Tid, tanker og hendelser

 

 

 

 

Det er stille  i huset, ute sleiker sola naturen så nye konturer kommer fram. Det er siste lørdag i februar, siste lørdag i vinteren og det ser ut som våren er her.

 

Det er mange pluss med en småkald vind. Så isen lå på fjorden. Måtte ta meg en tur ut for å kjenne, se på været, kjenne på det.

Mange tanker går igjennom hovudet. Både glede og vemod. Livet har blitt så endeligt. Ikke for det, jeg kan leve i mange år ennå – likevel vil livet gå enda fortere.

Det går så fort.

En gang trodde jeg at jeg aldri ville være noe annet enn ung. Aldri så gammel som foreldra mine, som da var yngre enn det jeg er i dag.

 

 

Nå kommer sola opp over fjellkanten og ser meg rett i øynene. Jeg greier ikke se tilbake, for den er så mye sterker enn meg. Det er likevel godt å få denne dusjen av intens lys. Så intens at jeg mister muligheta til å kunne se.

Det er godt med lørdag. Men det ser ut som jeg må en tur til Coop bygg på sentrum, både fuglemat og stakabånd må kjøpes inn. På 16 år har jeg aldri opplevd at et toalett går tett. I dag skjedde det.

 

Men sola skinner.

 

I går ble arbeidsdagen lengre enn tenkt, jeg rakk ikke så mye mer enn butikk, etterpå.

Eldstemann skulle komme med bussen og vi skulle kose oss med rakafisk. Jeg rakk å begynne å dekke bordet, da jeg hørte et glad «hallo» nede fra gangen.

Maten var veldig god, hadde egg, rødløk, purre, Røros-rømme, Kvitseid-smør, sennep, sennepssaus, mandelpotet og speltlompe til rakafisken. Øl og akevitt til.

Nesten rart en ikke spiser slik mat oftere, jeg har i alle fall ikke spist det mange ganger.

Praten går, om konspirasjonsteorier, hva folk tror, hva er sannhet, hva styrer oss, penger og følelser, hvem er vi… et rimelig stort samtaleemne.

Han forteller at sesongen han var med på Paradis hotell er lagt ut. Vi bestemmer oss for å se den, se tilbake i tid.

Han forteller om sine følelser, om hva han følte i de forskjellige setta, om de andre som var med, om grensene…da, nå.

Egentlig er det veldig interessant å ta denne reisa. 

 

Da, den gangen, var dette ingen artig opplevelse. Jeg syns hele konseptet var en utnyttelse av mennesker som ikke kunne sette grenser og som ble gjort til underholdninge for at TV-selskapet skulle oppnå høye seertall. Jeg husker sjefen jeg hadde den gangen kom leende inn på kontoret og spurte om det var min sønn som var med. Ellers var det en ganske stor stillhet og jeg syns det var helt greit at jeg ikke fikk vite alt folk tenkte.

Men fikk med meg mye av det som ble skrevet.

Ble nok på en måte mer tykkhuda.

Og så all dumskapen, for den er det mye av.

Senere var vi på en mønstring i UKM, mellomste hadde gått videre og vi var i Ålesund. Vi var på et ganske stort kjøpesenter og der eldstemann gikk flokka ungdommer seg rundt han.

Jeg var innom en butikk og en kunde spør en av de som jobber der om hvem dette var.

Det er en deltaker som var med i Paradis-hotell, sa hun som jobba i butikken.

Den voksne kunden svarte at det programmet så hun ikke på. Og jeg som en random kunde kunnen si med trykk, at det er like greit.

Det gjorde på en måte godt å si de orda. De visste så klart ikke at jeg var moren.

For når jeg gikk bak han observerte jeg alt dette som skjedde, blikka og at folk så når de trodde seg ikke sett. At folk du trodde ikke brydde seg, brydde seg likevel. Mange ganger som sensasjon mer enn ar det var  negativt.

Døtrene mine fikk oppleve i mange år etter spørsmålet om de var søstrene. Ikke nødvendigvis et fokus de syns var så artig.

 

Dette er mange år siden nå, så mange at jeg kan skrive om det. Noe som skjedde en gang.

Det har også skjedd mye i samfunnet. Det er ikke så ille og ha deltatt lengre, det er så mye som blir sendt.

Men det kan være fint å snakke sammen om det, gå i gjennom det, dette som en gang skjedde. Hvordan var dette for oss involverte, involvert på hvert vårt vis.

Og faktisk lærer en av alt.

Om seg sjøl.

De andre får ta sin jobb, sin lærdom. 

 

I dag skal vi etter hvert ut i sola. Ut å kjøpe stakaband.

Og så er det lørdag.

Det er godt det.

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Tidene forandrer seg, og det er fint på en måte. Ting som var stor ståhei før, er liksom bare et skuldertrekk i dag. Rare greier. 🙂

    2. TIden ja… blei rørt av starten på innlegget ditt <3
      Har han vært med i den serien altså? Jeg så Paradise hotel i noen sesonger for noen år siden. Interesessert i det psykiske spillet som var ganske tøft og spennende.
      Og livet går videre….. klems

      1. Ååå, så koselig <3
        Ja, han var med i 2012, ikke så greit å være mor da…men han takla det. Men han sendte seg sjøl hjem, for det var for krevende å bo i en boble.
        Ja, livet går videre og en må av og til ta et oppgjør med sine egne holdninger.
        Klem <3

    3. Hmmm – alltid verst å være en av de første som gjør nye ting….! Nå er Paradise lissom bare en greie som ikke er så utrolig i forhold til mye annet! Greit å kunne snakke seg gjennom det….! God klem <3

      1. Ikke sant, og tiden og holdningene har forandret seg. Ja, vi har hatt veldig mange fine samtaler i helga, både om PH og andre ting.
        Takk og god klem tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg