En protestsang

 

 

 

 

Søndagskvelden er mørk. For en helg. Denne ble slik pannekakeflat og unyttig på det ytre plan.

 

 

 

 

Den bare gikk, denne helga.

Som en grå regnskur.

Den blåste bort med vinden.

Plutselig var det søndagskveld, mørkere enn i en sekk.

 

 

Jeg bevega meg neste ikke ut. I ettermiddag stekte jeg en mellomting mellom lapper og sveler, en variant. Jeg hadde kjøpt «Tjukkmjølk» fra Rørosmeiriet. Den var så tykk at jeg bestemte meg for ikke å drikke den. Men den fungerte veldig bra til matlaging.

Tok med meg en liten haug og kjørte inn til mor. Hadde ikke vært der siden før helga, torsdag tror jeg, så slik sett på tide.

Ellers hadde hun hatt besøk hver dag, så ingen dårlig samvittighet for denne pausen.

Og jeg snakka som en foss, men det var greit for mor.

Jeg hadde visst mye som skulle ut.

 

 

Snakka med ene søsteren min tidligere på dagen og hun mente jeg måtte ta et valg. Jeg ser ikke at jeg har noen valg å velge i. Det er som jeg har malt meg fast i en krå, men jeg tror, vil tro, det finnes en dør ut. Bare at jeg ikke ser den ennå.

Det er ikke sikkert det som virker håpløst er håpløst.

Og så kjenner jeg at jeg på en måte blir sint.

Skulle sikkert vært sint på meg sjøl, som har tatt valg som har ført fram til hit jeg er nå. Men det hjelper lite å bli sint, og så forstår jeg grunnen, situasjonen og alt.

Men jeg skulle nok vært flinkere til å ivareta meg sjøl.

Den ser jeg.

Det er der sinnet oppstår, så får håpe jeg kan bruke det framover.

Ikke slikt sinne at jeg slår ned noen.

Men et sinne som gir meg respekt.

Jeg er lei av å vise forståelse hvorfor folk ikke forstår meg. Det er ikke det at de behøver å forstå, men respekt vil jeg ha.

 

Den sminka unge meg

 

Det er her jeg rasler med ‘sverdet’.

Det er ikke bare, bare dette å bli eldre… må vel si det slik, sjøl om jeg ikke føler at jeg er det.

Likevel er det noe med attraktiviteten sannsynlig, troa på at jeg har noe å tilby.

Sannsynlig er jeg både treig, utdatert, uten evne til å se framover eller ha gode ideer.

Nå er så klart ikke jeg den rette til å bedømme slikt, den dommen blir for subjektiv.

 

Den usminka eldre meg

 

Jeg føler det er så mye jeg ikke kan, jeg er nysgjerrig på å skjønne mer og lære mer. Elsker å høre ny musikk, lære om nye ideer, høre om nye tanker.

I min verden var ikke «alt bedre før».  

Slik sett er det irriterende at noen tror at fordi årstallet jeg var født i er en stund siden og skrukkene begynner å linje opp ansiktet, er jeg ikke…

For jeg er et levende menneske med både drømmer, håp som prøver det beste jeg kan.

At dette skal være så vanskelig.

Jeg liker faktisk ikke satte ting… eller noe satthet kan det helt sikkert være man drar på, men tror ikke det er så mye.

Ikke inni meg, sjøl om jeg registrerer at hodet går treigere, at jeg blir for fort sliten… så har jeg også kampviljen.

 

 

Tenkte det her om dagen, kanskje jeg skal bli en rebell, litt punka… eller noe i den gata. Protestere mot dette fastlåste, tilstivna, statiske som jeg ser for mye av.

Kanskje jeg skal skrive om min visjon en dag…

 

Men nå er det søndagskveld. Og sjøl om helga har vært flat, stille og rolig, så skjer det mer en nok i min verden. Av og til skjer det nesten for mye når en er så flat som jeg føler meg nå.

‘Sverdet’ står der klart til å svinges… men først må jeg ha flere rolige dager. For slitenheten eier for mye av plassen og jeg er sykemeldt ut uka som kommer også.

Det eneste jeg ønsker er å virke, virke uten å bli så utslått at jeg ikke vet hva som er høyrehanda mi og hva som er venstre.

Men kvelden føles på et merkelig vis fin og egentlig er jeg bare spent på neste kapitelet i min merksnodige reise.

 

 

Er du spent på ditt neste kapitel?

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Aldri for sent begynne på nytt!!!! Klart vi skal ha respekt fra andre, men først må vi kanskje respekterer oss selv??? Vær den du er du, for det er mer enn nok. Valg må man ta, og noen ganger står vi fast inne i det hjørnet og finner ingen vei ut. Skjønner den. Jeg fikk ord om det fra en gang. “Den ene døra lukkes, og en ny åpner seg!” sa hun optimistisk. Men det var vanskelig for henne å forstå at jeg hadde klemt fast hånda mi i den døra som skulle lukkes!!! Det var så vondt å stå der å se på mulighetene, men ikke klare å komme videre. Men etter en tid, gikk det bedre, og jeg fant løsningen min. Heier fortsatt på deg, så stå på! Klem 🙂

      1. Nei, det skal aldri være for sent – om en tror på det. Og enig i det, må så klart respektere den en er. Viktig lekse det. Og tusen takk for at du «heier», ikke alltid like enkelt dette løpet. Men jobben min er å finne ut av det. Klem <3

    2. Sveler er jo bare supergodt da 🥰🥰🥰 Kjøper alltid sveler når jeg er i Møre og Romsdal på en av ferjene 😊

      Supernydelige bilder av deg, og du er like pen ung og nå 🥰🥰🥰

      Ønsker deg en superfin mandags kveld og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    3. jeg synes du er en fin dame ,du har stor omsoorg for alle rundt deg ,og du må lære å være litt god mot deg selv også ;=) vi eldes men livet kan fortsatt ha mye fint i vente,det er aldri forsent :=) klem

      1. Det er akkurat det jeg er i gang med, også huske på meg sjøl 🙂
        Vil helst ikke bli så påvirka av dette med alder, vil heller prøve å leve som den jeg er.
        Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg