En presentasjon etter oppfordring

 

 

 

 

Så artig en utfordring og jeg kaster meg hodestups uti.

 

 

 

Det er Strikkekjerring som oppfordrer oss, at både nye og gamle bloggere lager en presentasjon av seg sjøl. Det er en så bra oppfordring og utfordring. Jeg syns det er så artig å lese om hvordan andre har labba, sklidd og rutsja gjennom livene sine.

 

 

Nå skal jeg fortelle fra mitt også, sjøl om jeg nok har skrevet om en del før, om ikke så kronologisk.

 

 

Jeg hadde alltid trodd jeg ble født under en juliblå himmel, men har senere fått vite at det var overskya. Og jeg er født under åpen himmel ombord i en båt og kunne like godt endt livet mitt der, men mormora mi fikk surra navlestrengen, som gikk to ganger rundt halsen, over hodet mitt slik at jeg kan sitte her i dag.

Da jeg var riktig lita mente jeg å huske at jeg ble meg, før jeg ble født.

Jeg voks opp med en storfamilie rundt meg, onkler, tanter, søskenbarn og besteforeldre i Aure kommune på kysten av Nordmøre. Morfaren min starta båtbyggeri på 1920-tallet, så alle barna hans og nesten alle svigerbarna jobba der. Så vi ble boende i en tett klynge.

 

 

Jeg fikk etter hvert to søstre, jeg er eldst og bruka sikkert den posisjonen. Og ikke minst ovenfor søstrene og søskenbarn dreiv jeg med en form for ‘kjøp og salg’-.

 

 

Jeg var veldig glad i både å tegne og fortelle, så da kunne det hende jeg utførte handelsvirksomhet med å tegne og fortelle tåredryppene historier, mot gjenytelse som for eksempel å henge opp klær til tørk, oppgaver jeg egentlig hadde blitt tildelt.

Dette forretningstalentet forsvant, dessverre.

 

Jeg var en distre drømmer som forsvant inn i mine drømmerier.

 

 

Etter avslutta ungdomsskole skulle jeg endelig flytte til en by, her jeg bodde fantes ikke videregående.

Det var stort å flytte på hybel som 16 åring.

Første byen var Kristiansund, så Surnadal (riktignok ingen by), deretter Arendal, Trondheim ble bare et halvt år i første gangen og så Oslo, byen i mitt hjerte.

 

 

Og jeg syntes det var befriende å bare være meg uten små steders grenser. Nå løp jeg ikke noen line ut, jeg var pliktoppfyllende og prøvde å leve nesten etter slik jeg var oppdratt.

 

 

Jeg ble nok noe desorientert etter noen år ved utdanningsdrømmen, som var Staten Håndtverk- og Kunstindustriskole, i dag ligger den under Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).

Vurderte å dra til sjøs.

Men etter fire år ble det diplom, så sårbar etter hard jobbing at jeg ikke tålte et sukk

 

 

Det hadde også vært en drøm at veien gikk videre til Paris, datidens motemekka, men det ble med noen besøk.

Husker jeg også vurderte å ta hovedfag i USA, men fant ikke noe med høyere vekttall enn utdannelsen jeg hadde tatt. Ble med i en nyoppstarta kunshåndtverkforrening i Markveien, som jeg var med i noen år. Uten å bli verken oppdaga eller rik.

Jeg hadde en hel mengder forskjellige jobber for å ha inntekt, de fleste åra ble i Oslo sporveier, hvor jeg kjøre de vestgående banene både som helgejobb og deltid. En jobb jeg hadde mareritt om i flere år etter.

Jeg jobba også hos to menn som hadde sine visninger høst og vår på Oslo’s beste vestkant, de hadde en celeber kundeliste.

Min drøm var også å ha en visning.

Så en høst reiste jeg hjem, leide ut den lille hybelleiligheta, innreda et rom til atelier og tegna, sydde og strikka en kolleksjon. Husker lykkefølelsen da modellene forsvant ut i spotlyset til musikken ved et utested som het Cats. Senere var jeg med en motevisning på Rockefeller, for det var mange som skulle opp og fram…men ikke nødvendig det ble så mye etter.

Og ikke visste jeg det tok så lang tid å få etablert seg, så plutselig…eller nesten plutselig, bestemte jeg meg for å fytte og gifte meg.

Husker det var rart å sitte i en bil nordover, med katta på fanget og alt pikk og pakk bak meg.

 

 

Så da begynte Kapittel Familieliv.

Vi fikk etter hvert tre barn, men det var en tung start, for de to første barna kom til verden like før livets pust kunne bo i dem og en sto tomhendt igjen.

 

Det var i tillegg nedgangstider i arbeidslivet, regninga etter jappetida, så han jeg gifta meg mista arbeidet sitt og jeg fikk ikke arbeid. Det kom etter hvert ordninger i denne tida som egentlig var mer en måte å utnytte folk på, som ett resultat. Jeg som alltid hadde vært vant til å få meg jobb og stå på, følte dette vanskelig. Det er alltid interessant å møte seg sjøl i døra, plutselig var det jeg som ikke fikk jobb.  

 

 

Etter en del år flytta vi ut fra Trondheim og kjøpte oss hus i Orkdal.

Følte uro med å la barna vokse i bydelen, spesielt det ene.

Eiendommen vi kjøpte var et lite eldorado å vokse opp, barna har minner om mangt et eventyr der.

 

 

Da eldstemann gikk inn i tenåra, var ekteskapet over.  

Vi bodde i huset enda noen år, før jenten og jeg flytta tilbake til kommunen på Nordmøre jeg voks opp i.  

Sønnen skulle til med videregående og flyttet til faren og jeg kjøpte en gård.

 

 

Tenkte det er mat vi lever av og da måtte en ha jord.

Det jeg ikke visste var at jeg var veldig sliten, og mer utfordringer ble det i åra som fulgte. Så planene jeg hadde med gården var ikke til å realisere. Likevel sto jeg på, prøver å strekke til over alt. Slikt straffer seg. Hukommelse og evnen til kommunikasjon ble skadelidende over lang tid. Og så kom diagnosene, de vanlige, med vondter og betennelser, som en syndeflod.

Etter hvert falt jeg 50% ut av yrkeslivet.

 

Jentene flytta etter hvert bort for å ta fatt på sin utdanning.

Jeg surrer i min egen verden, er avdelingsleder for et lite museum ++. Det er en viss kreativitet i jobben, mye i bloggen, for begynte å blogge for å få en oversikt over meg sjøl…men tegning/design/maling, har dessverre ikke noen stor del av livet mitt i dag. Men jeg er en skikkelig optimist og tror det meste skal gå, og at en vakker dag svinger jeg penslene foran staffeliet. Men designeren i meg er nok avgått og skilt lag med meg.

 

 

Jeg har reist litt, fått jobba med mye forskjellig fra vasking, salg, forskjellig ekspedering, kostymedesign, illustratør, journalist og diverse undervisning, hatt noen kjærester og hatt noen dyr…slik som hund, katt og kanin.

 

I dag er det bare moren min av foreldra mine som lever, far døde for 1,5 år siden. Jeg går mor en del til hånde og tenker å være her så lenge som hun lever.

 

Får jeg bygd opp energi, et fokus jeg har hatt i senere år, så kan det hende jeg foretar enda en flytting…who knows… Det er fortsatt mange grenser på små sted.

Neste år vil jeg havne under definisjon “eldre”, men har ikke lyst til at det skal stoppe meg.

 

De åra jeg har igjen skal jeg ha det skikkelig artig, er plana.

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. For en fanatisk livshistorie!😱
      På både godt og vondt.❤️
      Jeg tenker at det bor utrolig mye kreativitet og kunnskap i deg som ikke helt har fått utløp.
      Slik er det nok for mange av oss. Andre ting i livet går foran mange av de tingene man kunne hatt lyst til å gjøre og livet styres i andre retninger som også kan være fine.
      Tusen takk for at du deler og lar oss andre bli enda bedre kjent med deg.🥰

      1. Livet er vel slik, begge deler :). Håper jeg greier å rydde mer plass til kreativitet. Og som du sier, mange som har det slik. Syns det var artig at du oppfordra oss, snoka rundt for å finn dem som har laga seg presentasjon. Har ønska flere svart :).

    2. Det her va fint og sårt og spennende å les. Får lyst te å filmatiser. Så glad æ e et utfall og en del av ditt liv. Og æ like plana di <3

    3. Noe visste jeg fra før, men annet var nytt. Artig å lese hva livet har gitt deg. Trist også med barn uten pusten klar……

      Ja, det er bare å fortsette, for du er ikke ferdig tenker jeg. Jeg gleder meg til å se at du blomstrer opp med maleri og tegninger igjen. Om det ikke blir klesdesign, så kan du da gjøre annet. Heier på deg videre og takk for informasjonen. 🙂 Klemsiklem.:)

      1. Ja, det å miste de to første var forferdelig, men livet gikk videre og i dag har jeg tre levende <3
        Nei, man er ikke ferdig før man er det. Jeg har kommet meg ned på rommet mitt noen få ganger i sommer, hovedsakelig fargelagt. Syns du er veldig godt på å rydde deg tid, det er så artig å se det du produserer. Tusen takk. Klem<3

    4. Så koselig å få vite enda mer om deg, og for noen koselige bilder! 😀
      Du skriver så levende og fint.
      Ikke noe enkelt liv du har hatt, men mange fine og gode minner ❤️
      Kreativ og flink, så jeg håper du får tatt opp igjen den delen av deg ☺️

      1. Tusen takk <3
        Livet har nok sine utfordringa for alle, men det som er så fint er at en må lære.
        Tror egentlig det er viktig å få fram mer skaperglede, så jobber med det :). Jeg har lest flere, blant anna ditt innlegg, men tror nesten ikke jeg har kommentert noen – så det er plana mi nå :D.

    5. Så koselig å lese om din tidsreise eller livsreise, og alt du har opplevd. At du har kunstneriske kunnskaper har jeg sett tidligere, og håper vi får se mer av det. Du er god til det. Livet byr alltid på utfordringer, og det kan være en prøvelse å komme igjennom i blant. Foreldrene dine så/ser så hyggelig og fine ut 🥰 Ønsker deg en fin fredda, klems 🤗

      1. Takk for de gode orda dine, ja, tenker å lage meg mer tid til å skape…så får håpe jeg greier det. Mor og far hadde et godt samliv, så de var heldige slik…og egentlig lettliva, spesielt far. De var og er, folk som ville/vil godt for andre, da blir alt så mye enklere. Håper fredagen din var fin, og så at dagen i dag også blir god. Klem<3

      1. Takk, det er trivelig å lese sammendrag av de en blir kjent med her inne. Liva blir gjerne sammensatt, det ene er hendelsene, men en like viktig bit er hvordan man tar det som skjer. Mennesker er interessante <3

    6. En av de bedre bloggene her inne. Ikke det at majoriteten er dårlig, men rene matblogger f eks er mindre interessante for meg. Det er befriende med mangfold, variasjon og en god penn.

          1. Fant deg til slutt, men måtte leite. Navnet dukka først opp på YouTube, deg det også, kanskje… Scrolla nedover på bloggen din og har latt linken ligge opp, for planer innom å lese mer – tror du har noen spennende tekster. Synd du ikke syns bedre, tror mange vil ha hadd glede av og ha lest.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg