Bøker, barn og kjærlighet

 

 

 

Bøker var en gang en lidenskap, men etter jeg fikk barn var det ikke plass til dem i særlig grad.

 

 

 

 

 

I flere år ble lydbøker alternativet, lånte og hørte på i tur til og fra i bil. Men så kollapsa cd-spilleren i bilen, og jeg fant ut at å få reparer eller sette inn ny ikke ville bli gjort.

Nå avtok etter hver leselysten av skjønnlitteratur, sakprosa ble mer interessant. Problemet var at jeg greidde bare å  lese bøker halvveis. For konsentrasjonen ramla ut.

 

Barn var noe jeg ikke var så interessert i, verken som barn, ungdom eller ung voksen. Barn var som andre mennesker, noen var greie og noen ikke.

Uansett skjedde det noe da jeg passerte 30, kanskje var dette meninga, likevel.

Å få barn.

 

Og så skulle jeg også ha barn-.

 

 

Vil du ta i han, sa jordmora da han var født.

 

 

Men jeg klarte ikke.

Ville vi gravlegge, ble vi spurt om

Tanken var helt uutholdelig.

Det var høst og dagen etter fødselen var det kaldt og hvitt, det passa, det var en iskald verden.

 

Et halvt år etter syntes magen litt raskere. I desember var termin.

I august lå jeg på sykehuset med en alt for lita jente på magen og så pulsen sakte ebba ut.

 

 

 

Nesten på dagen året etter kom en gutt, i riktig størrelse.

Det ble stormende kjærlighet til et lite menneske en kunne vise alt.

Som skulle bli kjent med verden.

Han var vitebegjærlig og etter hvert førte de små føttene hans på lengre veier enn hva som føltes trygt.

Valget ble å flytte fra byen og ut på landet.

Der starta han sitt andre skoleår og en dag ville de to lærerne til gutten ha en prat. Det var noe som ikke stemte, mente de.

Vi ble kasta inn i utredninger på vår vesle gutt. 

Og jeg følte først at jeg mista enda et barn.

Han fikk en diagnose. 

 

 

En møter fordommer både hos seg sjøl og andre.

Jeg ville være åpen, de andre foreldra ble informert. Sjøl om de også nok ville være åpne møtte jeg på stigma.

Egentlig fra alle hold.

 

Det var en uskreven regel i samfunnet vi bodde i at ingen barn skulle utelates fra fødselsdagsselskap, som den eneste gutten eller jenta. Enten ba en alle, eller alle guttene, som i vårt tilfelle. Fram til de var 12 år.

Fra han fylte 12 år ble han ikke bedt lengre. Nå skal sies at han ikke brydde seg om det, men jeg syntes det var vondt.

Jeg hadde alt for lite kunnskap og det hadde verden i rundt også.

 

 

Sjøl fikk jeg positive tilbakemeldinger over min evne til å sette grenser og være tydelig. Men sannheten var at jeg skulle fått beskjed om at jeg ikke behøvde ta alle kampene. Jeg sleit ut både meg sjøl og gutten.

Det var først da han var i 16 års alderen jeg begynte å forstå at noe var dørgende feil med systemet. Enn å få så mye negativ tilbakemelding på seg sjøl. Da han begynte på videregående fortalte de han og oss hvor håpløs han var, det fantes ikke et fnugg pedagogikk i møtet med den unge. Bare kritikk. 

 

Ungdomsåra ble krevende.

Verken familie eller system var en støtte.

Fordommene var store.

En polititjenestemann opplyste meg om at han skulle ta gutten til slutt, han var enda ikke fylt 17 år. Jeg forsøkte å få et samarbeid med politiet, men opplevde ingen interesse, bare avvisning sjøl om vi ville det samme.

Hvor mange møter jeg var i fram til han var myndig, det vet jeg ikke. Og redselen over hvordan dette ville gå var skyhøy.

 

 

Jeg har skrevet før om posttraumatisk stressyndrom, at jeg trodde at alle steder gutten var var han aktør i alle hendelser som skjedde der han oppholdt seg.

Nå i ettertid vet jeg at det er et under at han har overlevd, for det gikk bra det som absolutt kunne ha gått gale.

Politimannen som sa han skulle ta han lyktes heller ikke. Og min redsel for at ungdomsåra skulle føre til en grav eller fengselscelle ble heldigvis aldri noe av, han ble voksen.

 

 

 

 

Da jeg får høre om en bok som var kommet ut som beskrev “ADHD, 7 veier til ny forståelse”, fra en lege som sjøl har det, var dette boken jeg måtte lese.

Det vil si, høre.

To ganger hørte jeg gjennom boka av Kristin Leer om ADHD.

 

 

Om hvordan samfunnet i dag har stigma rundt diagnosen.

Om at den ikke blir sett på ressursen.

 

De fleste med ADHD er ganske fryktløse, de er enormt impulsive. De er kreative og har en evne til å gå dypt inn i det de er interesserte i.

At deres mentale alder ligger bak jevnaldringer og at de sakker akterut før de vil nå en mental modenhet til likt med jevnaldringer, et godt stykke opp i 20-åra.

Jeg skulle gjerne hatt denne boka da gutten min var liten, hatt kunnskapen.

 

 

Jeg så at det jeg møtte gjennom hjelpeapparatet var alt for dårlig. Slik som henne som sa at jeg måtte regne med at han måtte i verna bolig som voksen, han var 9 år da og ingen ting som tyda på det. Han fungerte både evnemessig og sosialt.

I stedet er han et menneske som har høyere intellekt enn de fleste og han vokser og utvikler seg. I dag er han en ung mann med mange refleksjoner, følelser og sosialt tilstede på alle vis. 

 

 

Jeg vil anbefale alle som tror de sjøl har- eller kjenner noen som har ADHD, om å lese boka.

Faktisk begynte jeg å spekulere på om jeg sjøl også kunne ha av det, for jeg kunne kjenne meg igjen i mangt. Jeg drømte meg vekk og levde i min egen verden, hadde behov for egen tid, har alltid sett løsninger.

Nå var jeg ekstremt lovlydig og tok ikke de store risikoene. Sjøl om jeg reiste fra Arendal til Nordmøre på 70-tallet da 10 øringene enda fantes. Jeg kom hjem med en 10 øre til overs og foreldra mine ble ganske frustrerte over meg, fordi jeg ikke hadde bedt om penger.

 

Jeg hører i dag det er mange som tror de kan ha ADHD.

For min sin del er det ikke så påkrevd å få noen diagnose, men om det så er, kan jeg forstå meg sjøl bedre som barn.

 

 

Jeg har bedt sønnen min lese boka, fordi den oppleves å sette ting på rett plass.

 

 

Kan jeg få skrive om deg, spør jeg.

 

Det er greit, svarer gutten.

 

Men jeg vil du skal lese gjennom før jeg poster, sier jeg.

 

 

Det er så viktig med kunnskap.

Jeg husker en episode fra da min eldste var nesten 17 år. Han reagerte helt tullete ut i fra mitt ståsted, men så fikk jeg se øynene hans. Da forsto jeg at for han var reaksjonen reel, det var en lærerik observasjon for meg.

 

 

Og jeg ønsker at samfunnet forstår at de som har ADHD er en ressurs, men de passer nødvendigvis ikke  inn i det løpet som er opplagt.

Så da kan en spørre seg – har et samfunnet råd til å miste så mange på grunn av manglende kunnskap.

 

For det er ikke alltid det hjelper å ta seg sammen.

 

 

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Så utrolig godt skrevet. Du har virkelig ett stort skrivetalent. <3 Mye sterkt og sårt i fortellingen her. Enig i at kunnskap er viktig. Det med verna bolig var provoserende. Trist når noen fokuserer på svakheter i stedenfor ressurser. Det er mange fantastiske mennesker med unike egenskaper med dette, som kan overgå andre uten enn høy gang.

      1. Takk for en veldig fin kommentar som gjorde meg glad. Ja, dette jeg beskriver her har vært tøffe tak.
        Husker jeg tenkte at slikt burde hun ikke si, men dama ville det beste – men tror hun begynte å møte «veggen», likevel, hun burde aldri ha sakt noe slikt på det tidspunktet.
        Det å greie se mennesket, uansett, skulle vi ha vært flinkere til. Jobber sjøl me å prøve det, men så alt for lett å gå seg på fordommer. <3

    2. Dette var sterk lesing! Du har opplevd triste og såre ting, og mye som ikke skulle være nødvendig å måtte oppleve! At mennesker kan uttale slike ting uten å ha et fnugg av bakgrunn for det! Du har vært, og er, STERK! <3

      1. Jeg skreiv kanskje litt «rått», litt forsiktig egentlig med den første delen – det kan treffe på et vis jeg ikke vil. Folk sier veldig mye rart, kommunikasjon er en kunst.
        Heldigvis har jeg klart å stå i opplevelsene, men noe «skade» har det nok blitt. Tror vi alle har opplevelser som er tøffe og som vi klarer…og noen ganger koster det som kan virke mindre mer. Livet, liksom… Varm klem <3

    3. Sterkt innlegg, viktig at du skriv om det her. Skulle ønske skolesystemet va mer lagt opp te folks ulike styrka, tenk for en verden!

      1. D ha æ å ønske. Men kanskje systeme bli beer, ha vårte d… Ha vi løfta kvarannjer på d vi har av styra ha vi nok fått ætj sterkar samfunn, tru æ <3

    4. Verna bolig!!! seriøst 🙁

      Så godt fortalt og beskrevet.

      Uvitenhet – men det kan jo ikke forsvares – men ja – uvitenhet og stigma.

      Og dette har dessverre, vært en kamp mange har stått i. Du har vært, og er, et sterkt menneske <3 klem og gode ønsker for dagen og dagene 🙂

      1. Takk Mette. Blir så glad for de fine tilbakemeldingene <3. Det er derfor jeg ville skrive, et håp om å øke kunnskap, men skjønner at «skoa" nok blir for store, en veldig ambisiøs tanke… men kanskje kan det å plaske med et «halmstrå" hjelpe litt.
        Ja, det er så mange som har stått og står i slike kamper at det er til å gråte over. Var glad for at sønnen ga meg lov til å skrive om det, etter han hadde retta opp noen av skrivefeila mine… :D. Riktig fin og god dag til deg. Varm klem <3

    5. Så vondt å lese om barna du mistet, det må være så forferdelig på alle måter…
      For en måte å bli møtt på når man har ADHD, og ikke minst bli møtt på som barn. Er ikke noen unnskyldning for de voksne her… Det må ha vært veldig tøft å stå i.
      Vi er jo en storfamilie og har flere i familien med ADHD. De greier seg meget bra men har hatt det tøft…
      Min yngste fikk diagnosen som voksen og kjente ting falt på plass etter han ble medisinert.
      Han mener jeg også har ADHD, men jeg synes det er litt sent å begynne å tenke på det…
      Flere i familien min lever godt med diagnosen uten medisiner og intellektuelt er det ingenting å utsette på i alle fall. Tenker det slår litt ulikt ut individuelt. Takk for at du delte.

      1. Så god en kommentar å få. Det kan bli mange tøffe tak, jeg opplevde at kunnskapen både var- og er for dårlig. Gjelder så klart ikke bare dette, men for dårlig aksept for mangfoldet og mulighetene i det.
        Da har du og dere erfaringer, og nei, det har ingenting med intellekt og evner å gjøre. Mennesker som kommer inn under ADHD-greia, er også et mangfold. I boka jeg anbefaler skriver forfatteren om at det vi kaller ADHD var viktig for å overleve, de som hadde det gikk foran for å finne nye boplasser og fant fram til viltet, de var fryktløse og tok sjansene. De var nødvendige for overlevelse.

    6. Sterkt, sårt, vondt og fint å lese. Fint fordi du deler de vonde, og såre tingene i livet ditt, og til familien din.
      Du har virkelig fått din del av tøffe tak, og allikevel står du oppreist og stødig. Beundringsverdig!🙂❤️

      1. Takk, men jeg syns det er så viktig at ikke bare det perfekte livet skal syns fram. Alle har sine ting som de må jobbe med, som ikke er enkelt. Viktig å få være der med de følelsene en opplever. Liva for oss alle er så sammensatt av gode og dårlige opplevelser og alt i mellom. Og vi skal ha lov til å være OSS, alle sammen. Stor klem til deg <3

        1. Så veldig enig med deg. En kan bli matt av så mye tilsynelatende perfekte liv. Også er det ofte motsatt om en snakker med samme vedkommende 😏 Flott at du deler 🙂❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg