Pushe stoff

 

 

Hormoner, kjemi og livet sjæl. Det kan gi både nedturer og oppturer. Reine rutsjebanen dette…

 

 

 

Snakka om dette med søstera mi. At jeg ikke syns det er så morsomt om dagen. Hun foreslo at jeg hedde en lett depresjon. Jeg sa at det trodde jeg ikke, men at jeg nok var noe nedstemt. Hun var enig, at det nok var det.

 

Har skrevet om det tidligere, at det er noe motbakke.

 

Det som er det mest vanlige er at jeg har det greit, fint og noen ganger veldig bra. Tenker jeg har bra produksjon av diverse positive hormoner. Men nå har de vært nedadgående over ei tid.

 

Så må ta tak.

 

Fotografert på min lille morgentur.

 

Kan ikke tillate dette.

må -, men er aldri helt sikker på om det jeg føler er reelt eller om det er noe som foregår i hodet.

 

Jeg tenker; alt er over, jeg har passert 60.

Det er er en tullete tanke, det vet jeg – prega av den kulturen vi er en del av. At alt skal være så ungt, det er liksom bare da en kan leve. Sier alle medier. Men leve gjør en til en dør, og hvordan jeg forholder meg til det er min oppgave.

Masse å føle glede over og være opptatt av, og for den del; starte med. -Om det er noen år i “ryggsekken”.

Faktisk er det mange fordeler med åra en har praktisert livet.

 

Tenk om jeg ikke klarer arbeidslivet, det er nok en mer relevant tanke – og ikke minste morsom.

For mange ganger er jeg så sliten at jeg mister helt kontroll på hva som er bra for meg sjøl.

 

Her er det snakk om å finne balansen.

Negative tanker vil ta bort energi, men det er også en kjensgjerning at de helseproblemene jeg har, kan gi fatigue – lite energi.

 

Fotografert på min lille morgentur.

 

Så her må jeg greie å være fryktelig ærlig overfor meg sjøl, skjønne, og ikke minst gjøre det jeg kan.

Dette er en stor bøyg, for når jeg blir fryktelig sliten og tar de dumme valga blir jeg ennå mer sliten. Dette er en utfordring, leve og tenke på et slikt vis at det gir det beste resultatet.

 

Nå har jeg forandra på noen av rutinene mine, for jeg må finne ut hva som fungerer best. Når jeg står opp, er jeg oftest en krok med umedgjørlige lemmer. Det er tungt å komme i gang med dagen, men jeg vet det går over – så helt til å leve med.

Men det er verre når det forverrer seg.

Nå har det gjort det, mer sliten, mer alt – og da mister jeg helt kontrollen, sukkeret seiler inn på menyen.

Og da blir det bare ennå verre….ja, om du fortsatt henger med skjønner du tegninga.

 

Jeg må unngå å bli så sliten at dette skjer. Det er der jeg er usikker på om jeg kan ha denne kontrollen min, eller om jeg må velge å være med på det som skjer i systemet mitt. For dette syns jeg er vanskelig å forstå. Så nå prøver jeg ut noe annet.

 

Jeg tar en morgentur, rusla meg en runde ute, som det første. 

Frisk luft og bevegelse.

Det er veldig positivt.

 

Fotografert på min lille morgentur.

 

Og så har jeg klart solhilsenen igjen, men du verden det er tung. Fysisk tung. Vekt som har vokst og muskler som har minka.

For vekta har øka, tør ikke ta innover meg realitetene.

La bort sommerklærne her om dagen. Tenkte at når jeg tar de fram igjen, skal magen være flatere og kroppen lettere.

 

En av de andre tiltaka har jeg skrevet noe om.

Bading ute.

I går kom jeg meg igjen ut i sjøen. Hadde bademøte, og her foregikk det. I sol og grei temperatur, ca. 10 pluss både på land og i vann.

 

 

Fungerte fint på jobb og slikt, i etterkant. Det var en grei observasjon.

 

Så slik holder jeg på. Leter etter det som fører til forbedring. Om det er været som har servert sol de siste dagene, eller om det er forandringene i rutiner, som gjør det-. Akkurat det vet jeg ikke. Men har følt på en oppsving i skala bare på de siste par dagene.

Får jeg dopaminet, serotonin og endorfiner til å øke, og kanskje litt mer adrenalin, så er det bra.

Riktig så bra.

Da har jeg pusha fram det jeg trenger.

For det å klage eller ha det bra, er i stor grad prosesser i hodet. Har ikke så mye med helse, økonomi eller alder å gjøre. Det å syns synd i seg sjøl er greit i små porsjoner, men ikke noe blivende sted. Da blir det bare verre.

 

Ønsker deg en fredag med alle de gode hormoner i fint samspill.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Takk for et fantastisk innlegg hvor du deler tankene dine. Det å skrive hjelper sikkert deg sjøl. Sånn er det i hvert fall med meg. Men ikke minst hjelper det oss andre, som har det på noenlunde samme måte….av og til. Jeg har også en tung dag med slapphet og forkjølelse og giddasløshet. Litt håpløst. Sjøl om det føles som at slik blir det, gjør det jo ikke det! Bare å tenke riktig! Takk og riktig god helg!

      1. Takk til deg at du las. Skriving på blogg er nok alltid en hjelp til seg sjøl, noe som gir både glede og kunne reflektere over det en er i. Håper forkjølelsen din begynner å slippe taket. Plutselig er det blitt søndag. Håper helga di er fin. Klem <3

    2. Måtte smile av det du skrev.”Det å syns synd i seg sjøl er greit i små porsjoner, men ikke noe blivende sted.” Nei, livet er ikke greit bestandig. Jeg tror at når vi godtar oss selv som vi er, så har vi noe å jobbe med. Synes du er megaflink til å forsøke å finne motivasjon. Til og med bader i det kalde vannet? Du er en tøffing og til våren da skal du skinne tenker jeg. Heier på deg! Klemsiklem 🙂

      1. Tror du det, at jeg kan skinne til våren, he, he :)…. Får håpe jeg finner ut den beste måten å samarbeide med kroppen min. Det er vel den jobben vi alle har, uansett. Klem <3

    3. Stress og alt en burde ha gjort tapper helt klart for energi..Og smerter og andre plager gjør at man blir totalt utslitt.. Jeg tror også at været er med å påvirke noen av plagene..jeg har vært ekstra ille i gråværet som er her nå om dagen.. Gøy at du bader på denne tida også..kaldt, men det gir en fin mestringsfølelse å gjennomføre.. 🙂 Vakre høst og naturbilder.. God helg og klem til deg <3

      1. Takk, har sett du har badet også – men ikke lest. Tenker jeg skal. Mange ganger sveiper jeg over her inne, så tenker jeg at DET må jeg gå tilbake å lese. Været har nok en innvirkning, absolutt, på formen. I går regnet det, men en gang var alt tyngre. Håper helga di har vært fin. Nå er det allerede søndag. Det går så fort. Klem <3

      1. For håpe jeg er på rett vei. Kjenner allerede på litt mer overskudd, eller mestring. Tror faktisk det er viktig at det går litt opp og ned. Det fører oss framover i forståelse både av oss sjøl og andre. Tror jeg. Klem <3

    4. Synes du hører ut som du har god kontroll, både på den fysiske og psykiske helsen.
      Jeg er var for å kjenne etter om jeg er deprimert eller “bare” nedstemt. For får jeg depresjon (som forøvrig er et av symptomene som kan komme med overgangsalder) velger jeg medisinering.
      Det er i alle fall en god ting å være mindful overfor hvordan en har det.
      God tur videre i dagen og livet. Alle aldre har noe godt med seg, det tenker jeg…

      1. Det er jeg enig med deg i, alle aldrer har noe godt. Det er bare underfokusert. Syns jeg. Vi må i alle fall prøve å ta vare på helsen vår, både den fysiske og psykiske. Finne fram til det som er best for oss for å oppnå det. Men noen nedturer må en leve med. Og noen ganger er alt også veldig bra, det vil vi så klart gjerne ha. Jeg hadde en veldig grei overgangsaldre, men jeg hadde en fryktelig periode da jeg gikk inn i den voksne fasen. Ungdomstiden var pyton, vil jeg påstå :). Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg