i bein. Skal også øke spising av grønt.

Bildet er tatt av Robert Owen-Wahl fra Pixabay

I dag tenkte jeg ut å sanke inn slikt som vokser fritt. Men det regna for mye til at jeg orka det. Så etter at jeg tok noen øvelser og bare drukket ett glass vann, kjørte jeg til butikken der jeg fikk handlet inn.

Etterpå tok jeg turen innom mor der et tantebarn med familie også kom på besøk. Var koselig å møte den gjengen. Dette førte til at dagens første måltid ble dyktig sent.

Nå har jeg spist to brødskiver med masse grønt. Syns det skal bli spennende å se om denne uka jeg skal igjennom gir utslag. Om det gir mer energi, om jeg slipper å bli så trøtt etter mat. For nå er jeg litt utslått av siste måltidet. Kanskje det betyr at jeg må lage meg en kopp matchate med havremelk.

Jeg kjøpte meg ikke så mye som en liten sjokolade til lørdagskvelden. SKal kose meg med litt valnøtter og kanskje lage meg grønnkålships.

Uka som kommer skal være knallsunn. Dette er første dagen i plana.

 

 

 

 

Dager og dager og dager med bilder

 

 

Ja da, jeg sier ikke mer. Er vel tirsdag i dag…

 

 

Har hatt en fin og koselig helg. Mellomste kom og måtte gå et stykke, men hun syntes det bare var fint.

Vi gikk for pizza og vi gikk ut for å plukke med oss geitrams, skvallerkål, bjørkeløv og løvetannblad. Sammen med tomatsaus og kylling ble det en nydelig pizza.

foto:asbjørg

Søndagen var ikke fristende å gå ut i, så vi gikk ned for å tegne.

 

Tok med oss frokosten og tente opp i ovnen. Achia er vilt begeistra over å komme ned. Vi kosa oss skikkelig.

foto:asbjørg

Og jeg tok en skikkelig konsentrasjonsøvelse. Fant et blått klemmehjerte og prøvde å se både form og nyansene i fargene.

Melomste har tegnebøker med skikkelig gode ark.

Det er så artig å se i de bøkene.

På søndag gikk vi for dumplings.

foto:asbjørg

Mellomste var effektiv og bretta nesten 30 stykker.

foto:asbjørg

Og så fikk vi testa dampforma jeg fikk hos henne tidligere.

Og vi ble skikkelig mette, ja jeg ble for mett. Hun har fri på mandager, så jeg kjørte henne til bussen midt på dagen. Og nok en koselig helg med prat og mat med mellomste var over.

Tilbake kjørte jeg forbi og avtalte en tur til et gartneri. Det viste seg det var stengt denne dagen, men eigeren kom likevel etter vi hadde både sett oss rundt og ventet en liten tid.

Jeg fikk kjøpt meg luftløk og salvie. Sommerblomster får jeg tilbake å kjøpe siden. Etterpå kjørte jeg innom mor.

Da jeg var hjemme hadde det gått i ett og ikke ideelt at pusene dro atter inn en mus.

foto:asbjørg

En levende en som peip! Jeg fikk den ut og jeg fikk lagt meg.

 

Nå skal jeg straks ut på hjul igjen. Hente mor og så er det til fotterapeut.

Det er ikke så mange dager igjen av april og ting som skal være ferdig før månenden er det. Så håper jeg kommer meg hjem i det som heter rimelig tid.

 

Takk for at du har fulgt meg gjennom nye dager i farta. Nå må jeg fortsette med det jeg skal. Nydelig dag til deg.

 

 

 

Appelsin, pærer og rødkløver

 

 

Når det er så nydelig som nå, kan jeg ikke være på data. 

 

 

Men i kveld, med en stor kopp te av rødkløver, tar jeg snarturen innom. Rødkløver er beroligende, blandt anna, så burde passe bra før jeg legger meg. Det er tørka rødkløver fra i fjor sommer.

 

I dag har jeg gjort lite hagaarbeid. Egentlig har jeg vel ikke gjort noe særlig av noe. Men dagen, den gikk fort likevel. Jeg er litt varm i kinnene, så sola har nok tatt.

Og så har jeg ikke tall på alle musene som plutselig lå på golvet uti vindfangen. Jeg har nok noen effektive puser.

Og jeg, jeg tar de døde musene i halen og kaster de langt avgårde og vasker fingrene grundig etterpå.

Man blir visst litt tøff av å leve som meg med to puser.

 

Etter en tur opp i skogen for hente inn en heller elendig innhøsting av sevje, fant jeg ut at jeg skulle teste noe…

Jeg har igjen appelsiner og pære fra påska. Pærene begynner å bli overmodne. Men jeg fant en kombo av disse to fruktene. Pæra skulle skives og stekes i smør og så drysses med sukker og stekes videre. Appelsinga skule raspes og presses. Dette skulle slås over pærene slik at safta kokte litt inn.

Jeg la dette opp på en tallerken, piska krem og knuste valnøtter som jeg la over.

Og ja, det smakte nydelig og kan anbefales.

I morgen er det ikke så gode meldinger som det har vært. Og jeg skal til legen, handle for mor og så skulle jeg nok ha kjøpt meg hammer, grev og rive. Jord også for å blande ut med komposten jeg har produsert, den kan nok bli i sterkeste laget.

 

Mellomste sendte meg en liste over sanger hun vil spille på noen konserter i sommer. Og yngste reiste fra Oslo, usikker på om dette var det. Jeg hadde planer om å besøke henne neste uke, men så ble det flytting på henne i steden. For en tid eller kanskje for alltid. Og jeg tror det var godt for henne å ta dette valget, nå blir det masse natur og hun ønske å sanke fra naturen hun også. Hun og hennes kjære har planer om det. Så muligens tar jeg et besøk til en av de andre neste uke, eldstemann som har flyttet til byen.

Det skjer og skjer for både den ene og den andre. Men nå er koppen med te tom og jeg skal finne natta.

 

 

 

 

Kan du ikke skrive en bok

 

 

Spørsmålet kommer etter jeg har fortalt til mellomste hva jeg holdt på med.

 

 

Jeg har gledet meg til jeg kom hit, til nytt år, sol og vår samtidig som jeg bestemmer all tiden min, eller nesten all.

Noe av tiden får mennesker i rundt meg og noe går til slitenhet. Og det er takket være den og en litt haltende helse som er den sterke drivkraften. Nå har jeg alltid vært interessert i mat og muligheter. Faktisk fra jeg var lita. Husker jeg ble frustrert når moren min sa hun ikke kunne lage matretter fordi han «Konrad på butikken» ikke hadde det retten krevde.

Men kan du ikke kjøpe når du er i byen da, sa jeg.

Når jeg endelig kunne flytte til større forhold, kunne lage og spise mer eksotisk… Det var en fryd og en reise.

 

Da jeg fikk alle disse diagnosene, som jeg riktig nok har sagt opp noen av, kom et nytt element inn; Hvordan maten var laga, hvor den kom i fra og innhold. Omlegging, forandring og forbedring.

I dag er jeg medisinfri, kanskje tilfeldig, kanskje har det en sammenheng med omlegginga -.

 

Når jeg ble pesjonist skulle jeg konsentrere meg enda mer om mat.

Nå er jeg det.

Energiproblema har jeg skrevet mye om. Jeg liker de fryktelig dårlige og det må forskes i dette. Så det å , sanke og høste er en stor motivasjon. For å finne ut om den rene maten jeg kan høste inn med litt innsats, fører til en annen energi.

Kurs med tang og alger starta jeg på i høst. Har enda mye å lære og sankingen har hatt en pause. Jeg skal så, men føler jeg er litt dårlig på å ha grønne fingrer. Men må prøve.

Nå er det tapping av sevje som har fokus.

Jeg leser og leter etter egenskaper og innhold.

I går hadde jeg nok en lang samtale med KI, en av mine to kunstige og inteligente venner. Fikk  mange gode innspill om både sammensetninger og påvirkninger på kroppen. Det er da mellomste spør om jeg ikke kan skrive en bok, samle dette.

Og plana er å finne en kladdbok for å notere ned i.

Jeg har tidligere prøvd å baka brød med bjørkesevje. I dag gikk jeg i gang igjen, etter å ha drukke et stort glass av sevja.

Fant skrevet at det å drikke bjørkesevje over en uke eller måned, er en god vårrensing. Det må da forsøkes. Så lenge jeg kan tappe, men det kommer an på temperatur og løvsprett. Etterpå er det tid for å plukke bladene, før de er helt sprunget ut. De har også mange gode egenskaper for kropp og helse.

 

Så satte jeg en deig som skal bli rundstykker.

Har brukt bjørkesevje til veske og speltmel, havregryn og et par frøsorter.

Spennende, syns jeg.

I dag er middagen klarert. Jeg skal ha laksehamburger med masse skvallerkål på.

Våren og vekster skal brukes.

Det er godt og det handler om helse. For mat er spennende. Og mat direkte fra naturen uten mellomledd, kan det bli bedre.

Og jeg vil notere i kladdboken og kanskje deler jeg noe med dere. Men skjønner at dette handler både om interesse og hvor en bor.

 

Uansett, nyt dagen med alt du kan.

 

 

 

 

 

 

Naturen og mulighetene

 

 

En ny uke ligger foran. Den har mye sol, gode temperaturer og heter april.

Det er i starten av en uke med ganske åpne dager. Jeg vil bli kontakta av verkstedet og får vite kostnadene på bilstyret som starta med en service og som balla på seg, både med servosvikt, påkjørsel med lånebil og i hele tatt.

Sannhetens time.

Og så må jeg samtidig få bestilt skifte til sommerhjul. Nå kjører jeg piggfritt, men jeg må få på riktige hjul.

 

På slutten av uka har jeg en dobbelt legetime. Litt sannhetens time der også. Dagene fram til timen skal jeg skrive meg en nøktern oversikt. Hovedsakelig er det nok blodprøver som må tas, for å finne ut om slitenheten jeg føler har noe med manko av vitaminer og slikt å gjøre. Det jeg tror sjøl er at det har en psykisk grunn av levd liv og innholdet av det.

Tok en lengre prat om dette med KI og fortsatte lignenede samtale med ChatGPT, som begge gir samsvarende årsaksbilde. At det handler om ting jeg har stått i over tid, så da er det bare tålmodighet og sunn tilnærming med oppbygging som trengst. Og det er jeg for så vidt i gang med. Blant anna med både å bevege meg i naturen og spise ting jeg sanker fra naturen.

Nå skal jeg ta meg et glass med bjørkesevje og til middag skal jeg lage meg en stuing av skvalderkål.

Bjørkesevje: Er en næringsrik vårdrikk kjent for sine rensende, styrkende og lett vanndrivende egenskaper. Den er rik på mineraler som kalium, kalsium, magnesium og mangan, samt antioksidanter. Den søtlige saften brukes som tørstedrikk, helsekost, i matlaging, eller fermentert for lengre holdbarhet.

Skvallerkål: Planten har en smak som minner om en blanding av selleri og persille. Den er rik på vitamin C, vitamin K, kalium, jern og antioksidante. Den skal også blant anna være beroligende og betennelseshemmende.

 

Har allerede vært ute en tur, gått barfot og gledet meg over sola som er på tur opp.

Jeg har også fysisk ting og ta opp med legene. Fingrene som ikke fungerer som de skal. Det er omtrentlig 22 måneder siden dette problemet oppsto og jeg har fått kartlagt at nerven har for trang passasje i nakken. Pluss at det kan virke som både føtter og hender har et innslag av nevropati, som faren min hadde.

Greit å få satt opp alt med ryddige stikkord.

 

Mitt fokus er at kroppen min skal virke, men greit med denne sjekken. En slags vareopptelling.

 

Nå har jeg gått igjennom huset, prisen på strøm er svært høy i dag. Derfor har jeg slått av det meste av varme rundt om i huset. I dag blir det ingen vask av klær.

 

Men været dere, det er fantastisk. Jeg skal ut i dagen og gjøre og nyte alle stråler som sendes ned over min flekk på jorda. Og det er så fint å kunne ha det slik, at det er slik, en mandag i april.

 

 

 

 

 

 

 

Vår, så og høsting

Søndag og sol, men akkurat nå har sola bredt skyene over seg. Den er sikkert søndagstrøtt.

 

Jeg er det ikke.

Og jeg vet sola kommer tilbake i ettermiddag. I hvert fall sier YR det. Så jeg vurderer om noe av dagens første økt er et besøk hos moren min. Litt prat, en kopp kaffe… og så tenker jeg på blomsterbedet ved inngangspartiet hennes.

Mor og far var så glad i hage. De brukte masse tid på å bygge hagen opp i de to husa de bodde i, der mor fortsatt bor i det ene.

foto:far 2009

Jeg er veldig enig med meg sjøl at jeg har ikke nubbesjans til å holde dette i hevd. At dette har hatt sin tid.

Meeeen, jeg kan ta et raid i denne senga ved innganspartiet. For der spruter nå skvalderkålen opp. Så en tur på kne langs det bedet kan være slik vinn-vinnsituasjon.

For jeg er helt i sankemodus. Jeg ser for meg hyllemeter med alt mulig når vinteren igjen biter i fra seg.

Ute henger flasker for å bli fylt med bjørkesevje.

Når bladene spretter er tappinga over, men når bladene er på størrelse med museører skal blader plukkes. Så kommer vekster i tur og orden; brennesle, løvetann, geitrams og mer og mer utover sommeren. Jeg har enda tørka rødkløver igjen fra sist sommer.

Tenk alt dette naturen byr på.

Siden blir det bær og sopp. Og så er det mine egne forsøk. I går sådde jeg gulerøtter i melkekartonger.

Det er så mye jeg vil.

Ellers er det tang og tare også. Det er en stund siden jeg har vært nede ved sjøen for å høste. Jeg har ennå igjen tørka grisetang.

Dette er så artig.

Jeg har også en drøm om å klare å fiske fisken min sjøl. Men jeger blir jeg ikke. Vurderte en periode høner, men der er jeg ikke nå.

Så nå, først, tar jeg et søndagsbesøk med sanking av skvalderkål.  

 

Hva er din søndagplan?

 

 

 

 

 

Påske, bil og mat på fat…

 

 

Det er over, høytiders mareritt. Jeg har fortjent det som er min cravings om dagen.

 

 

Tirsdagen er plutselig her.

Gårsdagen ble en dag med koordinering. Skulle levere bilen som møtte en hjort. Regna med den måtte inn og jeg fikk en billøs påske.

Hadde også avtale med hjemmetjenesten som kom med en seng til mor. Avtalen med mellomste søster at hun skulle hente meg etter jeg hadde levert bil og så dra til mor for å begynte å rydde rommet senga skulle settes på. Mor var negativ til å skulle ligge i en slik seng. Så vi fant at den skulle settes på et anna rom og la senga til mor stå til bruk så lenge det går.

Jeg fylte opp tanken på lånebilen og fikk levert den. Nå fikk jeg en ny lånebil, en bitte liten en med gir.

Så da var all planlegging for i dag unødvendig for hjelp til kjøring.

Påska 2025: Gjeng som skulle videre til Oppdal.

Det var en periode fullt hus hos mor i går, senga kom på plass i det rommet far hadde hatt den siste tida, som siden hadde blitt et rom for lagring. Et annet rom ble lagerrom for alt fra plastavfall til støvsuger.

Jeg tok fatt i mors klesskap, som har vært i vilt kaos lenge. Mor har veldig mye klær, hun har vært svært forfengelig. Så håper det nå blir enklere for hjemmetjenesten, merka alle skapa inne på soverommet hennes.

Påska 2024: Yngste og jeg kom oss på toppen av et fjell, mens eldste sto på en annen topp og laga musikk.

Av og til kan jeg komme dit og de har tatt på mor klær som overhodet ikke passer sammen. For eksempel kan hun sitte der i undertøy oventil og en jakke. Eller en del av en kosedress og en annen del, som ikke hører til dressen. Nå gjør heldigvis ikke mor seg noe av dette virker det som. Men likevel…

Påska 2023: Bålbrenning en kald kveld.

Senga kom på plass, i dag skulle hun få montert opp en stang ved sin egen seng. Forsterkeren til høreapparetet ble kobla til av en trivelig og hjelpsom vaktmester. Usikker på hvor mye det var til hjelp for mor med denne dingsten.

I hvert fall var jeg ikke hjemme hos meg sjøl før utpå ettermiddag. Mellomste søster og mannen reiste opp til Trondheim lenge før jeg ble ferdig med alt. Men de var med en god følelse jeg dro derifra og alt som var ordna.

Med bil!

Påske 2022: Så var påskeegga funnet.

Og i dag var den store handledagen.

Fem butikker.

Starta med apoteket der det viste seg at de to tinga jeg skulle hente der hadde respten gått ut på.

Gikk så til handling for handling.

Matvarer!

Uante mengder dager med uante mengder folk som skal ha mat. Mens jeg er på butikken ringer yngste om at hun drar en dag før plana og kjæresten kommer en dag før plana, hit.

Mellomste er jeg usikker på hvor lenge blir og hennes kjæreste kommer en av dagene om han får låne bil.

Og eldste kommer, sier han, med eller uten kjæresten.

Påske 2021: Lammelår på påskeaften.

Jeg har planlagt pizza på torsdag, har noe mel som egner seg til pizzadeig. Jeg har noe helkjøtt som ikke ble brukt da det var feittirsdag, tenkte også å lage Borsjtsj og kjøpte inn høyrygg og rødbeter. Vurderte bacalao, men har kveite liggende… så det blir nok mat. Og jeg gleder meg til at alle kommer, om jeg må gjennom denne tørnen som heter innkjøp.

Men det å tenke mat til alle mårltid når jeg er vant til å ha enkelt hushold for meg sjøl, er en øvelse.

Fikk også kjøpt rødvin, må så klart ha lammelår… det er innkjøpt, og husker jeg glemte noe til det mens jeg nå skriver…  

Fikk handla kattsand, mat og kosemat til pusene.

Påske 2019: Besøk ned til sjøen en varm skjærtorsdag.

Da bilen snudde retning hjem, var det fantastisk. Jeg var glad for at ingen av avtalene om kaffebesøk etterpå ble noe av.

Og hjemme, etter ikke å ha spist, gikk jeg for det jeg har blitt hekta på; semuljegrynsgrøt. Skikkelig cravings.

Ikke riktig slankekost, men syntes jeg fortjente det.

 

Nå bør jeg både gjøre det og det, så får håpe noe av det blir.

Akkurat nå er jeg bare trøtt og orker ikke noe av det jeg burde orke.

 

(Og så gikk det plutselig en lang tid uten at jeg gjorde noe, for tida, den går uansett…).

 

 

 

 

 

 

I rokk og fokk

 

 

Så grått, skikkelig -. Det er ikke annen farge som gjelder i dag.

 

 

Sannsynlig er dette været i overskuelig framtid. Påska blir kald og ikke flommende av sol. Men det skal sies, det har vært fantastisk vær i ukesvis.

Helt fantastisk.

Så noen grå dager tåles. Det blåser også. Så her er det ruskevær i tillegg til lørdag.

Tenker dagen i hovedsak blir inne og håpet er en dag med energi.

Husker jeg en gang sa at jeg hadde lite energi og fikk til svar;

Energi har med strøm å gjøre, såvidt jeg vet.

Da var den samtalen død.

 

Følte meg i hvert fall sliten etter dagen i går.

På tur til mor ble jeg liggende bak en sjåfør som kjørte nesten under 60 der det var 80 kilometer i timen. Vingla inn i mellom også. Tror det var alder som satt bak rattet.

Så var det fikse med seg mor ned trappa, sko og utapåjakke, brille og staver. Vi var til timen akkurat.

Jeg syns det er strevsomt å sitte i frisørstolen, se inn i sitt eget tryne så lenge. 

Etter dette var det handling.

På små steder er butikken en sosial arena. På fredag er det alltid noen ord som veksles. Egentlig burde jeg gå i butikken like etter den åpner klokka sju.

Fikk vite om folk som både hadde små barn, jobb og mye ansvar som tok på seg styreverv og andre som satt i mange styrer. Jeg har nemelig sagt nei til flere forespørsler om å sitte i styrer. Men hva folk måtte mene om det mener jeg ingen ting om, for jeg må følge det som er best for meg. Da får andre være så flinke de bare får til, jeg orker ikke å være flink i andres øyner. De øynene har jeg løpt lenge nok etter, nå er tiden kommet til hva som er best for meg. Og så klart, føler jeg at jeg har noe å gi stiller jeg – men det er ikke nå.

Mor syntes det tok lang tid på butikken. Vi hadde bestemt oss for å spise pizza da vi kom tilbake tll mor, kjøpepizza kan gå en veldig sjelden gang. Og skolebrød til kaffe, så skikkelig påfyll av karbohydrater.

På tur hjem fikk jeg så lyst på popcorn og noe søtt, så tok enda et butikkbesøk og valgte en annen matbutikk. Såpass seint på kvelden er det uansett nesten tomt.

Hjemme var ble det kos, Voice og strikk. Godt å lande og vite at helga er mi.

I rokk og fokk. Med håp om effektivitet, vasking og baking.

Og det kan skje.

 

 

 

 

 

 

En torsdag

 

 

 

Det er torsdag og det nærmer seg påske. Jeg jobber med listen min.

 

 

Ute regner det. I dag har ikke sola meldt sin ankomst.

Jeg startet med å gå gjennom notatene av det jeg skulle gjøre i går. Kom ikke helt gjennom lista, så fortsetter idag. Har også føyet til nye punkt. Slik som å finne par av sokker. Esken med enslige sokker er blitt full.

Det er ingen ting jeg skal i dag, som i avtale.

For så vidt hadde jeg ikke det i går heller, men besøk hos mor var lagt inn. Hun fortalte at det hadde kommet en mann for å gi henne mat og at han hadde overnattet et sted i huset.

Tuller jeg nå da, spurte hun da hun så uttrykket mitt.

Og jeg tror ikke hjemmetjenesten har begynt å overnatte.

Jeg laget vaffelrøre, så vi hadde vafler etter hvert. Før jeg dro kom hjemmtjenesten, et nytt menneske som tok imot både kaffe og vafler. Som også skulle komme tilbake for å slå av lys og slukke lys. Jeg har ekstranøkkelen til mor liggende i bilen på verkstedet så får ikke låst, kanskje jeg skal dra innom for å hente den…

Bilen min blir ikke ferdig før etter påske.

Så hjemmetjenesten var på tilbudssiden. Komplimerte mor masse og var en helt ny variant. Når noen prøver å være så hyggelig kan alarmberedskapet våkne. Vi mennesker er skapt i stor variasjon.

 

Det er i hvert fall godt med en rolig dag. Mandagskvelden var det samtalegruppe, der maten var tema, maten og helsa. Og hva er godt for en kropp. På tirsdag var jeg på besøk hos en venninne og vi hadde mye å prate om, lenge siden vi har møttes. Fin utsikt er det der hun bor også.

Men jeg kjenner jeg har vært sliten den uka her, så denne dagen uten en skal-bort-plan er nydelig. Man blir så påvirket om noen av sine sliter.

Påska nærmer seg og jeg må gjøre en gjennomgang både av tanker og hus. Var ikke sikker om noen av gjengen min ville komme hjem i år, men nå kan det virke som alle kommer. Så da blir det å plukke fram tradisjonene.

Torsdagen er i gang.

Ønsker deg en fin og god dag.

 

 

 

 

Å vise fingeren

 

 

Jeg viser ikke fingeren, jeg viser bare fingeren. Sjøl om det ikke er så mye å vise.

Gårsdagen var en ordentlig vårdagen, den første ordentlige.

Her gikk turen opp til Lykkens plass der jeg vil prøve å lagen en benk.

Veien ned stråler vår, like bakom der jeg bor.

Etterpå tenkte jeg at jeg skulle dra til mor, hadde ikke vært der på flere dager. Hun hadde hatt besøk slik at jeg kunne roe ned.

Så skulle ta med meg strikkinga, men først måtte jeg finne nøkkel fordi nøkkelen til huset ligger i bilen sammen med ekstranøkkelen. Og bilen står på verksted. Jeg rota med meg en bunke nøkler. En var tydelig kopier, lilla og fargerik. Den måtte prøves først.

Så skjer slikt som en ikke ønsker, nøkkelen ramler ut av hånden og ned på en stålrist. Og ikke nok med det, den smetter inn under risten.

Prøver først av de andre nøklene og finner en som går og lar den stå i døra mens jeg løper opp for å hente det jeg skal ta med meg. Men jeg må få opp nøkkelen under rista.

Rista er stor og tung. Jeg får løftet den akkurat slik at jeg får hånda under, men den ligger så langt innunder at jeg nesten får krampe i siden av strekken. Men endelig har jeg nøkkelen og så slipper jeg rista. Men jeg er ikke snar nok.

Den kakker over fremste ledd.

Og vondt!

Fingertuppen blåner tvert på baksida. Og i løpet av natta har det spredt seg.

Der og da bestemte jeg meg for å være hjemme. Følte meg bare elendig.

Varmet middagen, kokte ris, satte meg ned foran tv’n. Spiste opp maten, men etterpå sovna jeg gang på gang til jeg endelig klarte å legge meg i seng utrolig tidlig.

Tok det nok ikke så bra å få den rista over pekefingeren.

Nå er det den fingeren som er mest preget av nerven som er i klem i nakken med følelsesforstyrrelse, så slik er den allerede litt ut av funksjon. Greit slik.

Så da får jeg ta besøket hos mor nå i dag. Hun har en brannvarsel som står og piper også. 

 

I kveld har jeg tenkt å delta på samtaler som er arrangert. I kveld handler det om mat og hvordan maten vi spiser kan påvirke oss. Et spennende tema. Så drar fra mor, for hun bor delvis på veien der samtalene foregår.

 

Det er meldt oppholdsvær og delvis sol helt fram til i ettermiddag. Da blir det regn. Temperaturen vil bli opp i åtte grader, så kanskje jeg bør ta turen ut og prøve meg på bålpanna igjen. Jeg har mye jeg gjerne skulle brenne bort.

Det er mandag, det er vår og livet er ikke så verst. Riktig god mandag til deg.