Hvordan?

 

 

 

Så vasser vi vinter. Hvit vinter. 

 

 

 

Nå har jeg rusja gjennom første vinterdag.

Jeg sklei i gjennom, men ikke helt fram…

 

Bilen står parkert, eller muligens står den fast.

Nede ved veien.

Vet ikke.

Det var ingen som hadde vært her å brøyta.

Jeg ble lovet, om ikke hver dag og ikke fra morgenen, men skulle få brøyting.

Så dette starta ikke kjempebra.

Men får satse på at jeg får løs bilen i morgen.

 

Dette er så gammelt nytt, at det er bare slik det er.

Vinteren.

 

Ikke rakk jeg hente ved inn heller.

For mørket kom før jeg var hjemme.

Men det får jeg også gjøre i morgen.

Har litt ved igjen inne, når det er brent opp går jeg å legger meg.

Orker ikke å bli fortvila.

Det ordner seg, det blir vår igjen.

 

Jeg var noen timer på jobb, uten å rekke det jeg tenkte.

Jeg var liksom litt oppbrukt etter legebesøket.

I dag var legen på plass, til timen.

Ingen haste-utrykking, som sist.

Jeg dro fram tegninga mi.

 

 

 

Han syntes jeg hadde rydda bra.

I tanker.

 

Nå er tanker noe av det jeg håndterer enklest.

Jeg hadde snakka om psykolog, om det kunne være en løsning for å få bukt med slitenheten.

Men hadde kommet fram til at andre trenger nok det mer enn meg, så behøvde ikke oppta noen plass i den køa.

Og de kan nok ikke gi meg mer tid, for gjøremåla jeg kjemper med er nok mange for den kapasiteten jeg har.

 

Også legen kom fram til det at jeg nok må gi meg sjøl mer plass og at kreativiteten må få bedre levevilkår.

Da jeg kom til han første gangen fikk jeg betenkeligheter, hva hadde han å tilby?

 

Fikk vite at han var ferdigutdanna til korona’n kom.

Vikariatet hans var straks over.

Han kommer nok til å bli en veldig god lege – han er på god vei.

Han lytter til pasienten og han har kloke øyner.

 

Trodde det kom til å bli kleint, når jeg kom med denne pakka av levd liv, helse, tids- og energimanko.

Han lytter uten å komme med enkle løsninger.

Og sannsynlig er han opptatt av både mennesket og psykologi.

 

Men en blir sliten av å gå inn i disse temaene.

Så det var nok derfor jeg føler meg oppbrukt.

 

Tror alle ønsker et enkelt og plant liv med passe spenning og forlystelser.

Jeg føler meg ikke på noen måte mindreverdig fordi om jeg har mange ting å jobbe med i livet mitt.

Jeg ønsker vel heller at man også kan snakke om utfordringer, for en kan leve greit med de også.

Leve greit med å finne fram til veien en ønsker å gå, foreta justeringene.

Utvikle seg, forstå mer både av seg sjøl og skjønne mer av mye.

 

Ikke for det, jeg syns det er helt greit med det lette også, være mer på overflata, litt mer glasert.

Nå i det siste, de kveldene jeg er hos mor, har vi funnet oss en Amerikansk film om jul, dyppa i sukker.

Noen ganger er rosa sukkerlake helt greit.

 

Men ellers må jeg slåss med sverda mine og finne fram til slik jeg ønsker å ha det.

Og tror nok svaret til en viss grad handler om å gi meg sjøl mer plass.

Det store spørsmålet blir nok; hvordan?

Hva må kuttes, jeg vil ikke kutte, jeg vil i stedet gjøre mer.

Så til en viss grad er jeg min største fiende, kan det virke som.

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Uff da. Kjedelig med bil som sitt fast. Håpe det har blitt brøyta te i dag <3 og håpe dagen bli god. Vil snakk mer med dæ om legetimen! Glad du fikk vist frem tegninga med alle arman. Glad i dæ <3

    2. Av og til er rosa sukkerlake helt greit 🙂
      Måking MÅ man ha der man ikke klarer det selv… huff da.. trasig start på vinteren…

      Mer plass til seg selv… og hva skal man ofre.. hmmm nei det er ikke lett når man vil så mye…. kjenner meg igjen 🙂

      klem

      1. Nei, det er ikke så lett å prioritere når en vil så mye, men vi får tro en finner mer ut og skjønner mer. Vinteren viste seg fram ja. Men nå er det orden på vinteren inn til videre. Klem 🙂

    3. Jeg fikk svar fra en terapeut at kanskje noen andre trenger noen å prate med enn saken enn jeg. Hun sa at jeg er luje viktig som andre.
      Jeg har en slik tankegang. Gjøre heller mer for andre enn meg selv. Det blir riktig galt. For hvis vi ikke kan ta vare på oss selv, hvordan skal vi ta vare på andre?
      Ja, vinteren. Jeg strever med å måke snø ..

      1. Det er viktig å ta vare på seg sjøl, så enig. Jeg kom vel fram til at det var ikke enda flere avtaler og program jeg trengte, altså var ikke psykolog det som var viktigst, men fritid. Tror at kjenner en godt etter, kjenner en hva som må til – men en må være ærlig overfor seg sjøl. Det siste kan være ubehagelig. Varm klem <3

    4. Ikke lett dette her, men du er på god vei til å finne en vei ut. Med de sverdene vil du klare å rydde. Jeg tror du er som meg, kreativiteten bobler. Får du ikke får være kreativ, så låser det seg for deg. Tegn på med kruseduller, sverd og ord. Jeg hadde det sånn for en del år siden, og følte jeg var som stengt inn i meg selv. Men med tiden går det. Flott at du skriver om det her på blogg og skriv masse til deg selv hjemme også. Jeg heier på deg 🙂

      1. Tusen takk for en fin kommentar, ja, jeg må nok gi meg mer plass til mer kreativitet. Driver å lager meg planer for at etter jul…etter jul, håper det ikke er en unnskyldning. God å se at du har gått veien og funnet ut. Det er mulig, faktisk er det spennende også (og slitsomt) :).. Varm klem <3.

    5. Det er ikke alltid like lett å sortere livet sitt! Syns du hadde en flott illustrasjon på hvordan det føles! Jeg tror som deg at vi er vår største fiende selv. Det har noe med alt man vil – må – burde – og som vi ikke får til å henge sammen! Du er flink – håper du får nøsta opp! God klem <3

      1. Mange takk, så fint sagt. Men det er ikke enkelt å rydde, men prøver det beste jeg kan. Og bruker bloggen rått i prosessen, gleder meg til jeg ikke føler jeg trenger det. God klem tilbake <3.

    6. Det er greit å snakke om fortida og det som har vært, sortere, og rydde litt. Men samtidig tenker jeg at det er ikke så mye å gjøre med fortida, sånn at man bør gi mer plass til nåtida, om du skjønner. Skjønner at du har mange sverd å sloss med/mot. Sender en god klem og håper at du finner ut av det. 🥰

      1. Så enig, en må aksepter fortida å legge den på de riktige hyllene. Heldigvis driver jeg ikke å vaser så mye i den tida, håper det ikke virker slik på bloggen :o. Det er nåtida som må arbeides med. Og jeg prøver nok å legge for mange puslebiter i forhold til bildet. Og jeg finner ut av det, tusen takk :). Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg