Med blyant og farger gjennom livet

 

 

Her om dagen spurte jeg om noen ønsket at jeg skulle skrive om noe.

 

 

 

 

Det var Natheless som spurte om jeg kunne vise arbeider jeg har gjort med tegning og maling.

Det var et veldig artig oppdrag å få.

Og kanskje var det også det som førte til at jeg fikk gjort noe jeg har tenkt lenge. Har bare ikke visst hvordan. Jeg hadde lyst til å lage meg en Instagram konto som skulle vies kun til slikt.

Og tror dere ikke jeg plutselig har gjort det.

Her er den, om dere vil følge meg på ibstrek.

 

Men det viste seg at arbeidet jeg ga meg i kast var større en stort.

Jeg hold på å ta livet av meg sjøl, og nå er det dere jeg prøver å ta livet av.

Og tro meg, dette er bare et bitte lite utvalg av det som er produsert.

 

Jeg velger å ta det i tre grupperinger; maleri, tegning, oppdrag.

 

 

 

MALERI 

Dette er i olje. Katten på bildet er en perser jeg hadde. Tror dette er malt tidlig på nittitallet, kan være tidigere. Og som mye av det jeg har gjort, liker jeg det ikke så godt. Viser det likevel.

 

Dette er i akryl. Mellomste er ca. fire år og ville bli med meg da jeg skulle vei å male i kunstlaget på Heimdal. Så jeg malte like godt henne. Hun oppdaga at dette var dørgende kjedelig, så her er hun ganske sint på situasjonen hun har satt seg (bokstavelig) i.

 

 

Fullstendig fri fantasi med olje og tempera.

 

Malt i akryl. Faktisk ett av bildene som jeg syns har noe ved seg. Tror det er på denne tida jeg malte fargene i en solnedgang og likte det. Bildet ble solgt tvert. 

 

 

Dette er tre akvarelle og en idé. Ideen ble liggende, men jeg tenker at kanskje tar jeg den opp igjen…

 

Synd jeg ikke husker teknikken her. Gikk på et kurs hos en maler, så må finne ut hvilken maling som ble brukt. Det var i hvertfall et underlag likt gullfarge. Malingen som ble malt over ble rissa i før den tørka. Veldig morsomt, vil gjerne prøve igjen. 

 

Her gikk jeg på kurs hos en annen maler. Vi skulle først male et bilde naturtro etter noe, som her, en bukett med tulipaner. Etterpå skulle vi male litt friere fra dette bildet vi hadde malt. Og det siste bildet skulle vi vri ennå mer over til abstrakt. En veldig morsom oppgave.

 

 

 

 

TEGNING

Dette er fra diplomoppgaven min i -83. Skjorta i tegningen under her, var i bruk senest i helga av en av døtrene.

Temaet på oppdaven min var “katt”. Plagga skulle være myke og til å kroe seg i.

 

Denne er også fra tiden på åttitallet. Edward Munch’s siste modell, Hanna, sto for oss stundenter på SHKS. Tegningen er utført i kull. 

 

Dette er fra en croque i senere år, etter jeg flytta hit. Er en øvelse som er veldig fin, skisser på noen minutter. Som en joggetur for å holde seg i form. Her brukte jeg tusj.

 

 

Denne bikker over i akt-begrepet. Brukte 40 minutter. Kull og fargepasteller. 

 

Etter jeg hadde mista barn to ganger tett etter hverandre, var det fryktelig godt å komme seg ut i naturen. Bare forsvinne i lys, skygge og ikke være i sorgen. Blyant.

 

Så hadde vi flytta fra Trondheim til Orkdal. Til et hus jeg opplevde å bli forelska i, et hus med sjel. Både han jeg var gift med og jeg fylte 40 år det året, så vi inviterte til stor sammenkomst. Tegnet med penn.

Ble laget noen invitasjoner opp gjennom åra.

 

 

 

OPPDRAG

Jeg fikk i oppdrag å illustrere en bok. Egentlig et artig oppdrag. Men da jeg skulle produsere ganske mange tegninger og kose meg glugg i hjel, ble det mye lettere å gå i gang med husarbeid og andre oppgaver jeg ikke likte. En rar mekanisme. Heter vel prokrastinering har jeg lært av barna.

De fire neste tegningene er fra boka.


 

En periode jobba jeg med å lage kostymer til et danseteater. Har ikke lagt ved noen av skissene fra den perioden, men en plakat som jeg tegna til en av forestillingene. 

 

Jeg avsluttet med at sommeren var over også for en del år siden. Slik det bruker å gå.

En tegning og en liten tekst til en lokal avis. Egentlig jobba jeg som grafisk designer der, men det var artig å ha en fri oppgave som dette. 

 

Nå vet jeg ikke om dette ble nesten ble spam.

Likevel håper jeg dere ikke kreperte av denne voldsomme mengden av bilder.

Takk til Natheless for at hun ba meg om dette. (Spørs om hun angrer på hele spørsmålet).

Smiiiil…jeg har kost meg, trøbla med program som plutselig ikke ville og lært meg nytt på den fronten.

 

Men nå poster jeg.

 

Fin søndagskveld og en medalje til deg som har fulgt med helt hit.

 

 

 

 

 

33 kommentarer
    1. Du er dyktig, det er det ingen tvil om. Men hvorfor tegnes/males stort sett bare kvinner som naken-kunst? Jeg gikk på malekurs en gang (maling som terapi), bildene våre skulle stilles ut, jeg malte tre bilder av nakne menn. Et bilde med en mann, et av en annen mann, og et der de to mennene danset sammen. Det ble oppstandelse pga de bildene. Nakne kvinner er greit, ikke menn 😂

      1. Ta deg en tur til Vigelandsparken eller til Roma og besku alle de flotte nakne menn. Ellers i malerkunsten har nakne menn vært og er like vanlig som kvinner..😳

        1. Vært både i Vigelandsparken og i Roma. Mye fantastisk kunst. Men det er her i Norge, i form av tegninger og malerier, på nåtidens utstillinger vi ofte ser kvinnekroppen, mens menn blir gjemt.

      2. Synd jeg ikke la ut av menn, har masse mannebilder også. Tror jeg har vært borti nesten like mange mannlige modeller. I førstninga syntes jeg det var litt vanskelig, man skulle se på alt…men ikke for mye og ikke for lite, he, he. Det gikk seg til. Kropp er kropp og helt topp. Så tåpelig at det skulle bli reaksjoner av bildet ditt, har du det ennå?

        1. Mine opplevelser er kanskje tilfeldige, men jeg har sett mye mer av det ene enn det andre. Ja jeg har disse bildene i boden, dessverre knyttet jeg meg til «verkene» mine, selv om det dukket opp kjøpere på utstillingene så klarte jeg ikke kvitte meg med noen bilder. Kun et bilde har jeg gitt fra meg, til ei venninne som lå på sykehuset i kreft. Hun hadde en fascinasjon og forkjærlighet for ugler, så jeg malte ugler til henne så hun kunne ha på rommet sitt som følgesvenner.

          1. For du maler og selger bilder…har sett du har hatt staffeli. Og har hatt utstilling, så artig <3. Kan ikke du å ha en presentasjon av dine ting <3.

    2. Helt nydelig å få sjå alt, i tillegg te litt historie rundt. Huske litt historien rundt maleriet på kunstlaget.. 🙂 og så artig det va det med gullunderlag og blått, så reine streker. Flott innlegg, va en fryd å få vær med gjennom hele, 10/10!

    3. Nuss å nuss, tusen takk, va litt voldsomt å dediker æn hæl dag t sæ sjæl å perioda æn ha vårre gjænnå. Mykje som kjæm sæglanes da…itj bærre boka…he he.

    4. Det her var absolutt ikke for mye. Veldig gøy å se, og å lese. Så mye forskjellig. 😊 Liker godt det øverste jeg 😊Og bilde av datteren din 😊

    5. ANGRER SLETT IKKE! DETTE VAR GULL! Du skulle hatt medalje for din kreativitet. Herlighet så mye variert og vakkert. Du må aldri legge vekk tegneblyanten din, men fortsette. Tusen, tusen takk for at du tok deg tid til å ta meg og alle andre med inn i ditt univers. Du er unik! 🙂

      1. Så bra <3 <3. Artig du ga meg utfordringa, dette blir en prosess som jeg håper fører til at jeg rydder meg tid. Vært så mye anna. Tusen takk, ble jeg rørt orda dine <3. Artig å møte andre mennesker som øser av sin kreativitet, som deg. Klem

    6. Jammen er du allsidig og kreativ.😊 Det er tydelig at kreativiteten har gått i arv. Har begynt å følge dattera di på Instagram. Hun lager mange fine videoer.

    7. Takk, så fin en kommentar. Ja, alle tre er faktisk skapende. Så artig at du følger mellomste, det setter hun pris på, jeg også <3. Koser meg veldig med hennes burleskhet. De to yngste barna dine går vel i omtrentlig samme retning som de to yngste mine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg