De barna, de barna…

 

 

 

Noen kan syns jeg skriver mye om barna. Det er ikke det at jeg har hørt noe om det, men jeg ser muligheten.

 

 

 

 

 

Nå håper jeg ikke det er slik at folk tenker det.

Barna er voksne og jeg er engasjert i det de er i gang med, slik vi som foreldre er.

Og det er i samråd og i samspill med dem det jeg legger ut.

Bare så det er klart.

 

 

Ingen av de tre barna mine er mainstream, de velger annerledes enn massen. Noe som så klart kan være en større utfordring.

Mellomste leverte inn bacheloren for Drama og teater ved NTNU i Trondheim for en uke siden. Noe både hun og vi i rundt henne var glade for.

Jeg har lært meg ordet prokrastinere, utsettelse, fordi hun har brukt det ordet jevnlig i ‘snuttene’ sine.

Noen av snuttene har jeg delt her også.

Hun har jevnlig over et år posta små musikalske tekster der hun har stått for alt fra teksten, lydsetting, filming og klippinga til et ferdig lite produkt.

 

En dag fikk hun telefon fra en nettavis Trd.by, de hadde blitt tipsa om henne.

 

 

Det resulterte i en reportasje, som du kan se HER.

Der ble det større fokus på bacheloren hun holdt på med enn de små ‘snuttene’. Og det stuntet de hadde i Trondheim rundt Solsiden på slutten av april og som jeg lagde et innlegg av HER.

 

Vi syntes vel at artikkelen gjentok at dette var “rart” for ofte og budskapet kom for lite fram, men slikt har en ikke kontroll på – da journalistens ståsted vil være toneangivende.

 

Men det er godt hun er ferdig med innlevering, men den satt visst fortsatt i utover uka.

Så da laga hun en ‘snutt’ på det som jeg gjerne deler her. 

 

Her kommer en til om utsetting:

 

Jeg syns det er spennende å følge med gjengen min.

Samtidig vet jeg at med det at de ikke velger “trygge” yrkesveier kan den være lite strødd med sølv og gull…

 

Og når vi først er innom det temaet, jeg skrev i et innlegg om at jeg hadde problemer med feiringa av 17. mai i år, og dette var grunnen;

I høst flytta mellomste og samboeren til en ny leilighet, de var flinke og sto på med flyttinga. De lånte bil og frakta fram og tilbake mellom der de hadde bodd, som var på Lademoen og ned til Solsiden.

Ikke den store avstanden.

Sjøl om de passa på og gjorde så godt de kunne oppdaga de at en veske var kommet bort. Ikke visste de om det hadde skjedd her eller der.

I den veska befant det seg det som var verdifullt, blant anna pass og sølvet til bunaden hennes.

Hun fikk bunad til konfirmasjonen. Sølvet, slikt som stølene til beltet, var gitt til fødselsdager og julegaver over flere år. Sølje, mansjettknapper og offerdåse fikk hun også i gave.

 

 

I veska som kom bort lå alt, sølvbeltet og bunadsveska.

 

Borte, borte.

 

Og det verste, dette tok ikke forsikringa-.

Dette er en stor sum å miste og ikke bare å ordne opp i.

Derfor gjorde det vondt å tenke på bunad.

 

Jeg var så glad for at jeg klarte å skaffe bunader til jentene mine, når de ønska seg det.

Men slik er livet og en venner seg til alt og mye får en ordna opp i. Mye må en bruke tida på, for tid hjelper på mye.

 

Så dette ble et innlegg om mellomste, som tenker sjøl og har mye å lære bort, ikke minst til mora si.

Hun fortalte at da hun gikk på grunnskolen skjønte at når unger kunne være ekle, handla det ikke om henne, men om dem.

Jeg måtte bli godt voksen før jeg skjønte det og kan fortsatt ha problem med å forså.

 

 

Nyt søndagen din, og klapp deg på skuldra over at du har kommet i gjennom nok et langt innlegg fra meg.

 

Riktig fin dag :).

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Må si det e veldig koselig å få et helt innlegg fra dæ, om både det ene og det andre! Sett pris på all samtalan vi har. Og æ hadd ikke vært mæ uten dæ. Det e tøft å tenk på synes æ.
      God søndag, mammasnupp ❤️

    2. Klart du skriver om flokken din, er jo en så stor del av deg…
      Det er godt når de er så engasjert i det de velger og selv om de skulle finne på noe mer eller annet senere så er det viktig å like det man skal jobbe med. Å velge noe utifra en sikker inntekt passer ikke alle, passer heller få tenker jeg…
      Det er dramatisk å miste deler av bunadsutstyret sitt, det er så verdifullt på alle måter, men dårlig at ikke de kunne få erstatning for det! Håper det kan komme tilrette igjen på en eller annen måte og de må sjekke salgsteder e.l der man kan få solgt slikt…

      1. Takk :). Det tror jeg du har helt rett i, de fleste har nok valgt annerledes om ikke pengene var så viktig. De første månedene fulgte jeg med om sølvet skulle dukke oopp, men dette skjedde i høst – så har ikke den største troa, må jeg si. Hadde det lenge, men var sannsynlig er det borte. Fryktelig ubehagelig.

    3. Skriv i vei, dette er barna dine, men ikke barn, tenker det er stor forskjell der. Vær stolt som jeg vet du er. Dritkjipt med den veska, håper virkelig den dukker opp!

      1. Alle barn bør føre til stolthet <3. Sjøl om de er voksne. Fryktelig kjedelig med sølvet, nå har det gått såpass lang tid at jeg kan skrive om det.

    4. Veldig fint innlegg om dattra di. Men leit å miste slike ting som dette.
      Det jeg leser er at du har flotte, selvstendige, og flinke barn, og det er ikke rart du er stolt. 😀🥰

      1. Takk <3. Ja, det var helt forferdelig da jeg fikk vite om sølvet som forsvant.
        Jeg er stolt av dem, slik vi er, de aller fleste av oss. Så syns jeg det er artig å dele når det går på en form for underholdning.

    5. Du skriver koselige og fine innlegg om barna dine! Og det er bare bra å lese for oss andre! Trist med bunadsølvet osv – det er ikke greit å fikse i en fei! <3

    6. Flott innlegg!🤗
      Liker veldig godt mennesker som ikke er helt A4 jeg. Skikkelig trist med det bunadssølvet.😩
      Det er fryktelig dyrt og så trasig å miste. Får håpe det dukker opp igjen.
      Ha en fin kveld!😊

      1. Tusen takk <3.
        Enig, liker også variasjon…tror kanskje mange flere ikke er, enn hva vi tror.
        Det har nok gått for lang tid til at vi ser mer til det, men veldig trist at sølvet ble tatt.
        En riktig god natt :).

    7. du har en fin gjeng og en stolt mamma kan skrive og skryte av sine ,iallefall når barna er enige i det :=) men veldig trist att den veska med det verdifulle kom bort ,og det er fortsatt ikke funnet ?

      1. He, he, tror vi alle kan skryte av de vi har i liva våre <3.
        De flytta tidlig sist høsten, så det er nok gått for lang tid til at det vil dukke opp, dessverre. Fryktelig sørgelig :(-

    8. Festlig å lese alt dine herlige unger gjør. Jeg har alltid følt meg annerledes selv, men jeg kan ikke være noen annen. Og som du sier her, det er de som er ekle som har det verst. Kanskje de egentlig er litt misunnelige på de som våger å være seg selv???? Klemsiklem:)

      1. Så koselig sakt :). Er det ikke litt ok å være annerledes, jeg føler også det…gir liksom litt frihet. Men håper ikke det er så mange som er misunnelige, for det er noe av det tristeste man kan være. Så viktig at folk kan ha mest mulig trygghet i seg sjøl. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg