Åja, det er fredag

 

 

 

Tida går så fort, nesten ikke som en ikke får med seg dagene. 

 

 

 

Det er ikke hendelsene som gjør det, men denne følelsen av tida som bare fosser avgårde.

En uke igjen av juli.

En uke igjen til ferie.

En uke med litt mange hendelser for mitt stakkars hode.

 

 

I går, etter jobben, tenkte jeg at nå må jeg bare bare trekke meg.

Etter en noe småkaotisk dag, der data’n brukte en time på å oppdatere seg, og jeg måtte gjøre utlån manuelt…var jeg rimelig oppbrukt.

Men nå har jeg en uke igjen, den hviler nok også tungt på skuldrene, men da er det ferie.

Jeg må komme meg gjennom.

 

Vi må få lov til å feire deg, sa mor.

 

Sikkert vært trist, kanskje, og latt dagen skli stille forbi. Barna er på festival, så de kommer ikke. Men en må planlegge og ordne. 

 

Skjønner ikke hvordan jeg skal greie få det til, svarte jeg.

 

Det jeg ikke skjønte var hvordan jeg skulle klare å få huset såpass presentabelt. For å si det rett ut, jeg har ikke kapasitet til å holde huset i orden. Og ja, jeg vet det er litt vilt. Men det er slik det er.

 

Du kan holde den hos meg, sa mor.

 

Noe jeg protesterte kraftig på, det gikk ikke, jeg var da voksen.

Etter å ha tenkt litt, tenkt på dette kom jeg fram til…fant jeg ut at dette var eneste mulighet.

Så da må jeg finne ut hva som skal serveres.

Må derfor innom butikk i løpet av dagen.

 

 

I tillegg er det mye rundt mor, både feiringa neste helg, men også at det viser seg at brannalarmene hos henne ikke virker og at hun nok må få montert komfyrvakt. I går kunne det gått galt.

Og så har hun har en ny legetime over helga, skal fjerne stinga i panna etter hun falt.

 

 

Jeg må også på jobb, gjøre klar til neste helgs arrangement, få gitt de beskjed om det som må til i og med jeg ikke skal være der i år, for første gang på 12 år.

Så mandag og delvis tirsdag må jeg være på jobb.

Onsdag er seterdagen, der folk blir invitert opp. Bruker å komme mange folk. 

 

Jeg tenker å delta, hjelpe til med salg, men tror ikke kapasiteten min holder for hele dagen.

Heldigvis stiller eldstemann og mellomste, så føler jeg kan trekke meg litt unna.

 

 

Torsdag er bibliotek og MÅ også få til en gjennomgang av kultursalen.

Det skal gå greit, sier han som har ansvaret for salen. Bare å trykke på en knapp. For han er opptatt på annet hold den kvelden. Altså fredagskvelden.

Men lys skal settes på og settes av, film skal kjøres og i tillegg skal jeg være der som “verten” i samtalen mellom mor og datter, kunstneren og filmskaperen .

Og i verste fall har vi bare en mikrofon og en myggmikrofon.

 

Altså… Skjønner du at dette føles i meste laget av hva en skal ha kontroll på?

Uansett, etter dette er det ferie og så er det mors 90 årsdag søndagen etter.

Jeg klarer det.

 

 

Ett ord jeg må til å bruke oftere er “nei”.

Jeg legger nok opp til slik jeg ønsker livet mitt var, at jeg var et menneske som har masse energi.

Nå er jeg ikke det, vurderer å kvitte meg med vevstol, strikkemaskin, kanskje alt av stoff…jeg skjønner at dette ikke blir mer.

Og jeg skjønner at jeg ikke kan alt det jeg prøver, helsesituasjonen min er dessverre ikke slik lengre.

Det er bedre å innse det.

 

 

Det vil være godt om jeg har kapasitet til å ha hjemmet i en slik tilstand at folk kan komme innom.

 

 

Jeg tenkte her om dagen da jeg kjørte på jobb at jeg må bygge et skjold av beskyttelse rundt meg.

Ikke bry meg så mye.

Jeg må bare få mer latter inn i livet mitt.

Og så tror jeg på at dette skal jeg få til.

Det er akkurat som jeg skal skifte retning på et stor og tungt skip, det er ikke gjort i en håndvending.

 

Men det blir.

 

 

 

 

 

10 kommentarer
      1. Å, det et ikke lite du skal gjøre heller da. Ikke rart du ikke orker å holde huset i orden, men jeg tenker at det er nok ikke så ille at du ikke kan ta i mot folk.
        Skulle ønske jeg var “frisk” så jeg kunne hjulpet deg med noe. 🥰
        Lykke til med alt, og ja, lær deg å si nei. ☺️❤️

        1. Heidi: He, he, jo faktisk er det så ille. Det har pågått egentlig lenge på grunn av at jeg presser meg til gjøremål…gjøremål jeg VILLE klare. Så det er virkelig på tide jeg begynner å se på dette her :).
          Du hjelper med at du finnes <3.
          Takk, ja jeg har en jobb å gjøre og lekse og lære.

          1. Så fint sagt av deg. Jeg finnes, og tenkte på deg i går da vi var på Øra. Håper virkelig vi kan få til et treff snart. Jeg begynner å bli bittebittelitt bedre 😉 Viktig å lære den leksa før det blir for sent. 😉 God klem <3

            1. Det må vi få til, du blir kanskje enda litt bedre og jeg har ferie i fire uker nå…satser på vi får det til i løpet av den tiden :). Gleder meg til å møte deg 🙂 :). <3

    1. Ja, du har mye på agendaen som Mette skriver. Det virker som om du stiller veldig store krav til deg sjøl og tar ansvar for mye både privat og på jobb. Kjenner meg litt igjen, men jeg har blitt “nytelsessyk” og “egoistisk” på mine godt voksne dager. Det er jo ingen som takker oss om vi sliter oss helt ut… Jeg ønsker deg god ferie, og håper du får til å gjøre noe som gir deg mye godt påfyll! Ja, viktig å få mer latter inn i livet… <3<3<3

      1. Så bra du har klart akkurat det :). Det er det jeg ønsker å prøve på også, greie å prioritere meg sjøl bedre. Noen takk er nok ikke å vente nei, og så har vi ansvaret for oss sjøl. Mye interessant i dette, hvordan mange kvinner har blitt slik…jeg ser i hvert fall et slags mønster hos meg sjøl.
        Mange takk for gode ord, gleder meg til ferien og til den videre veien på letingen etter de gode opplevelser <3. Klem

    2. Du har litt for mye å drive på med hele tida! Så det kan umulig bli tid til alt! Håper ferien din blir av det slaget som gir masse krefter iallfall! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg