Uferdig eller ferdig

 

 

 

-Om å bli ferdig. Ferdig uansett, men spesielt det en inspirert og full av overmot starter opp med.

 

 

For det er lett å starte, uansett nesten hva det måtte være.

 

Mange av oss damene har en hang til pinner, pinner og tråd. Strikking heter noe av det.

Jeg var 17 år da jeg oppdaga at det gikk an å få ting ferdig.

Ting med strikkepinner og tråd.

Før hadde jeg likt heklenål og tråd. Det gikk fort. Likte at det gikk fort.

 

Etter oppdagelsen kom mange år med produksjon.

En periode var jeg flittig på strikkemaskin også, det ble mange plagg. Laga mønster og sto på.

Fra en visning på Rockefeller, en gang på åtti-tallet.

 

Etter at barna kom, gikk tråden over fingrene i mange år.

Men jeg husker en jul. Under treet lå flere uferdig produkt. Jakke til mannen og dukkeklær til jentene.

Det året fikk fenomenet et kraftig støt av utilstrekkelighet.

 

Jakken ble siden ferdig, men dukkeklærne ble det aldri. Ennå kjenner jeg den triste følelsen, av ikke å mestre. Og at jeg måtte være en dårlig mor som ikke fikk ferdig all dukkeklærne jeg hadde sett for meg.

 

Jeg begynte igjen å strikke mer da jeg jobba-, like før flytting hit jeg nå bor, i en butikk med garn.

Ennå har jeg uferdige ting fra da. Men da hadde jeg en ambisiøs periode. Satte i gang med mye.

 

Da jeg gikk i gang med et strikkeprosjekt som skulle bli en gave nettopp, var jeg ikke direkte overraska over at det ikke ble ferdig til tide.

Men i dag ble gaven overlevert.

Ferdig strikka, trådene festa og garnet tøvd. Måtte kjøre det i vaskemaskina to ganger, før jeg ble fornøyd.

Mottakeren ble både glad og overraska over at det ikke gikk lengre tid. Hun hadde visst nok avskrevet at hun fikk det med det første.

Hun liker farger, sterke farger.

 

Jeg begynte en gang på votter som er strikket av tynt garn fra Rauma. Jeg liker trepinner, men når pinnene er tynne har jeg erfart at trepinner ikke er så lurt.

Pinnene ble både bøyd og brakk.

Tror det var blandt anna pinnene som gjorde det skar seg.

-At det ble lagt bort.

Her er en brekt pinne, tror det er størrelse 2, sammen med andre pinner og en penn (pennen bare lå der).

Lua og vottene var strikka på de største trepinnene.

 

….når øyner og fingrer ikke virker så godt, skjønner en det først ikke. En bare lar være å gjøre det en gjorde tidligere...

 

Gikk mange år før jeg forsto denne sammenhengen.

Når en skjønner dette, er det lettere å gå i gang igjen. Man gir seg da vel ikke på grunn av slikt…

Så jeg tok fram disse vottene som ikke var ferdige, kanskje på tide, tenkte jeg.

Men så viser det seg at det er flere, såkalte, skjær i sjøen.

Jeg har rota bort oppskrifta.

Vil gjerne strikke etter den, så må nok finne den først.

 

Derfor får jeg gå på noe anna først, kanskje gjøre ferdig en genser som nesten bare er monteringa igjen.

 

Men nå fikk jeg vist to av dette som har ligget uferdig.

Den ene er nå ferdig.

Det andre må jeg finne oppskrifta til.

Genseren kan jeg vise når den er ferdig monter.

 

Er du en glad strikker?

 

 

 

12 kommentarer
    1. du har skapt mange vakre ting,og sloke deilige farger til å bli glad av,håper du finner oppskriften,lykke til med letingen og så gleder eg meg til å se genseren :=) deilig når noe blir ferdigstilt da

    2. Jeg er hverken en god eller glad strikker… men jeg vil… strikker nesten bare på nattevaktene mine. Det blir fiiint når det blir tovet de vottene og luen du strikket

    3. Fiiiint<3 og aldri i verden om du e en dårlig mor fordi du ikke strikka ferdig! Du e vel heller en god mor som i det hele tatt prøvd ❤️

    4. Du store min så flink du er. Det første bildet var jo så artig. Kunstner du! Noen ganger strekker ikke tiden til og håndarbeider blir liggende. Jeg har begynt på et heklet pledd, men det tror jeg blir ei pute. Etter hvert mistet jeg heøt lysten og fant fram strikkepinnene igjen. Noen ganger tegner jeg mønster selv og andre ganger strikker jeg noe jeg finner i ukebladene. Så fine votter du strikker. Du får telle deg fram på den som er klar om du ikke finner mønsteret. Lykke til med fortsettelsen! Klemsiklem 🙂

      1. Det først bildet er fra midten av åttitallet, da jeg hadde en visning med mye strikkeklær. Lenge siden. Jeg har større utfordringer med pinner og tråd i dag, mn om motorikken ikke er på parti, kan en ikke gi opp. Men det går mye treigere. Du må legge ut når du er ferdig, uansett om det blir pledd eller pute når det er ferdig. Jeg laget mønstrene mine før, men i senere tid har det mest gått i oppskrifter. Men har en plan om å tegne en kofte. Takk, håper jeg finner oppskriften – tror jeg mister motivasjonen helt om jeg skal telle. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg