Lapskaus, planer og minner

 

 

 

 

 

Søndagsettermiddagen pusser seg opp til finvær. Jeg pusser meg opp til innsats.

 

 

 

 

 

Men først må jeg nyte å være hjemme.

Nå har jeg hatt et døgn hjemmefra.

Som kjent kommer en dag med høye hurrarop og all normalitet tilbake.

Jeg har litt problemer med dagen i år, som jeg kanskje deler en annen gang.

 

 

Da sønnen foreslo å dra ut i skogen var jeg med på den tanken.

Men så har jeg moren min som sitter fast i slik det har vært. Tror hun og far en gang var med på 17. mai da vi bodde i Orkdal.

Muligens de var i Oslo en gang, i hvert fall er de der 19. mai da det første barnebarnet ankommer verden et annet sted i Norge.

 

Nybaka besteforeldre på Norsk Folkemuseum i -86

 

Lapskausen i ungdomshuset i bygda de bodde i var å foretrekke.

 

Etter jeg flytta hit og barna var ferdig med grunnskolen, ble det ofte til at jeg kjørte dem til ungdomshuset etter far hadde levert fra seg sertifikatet 89 år gammel.

Eller jeg møtte resten av gjengen min og vi gikk ut for å spise.

 

I år har jeg ikke ønska å være organisator.

Mor følte seg muligens litt forlatt i dette. Men da minste søsteren min sa at hun kunne ta med seg mor til lapskausen og ungdomshuset, trudde jeg en stund ting hadde falt så plass.

I mellomtida hadde jeg lovet henne å være med på butikk for handling av klær.

 

Nå er moren avhengig både av stokk og støtte, søsteren min har MS og kjører både høy bil og elektrisk rullestol, altså ikke så god støtte for andre. Tror mor fant ut at det kunne bli utfordrende, så hun bestemte seg for å være hjemme. Hun har heller ikke vært i store folkemengder i senere tid og immunapparatet er sikkert ikke helt tipp topp. Så en avgjørelse til å forstå.

Men klær ville hun se på.

Mor er interessert i klær. Så i går tok jeg henne med til kommunens klesforretning.

 

Mor hadde en stor stund.

Jeg drog klær av og på til jeg kaldsvetta. Lykkelig forlot mor butikken med ikke mindre enn tre overdeler og et par ting til.

Jeg hadde lovet å lage oss noe godt til kvelds, se på ESC og at jeg overnatta.

Etter og ha mekka sammen en pai hadde jeg laga kaos på mors sitt kjøkken, da var alt av kapasitet oppbrukt. Mor liker å ha orden på kjøkkenet sitt. Så i dag kom jeg meg opp før henne og fikk rydda og vaska. Etterpå hadde vi en lang frokost der jeg fikk pensa inn på yndlingstemaet mitt; folk, aksept for ulikheter, konsentrere seg om seg om sin egen utvikling, være klar over at en vet bare akkurat sine erfaringer, ingen andre sine osv.

Tror hun også liker å få lov til å være akkurat den hun er. Og tror også hun liker disse samtalene, bare hun får snakke noe slekt også inn i mellom.

Slik at vi begge hadde en koselig stund.

 

 

Men så måtte jeg hjem. Sjøl om plana er å være ute, så er det greit at det er litt hyggelig inne i huset også. På festdagen vi har foran oss.

Ellers vurderer jeg om vi skal ta med oss mat for en felles 17-mai frokost sammen med mor først.

Noen kommer hit i morgen kveld og noen på selve dagen.

 

 

Jeg måtte også innom kontoret en tur da jeg var på tur hjem, var en tidsfrist i dag jeg nesten hadde glemt.

Jeg glemte også å sette på varmen på stua før jeg kjørte, så her er det ikke varmt. Men et pledd gjør susen.

 

I hvert fall begynner planene å sette seg for de første dagene. Både i morgen, tirsdag og muligens onsdag.

 

Men akkurat nå er det godt å sitte under pleddet, hamre på tastaturet mens jeg ser fjella på andre siden av fjorden fargelegges av sol.

Og så har jeg kjøpt planter for å plante ut i krukker, derfor må jeg i gang om litt.

 

 

Nyt søndagen din.

 

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Herlig bilde <3 Mannen og jeg tar med mat og kaffe og "feirer"17. mai ved sjøen… Har ingen å ta hensyn til lenger.. før var vi jo alltid innom mamma og pappa på slike dager.. (di er jo døde begge to nå).. Gutta kommer muligens innom på ettermiddagen..men det blir i såfall spontant.. Så bra moren din er optatt av klær..å være opptatt av noe er jo med på å holde "liv i folk ".. 🙂 Koselig med blomster i krukker..planter litt etter 17.mai jeg.. Ynde mååå jeg ha..den tåler både regn og solsteik på verandaen her.. Klem og fin kommende uke <3

      1. Foreldra mine var i festrus over å høre at første barnebarnet var kommet, spesielt mor, hun syntes vi var veldig treige (jeg var over 30 før jeg ble mor), det var mellomste søstera som tok jobben først :).
        Syns det høres ut som en deilig avslappende 17. mai på dere. Vi drar sannsynlig ned til sjøen vi også på dagen.
        Vitsa med at tok minst ett besøk for å se på klær i måneden, så fikk mor i hvert fall få en liten trenings økt. Hun blomstrer når hun får se klær, farger og folk.
        Venter med utplanting jeg også, men fant en blå og hvit plante jeg skal sette ved inngangsdøra. Takk, riktig fin uke til deg også <3.

    2. Du har en den planer, både ufrivillige, og frivillig forstår jeg.
      For meg så har 17.mai også blitt en dag jeg ikke liker så godt lenger. Var jo alltid ute og så folk og tog før, men etter at jeg fant en mann som ikke liker det, så har det ikke blitt så mye av det i flere år nå, og jeg kjenner jeg savner det litt. Men alle ungene bor jo langt unna nå, så da orker jeg heller ikke å dra. Håper på å dra til Halden neste år for å feire, for da er eldste barne mitt russ. 🙂
      I år blir det oss to, og 17.mai på tv.
      Har invitert hyttenaboene til grilling, så kanskje de kommer hvis besøket deres har dratt hjem ☺️
      Kos deg i dag, og på 17.mai 🥰

      1. Syns det er helt greit å ta fri fra den store 17. mai feiringa, det har vært så mange bunader, stryking, tog-gåing, selging av pølser og stress, så om årets dag bare nytes i naturen, er det mer enn greit. Og som sagt, jeg har problemer med 17. mai og bunader i år, blir lei meg…
        Har du barn som bor i Halden og er russ neste år, du har unge barn da.
        Syns nasjonaldagen hos dere høres fin ut, tv og eventuelt besøk av naboer. Her kommer kanskje alle tre barna og kjærestene, de har bedt med seg faren sin også. Så vi blir mellom 5 og 7 stykker. Det er veldig gode meldinger for dagen <3.

    3. Det er aldri enkelt å få til alt på sånne høytidsdager! Nå ser det ut som om jeg kan få sett barnetoget sammen med alle mine tre unger – det skal bli koselig! Så fyker alle videre avsted etterpå! Prøv å kose deg så masse som mulig! Klem 🙂

      1. Det høres veldig koselig ut. Du har rett i det, ikke alltid like lett å få alt til å gå opp. En ting jeg ikke vil ha i år, det er stress – veldig bestemt på det :). Skal kose meg og det må du også. Klem <3

    4. Nasjonaldagen er en dag for minner.🇳🇴Man husker tilbake og minnes tiden fra man var små og tiden da ungene var små.🇳🇴Godt at mor fikk handlet litt. Kanskje det blir fint med litt endringer på programmet på 17. mai i år? Kos deg med planting og pynting.🌱🌸

      1. Det er sant. Mange minner som ligger der.
        Ja, mor var veldig glad for å få kjøpt seg nytt.
        Dagen blir nok fin. Tenker å kose meg masse både før og underveis :).
        Fin uke til deg.

    5. Her var det mye MÅ, selv om det er koselige ting også. Håper søndagen din ble god ❤️ og at du får en fin 17. mao! 🇧🇻

    6. Mange jern i ilden som vanlig hos deg..pass nå bare på å ta vare på deg sjøl.. og ei feiring ute i det fri, høres perfekt ut for meg. Det er så mange år siden jeg har hatt noen å være sammen med på 17.mai, at nå trekker jeg meg automatisk bort for meg sjøl uansett, hehe 😉😊

      1. Mye som har landa i dag, både med lapskausen og folka. Ja, det blir veldig godt å rusle ned til sjøen, bare nyte dagen uten stress eller noe. Gleder meg. Godt å være aleine også, kan jeg tenke meg. Jeg har mine tre barn, kjærestene til to og x’n, så vi blir en liten gjeng. Først drar noen av oss innover til mor slik at vi spiser frokost sammen. Kanskje dukker lillesøster opp. Likevel blir det en avslappende dag, håper jeg. Nyt dagen din i morgen <3.

    7. Viktig å kunne velge seg dagen selv. Tror en tur ut i naturen vil være gull for deg. Min mamma skal være sammen med andre av mine søsken i år, så vi reiser til byen og ser barnetoget. På ettermiddagen dukker det nok opp flere til mat og prat. Her blir det lapskaus. Det er jo så fint å ha mat klar og ikke stresse med noe. Kaker har jeg bakt, så jeg skal bare nyte det hele. Det gleder jeg meg til. Stress på sånne dager, kan ikke være godt. Jeg liker ro og hygge. Nyt dagen i dag, og ha en fortreffelig 17.mai. Klemsiklem:)

      1. Ja, gleder meg den turen gjennom skogen og noen timer ved sjøen. Det er fint når en er mange til å ta oss av de eldre. Her har jeg fått den rollen, dvs. mor foretrekker at jeg stiller. For jeg bor i kommunen og er “frisk”. Har ei søster til, men hun bor et par timer unna, har sin familie og svigermoren.
        Du har vært flink til å ha arbeidd unna har jeg sett. Slik skal jeg bli i mitt neste liv :D. Gratulerer med morgendagen og kos deg <3.

    8. Mine foreldre var stort sett hjemme på 17 mai. Pappa jobbet vakter i Sporveien, og var mange ganger på jobb. Vår tradisjon, som jeg har videreført er frokost i stua mens barnetoget går på TV. I år er jeg alene, men det har jeg det helt fint med 😉 Håper du får en fin 17 mai 🥰

      1. 17. mai frukost er veldig koselig. Jeg ble bedt på min første slik frokost da jeg bodde i Hegdehaugsveien, inn til en nabo over gangen. Der ble det servert oppdelt avokado som var krydra, det var nydelig så det må på bordet nesten hver 17. mai :). Frokosten din høres koselig ut, må se litt tv på dagen. Gir slik stemning. Min dag ble fin og det håper jeg din ble også <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg